petak, 29. kolovoza 2014.

ZIMSKI DVORAC, Eva Stachniak

Izdavač: Mozaik knjiga, 2013.
[eng. The Winter Palace, 1. knjiga iz serijala o Katarini Velikoj]


Volim čitati povijesne romane i pročitala sam ih mnogo, i povijesnih i biografskih romana o životu raznih značajnih povijesnih ličnosti: Borgie, Medici, Tudori, Habsburgovci... O ruskoj carici Katarini Velikoj još nisam imala prilike čitati, tako da mi je ovaj roman došao kao naručen - i oduševio me.

U ulozi pripovjedača nalazi se Barbara - kći poljskog knjigoveže, koja, nakon smrti oba roditelja, dolazi na dvor ruske carice Elizabete s nadom da će tamo pronaći svoje mjesto među kraljičinim brojnim dvorjanima. No, iza blistave vanjštine dvora u St. Petersburgu krije se opasno i intrigantno mjesto, na kojem svatko uhodi svakoga i nema mjesta na kojem se možeš sakriti od uvijek znatiželjnih ušiju i pogleda. Barbaru pod svoje okrilje uzima Elizabetin kancelar i poučava ju u svim umijećima koja će joj biti potrebna kako bi bila savršena uhoda: od obijanja brava do vođenja ljubavi.

U to vrijeme na dvor kraljice Elizabete dolazi Sofija, princeza od Zerbsta, koja bi se trebala udati za kraljičinog nasljednika. Barbari je naloženo da ju uhodi i sve dojavljuje kraljici, no kako vrijeme prolazi, Barbari se sve više sviđa mala princeza i uskoro joj postaje prava prijateljica i pouzdanica. Prvotno sramežljiva i uplašena, Sofija polako uči kako se treba vladati na prevrtljivom dvoru, te kako u svoju korist okrenuti dvorske igre i intrige. Korak po korak, uz Barbarinu pomoć, Sofija premošćuje sve prepreke na svom putu da postane slijedeća ruska carica - Katarina Velika.

Mnogi povijesni romani prepričavaju događaje iz života povijesnih ličnosti i događaja tako da iznose povijesne činjenice s ciljem da na neki način obrazuju čitatelja, što je dobra stvar kod ovakvih romana jer koliko god da si već upoznat s nekim povijesnim događajem uvijek možeš otkriti još pokoji detalj koji ranije nisi znao. U ovom je romanu, međutim, u prvom planu priča o kompliciranim životima i prijateljstvu dviju žena koje se nalaze na vrlo različitim društvenim položajima. Ovo jest priča o usponu na vlast Katarine Velike, ali taj uspon ispričan je kroz događaje 'iza kulisa': ne čitamo direktno o povijesti, već o zakulisnim događajima koji su doveli do stvaranja te povijesti i o ljudima koji su u njima sudjelovali. Spletke, intrige, skrivena ljubavna pisma, nedopušteni dogovori, žrtvovanja koja su se morala napraviti za neke buduće ciljeve, sve su to komadići slagalice od kojih se sastoji ova priča. Katarina Velika u ovom romanu tek treba zaslužiti to ime, ovdje ju ne vidimo kao moćnu vladaricu već pratimo njen put kojim je došla do tog položaja, sva odricanja koja je za to morala napraviti i sve lekcije koje je za to morala naučiti.

Ako očekujete roman koji će vam održati lekciju iz povijesti, možda ćete se ovim romanom razočarati. Ali, ako želite vidjeti dramatičnu rekreaciju svega onoga što su svjedoci te povijesti zapravo uspjeli vidjeti i učiniti, zaći malo dublje iza samih povijesnih događaja i upoznati ljude koji su u njima sudjelovali, sigurna sam da ćete uživati u ovom romanu kao i ja.

nedjelja, 24. kolovoza 2014.

U NJEZINIM OČIMA, Kim Harrington

Izdavač: Algoritam, 2014.
[eng. Clarity, 1. knjiga iz serijala romana o Clarity Fern]


 

Okosnicu ovog romana čini obitelj sa nadnaravnim sposobnostima. Clarity Fern je u mogućnosti vidjeti prošlost jednostavnim dodirom nekog predmeta. Njen brat Perry može komunicirati sa duhovima umrlih, a njena majka može ljudima pročitati misli.

Kad se jednoga dana u turističkom gradiću u kojem živi dogodi ubojstvo, Clarity, na zamolbu svog bivšeg dečka Justina, odluči pomoći policiji u rješavanju slučaja. Udruženih snaga s Justinom, koji je ujedno i gradonačelnikov sin, te Gabrielom, tajanstvenim sinom detektiva koji radi na slučaju, Clarity započinje potragu za tragovima koji bi ju mogli dovesti do ubojice. Situacija se dodatno zakomplicira kad Clarityn brat Perry postane glavni osumnjičenik. Sada Clarity mora dati sve od sebe i zaroniti duboko u svoje sposobnosti kako bi otkrila tajne koje kriju predmeti s poprišta ubojstva i pronašla pravi trag do ubojice, ne samo da riješi slučaj, već i da spasi brata.

Lik Clarity na prvi pogled izgleda kao klišej svih romana za mlade - djevojka s neobičnim sposobnostima, otuđena od vršnjaka i koju vršnjaci ismijavaju zbog njene neobičnosti, te koja više od svega želi biti samo normalna šesnaestogodišnjakinja. Ipak, tu svaka povezanost sa sličnim likovima prestaje. Clarity je inteligentna, jakog karaktera, ne boji se uploviti u nepoznato, zna se obraniti od verbalnih i fizičkih napada koji lete prema njoj sa svih strana i iako koji put poželi biti kao sve druge cure, zapravo je prigrlila svoju sposobnost i smeta joj kad ju netko ne prihvaća. Na život gleda optimistično i s dozom humora, a na napade odgovara britkim sarkazmom i pametnim igrama riječima.

Osim toga, Clarityna obitelj u romanu igra veliku ulogu. Oni su uvijek tu za nju i na njih se uvijek može osloniti. Kako svi imaju nadnaravne sposobnosti, znaju kada je jedno od njih u dobroj ili lošoj fazi zbog svojeg dara i znaju jedno drugo utješiti i međusobno si biti podrška.

Iako se radi o ubojstvu, ovaj roman nije intenzivan kao krimić, već je, zbog stila pisanja, i načina na koji Clarity prepričava događaje, zapravo lagan i prilično ga je zabavno čitati. Iznenadni obrati u radnji su jednostavni, ponekad i predvidivi, ali vrlo dobro opisani i ubačeni u pravom trenutku. Ipak, vrhunac radnje ostao je nepredvidiv do samog kraja, što mi se posebno svidjelo, jer volim da me knjiga iznenadi. Također, postoji nešto u većini likova što ih čini nevjerojatno simpatičnima, čak i kada se radi o bivšem dečku preljubniku. Svi su me na svoj način osvojili.

Ova knjiga je kratka, pitka, zabavna i brzo se čita. Savršena za posljednje dane prije početka školske godine, a iako je kategorizirana kao knjiga za mlade, ako vam je ostao još koji dan godišnjeg do kraja ljeta, ponesite ju sa sobom i zabavite se uz nju na plaži ili gdje god da idete.

srijeda, 20. kolovoza 2014.

VREMENSKA KARTA, Felix J. Palma

Izdavač: Fraktura, 2012.
[španj. El Mapa del Tiempo, trilogija Victoriana, 1.knjiga]
 

Ova knjiga ispričana je u 3 dijela, u svakom od kojih nam predstavlja nove likove i njihove priče. Godina je 1896., vrijeme radnje: London. Na samom početku upoznajemo Andrewa Harringtona, očajnog mladića koji se planira ubiti. Osam godina ranije, on je pronašao ljubav svog života. Nije bilo važno što su njihovi životi bili znatno drugačiji - on je rođen u bogatoj poduzetničkoj obitelji, a ona  se bori za opstanak kao prostitutka u otrcanom dijelu londonskog Whitechapela. Već je bio odlučio ostaviti svoj ??privilegirani život iza sebe i živjeti sretno s njom do kraja života, ali sve se promijenilo kada je njegova voljena postala posljednja žrtva serijskog ubojice Jacka Trbosjeka.

Na ovom mjestu u priču ulazi H.G. Wells. Objavljivanje njegova romana 'Vremenski stroj' pokrenulo je provalu interesa i znatiželje o mogućnosti putovanja kroz vrijeme. Osnovana je čak i tvrtka 'Vremenska putovanja Murray' koja tvrdi da vas može odvesti na putovanje kroz vrijeme u 2000.godinu, gdje možete svjedočiti bici između ljudi i robota koja će se u to vrijeme odvijati. Andrewow rođak Charles bio je na predstavljanju tog fantastičnog putovanja, te je uvjeren da Wells, koji je prvi izmislio pojam putovanja kroz vrijeme, može pomoći Andrewu da otputuje natrag u prošlost i zaustavi Jacka Trbosjeka, te time i ubojstvo svoje voljene.

U drugom dijelu upoznajemo Claire Haggerty. Ona je mlada, bogata, i vrlo nezadovoljna sa svojim životom. Sigurna je da je rođena u krivo vrijeme u povijesti, nema interesa za mladiće koji joj udvaraju i boji se da nikada neće naći muškarca koji će joj posve oboriti s nogu...sve dok joj njezina sestrična Lucy ne oda da je kupila ulaznice za jedno od putovanja do 2000. godine preko 'Vremenskih putovanja Murray'. Sve reklame za to putovanje pričaju o nevjerojatnoj bici koju vode ljudi, na čelu s herojskim kapetanom Derekom Shackletonom, protiv zlih robota. Oduševljena hrabrošću kapetana Shackletona, da ne spominjemo i njegovim muževnim stasom, Claire je sigurna da je konačno pronašla muškarca kojeg je cijeli život tražila. Odlučna je da prilikom slijedeće ekspedicije pobjegne iz skupine putnika, prizna svoju ljubav Shackletonu, i ostane s njim u budućnosti. No, kapetan Shackleton nije baš onakav kakvim se čini, i on i Claire budu uhvaćeni u opasnoj situaciji u kojoj bi mogli biti uništeni. Ovdje opet na scenu stupa H.G. Wells, koji mora iskoristiti svoju maštu kako bi zaštitio romansu koja se proteže izvan vremena i prostora.

U trećem dijelu, H.G. Wells je odmah u fokusu zbivanja, te mora 'spasiti' svoj ?vlastiti ?život. Sjajan pisac koji sumnja u vlastitu vještinu, Wells je upravo dovršio rukopis za 'Nevidljivog čovjeka'. Nitko, pa ni njegova voljena supruga Jane, nije ga pročitao. No, kad Wells sazna da je prva rečenica njegovog rukopisa ispisana na zidu iznad tijela beskućnika koji je navodno bio ubijen oružjem koje nije sa ovoga svijeta (ili vremena), naravno da i sam počne vjerovati u nadnaravne sposobnosti vlastitoga pisanja. Uskoro dolazi do dva dodatna ubojstva, svako popraćeno tajanstvenim rečenicama iz njegovog rukopisa, nakon kojih Wells dobiva kartu koja zahtijeva njegovu prisutnost na adresi najpoznatije opsjednute kuće u Londonu. Primoran da krene na očajnički put da spasi sebe i svoju budućnost, Wells mora donijeti značajnu odluku koja bi mogla zauvijek promijeniti tijek njegova života.

Prvi dio trilogije Victoriana, 'Vremenska karta' je šarmantan, pametan prvijenac, koji pušta čitatelje da nagađaju što se stvarno događa, i koji nam također nudi i niz prekrasnih isprepletenih ljubavnih priča. Ovo je pustolovan, fantastičan roman, u kojem sam se do samog kraja pitala jesu li opisana vremenska putovanja stvarna ili vrlo vješto zamišljene smicalice. Taman kad pomislite da ste pronašli odgovor, nešto vas iznenadi i natjera da se ponovno počnete pitati i preispitivati svoj prethodni zaključak. Svaki od likova je maestralno karakteriziran i svaki me na svoj način osvojio, na čelu s Wellsom, koji je isnpirirao ovaj roman i koji se proteže kroz sve njegove dijelove. Odlučite li se upustiti u ovu avanturu, nikako nećete požaliti, a ono najbolje tek slijedi: ima još! Nastavak, 'The Map of the Sky' (španj. 'El Mapa del Cielo'), izašao je 2012. (iako još nije preveden), a 3.dio tek slijedi.

petak, 15. kolovoza 2014.

WOLF HALL, Hilary Mantel

Izdavač: VBZ, 2011.
[eng. Wolf Hall, 1.dio Wolf Hall trilogije]


Ovaj povijesni roman donosi nam uvid u nemilosrdno okruženje koje vlada na dvoru kralja Henrika VIII. Engleska 1520-ih nalazi se u nezavidnom položaju: ako kralj umre bez muškog nasljednika, zemlja bi mogla biti uništena u građanskom ratu. U žaru previranja za vlast i urota pretendenata na prijestolje, kralj Henrik VIII, oduvijek poznat po brojnim ljubavnim aferama, podliježe čarima svoje najnovije ljubavi, Anne Boleyn. U skladu s njezinim željama, kralj želi poništiti svoj dvadesetogodišnji brak s kraljicom Katarinom kako bi mogao oženiti Anne, čemu se Papa i veći dio Europe žestoko protive. Kraljev neumoljiv zahtjev da ga se oslobodi iz bračnih okova dovodi do propasti njegovog savjetnika, kardinala Wolseya, te ostavlja prazno mjesto među kraljevim najbližim savjetnicima - moćnu, ali i vrlo opasnu poziciju na kojoj bi se mnogi voljeli zateći. Ipak, samo se jedan čovjek usuđuje riskirati svoj život da bi dobio kraljevu naklonost i uspeo se na tu poziciju. Radi se, dakako, o Thomasu Cromwellu.

Opisan prema stvarnim zapisima o njegovu životu i djelu, Thomas Cromwell je originalan i vrlo slojevit lik. On je i šarmer i nasilnik, idealist i oportunist, vrlo lukav i vješt u čitanju ljudi. On je također besprijekoran političar, otvrdnuo svojim osobnim gubicima, te neumoljiv u svojoj ambiciji. Nasuprot njemu, kralj Henrik je nepredvidivog karaktera: jedan dan blag, drugi dan ubojit. Cromwell mu pomaže ostvariti sve njegove naume i poraziti sve njegove protivnike, koliko god bila visoka cijena koju za to treba platiti. Čitatelj se u ovoj priči nalazi u ulozi Cromwella, takoreći u njegovoj glavi - sve vidimo iz njegove perspektive. Mnogo puta vidimo i njegovu vlastitu reakciju na reakcije drugih na njega (nerijetko ga i zabavlja vidjeti kako ga drugi vide), što dodaje još jedan sloj karakterizacije njegovom liku.

Hilary Mantel briljantnim stilom pisanja predstavlja nam sliku engleskog društva koje se nalazi na rubu promjena, u kojem se pojedinci ili žestoko bore protiv onoga što im je život namijenio ili hrabro prihvaćaju svoju sudbinu kakva god ona bila. S ogromnim nizom likova, te prepun incidenata i sukoba između likova, ovaj roman dočarava nam vrijeme u kojem su osobni i politički dio života pojedinca razdvojeni za dlaku, vrijeme u kojem uspjeh donosi neograničenu moć, ali istodobno samo jedan neuspjeh znači sigurnu smrt. To se dobro odražava u liku kardinala Wolseya, koji se u jednom trenutku nalazi na vrhuncu svoje moći i najbliži kralju, da bi se već u drugom trenutku našao na samom dnu, u društvu onih neželjenih i odbačenih.

Mali problem kod ove knjige je u stilu pisanja. Na trenutke se lako pogubiti u gomili likova, a zbog česte uporabe zamjenica ponekad niste sigurni tko s kim razgovara. Ono što biste trebali zapamtiti kada krenete čitati ovu knjigu je da se u 99% slučajeva kada autorica u tekstu upotrebljava zamjenicu "on", to "on" odnosi na Cromwella, čak i ako vam se čini da bi u rečeničnoj strukturi "on" mogao biti netko drugi. Meni je trebalo neko vrijeme da to skužim, i onda mi je automatski cijela priča imala više smisla.

Možda nećete razumjeti naslov romana dok ne odmaknete dosta daleko u priči, i neću vam ga objasniti da vam ne upropastim užitak otkrivanja njegovog skrivenog značenja, što je još jedan od mnogih razloga da ovu knjigu primite u ruke. ;)

ponedjeljak, 11. kolovoza 2014.

MISTERIJ MRTVOG MORA, Adam Blake

Izdavač: Lumen, 2012.
[eng. Dead Sea Deception, 1.knjiga iz serijala o Heather Kennedy i Leu Tillmanu]


Ovo je prvi roman Adama Blakea (ime koje je inače pseudonim poznatog britanskog pisca romana i stripova Mikea Careya) o policijskoj narednici Heather Kennedy i bivšem vojnom plaćeniku Leu Tillmanu. Knjiga je pisana u 4 dijela, u kojima usporedno pratimo dvoje glavnih protagonista, Heather Kennedy i Lea Tillmana; a povremeno i tajanstvenog Kuutmu, čiji identitet je jedan od misterija koji se provlači kroz knjigu.

Policijska narednica Heather Kennedy u ruke dobiva slučaj smrti sveučilišnog profesora Stuarta Barlowa, koji je inicijalno bio proglašen nesretnim slučajem, da ga ponovno istraži i provjeri je li londonska policija prvi put što propustila. Svježi pogled na slučaj otkriva pogrešku u istrazi, koja otkriva da Barlowova smrt nije ništa drugo do ubojstvo prikriveno tako da izgleda kao nesretan slučaj. Profesor Barlow radio je na projektu koji se bavio kodeksom Rotgut, srednjovjekovnim prijevodom izgubljenoga dijela Evanđelja po Ivanu, koje je pronađeno među Svicima s Mrtvoga mora, poznatim povijesnim dokumentima koji već stoljećima intrigiraju povjesničare i znanstvenike. Heather doznaje da je Barlow bio na pragu velikog otkrića, razotkrivanja tajne organizacije koja uspješno skriva svoje postojanje i tajnu evanđelja već tisućama godina, tajnu za koju ta organizacija vjeruje da će promijeniti svijet.

Bivši vojnik i vojni plaćenik Leo Tillman u potrazi je za svojom ženom i svoje troje djece, koji su svi zajedno neobjašnjivo nestali jednog dana prije trinaest godina, ne ostavivši nikakav trag osim poruke da ih ne traži. U onome što izgleda kao uzaludna potraga, Tillman slijedi jedini trag na koji je naišao nakon njihovog nestanka, a taj trag je Michael Brand, ime čovjeka koji se sastao s njegovom ženom dan prije nestanka i kojeg je također nemoguće pronaći. Potraga za Brandom Tillmana dovodi na put nemilosrdnim ubojicama s nevjerojatnim sposobnostima, koji ga prate na svakom koraku; ali i do Londona gdje će svoj put ukrstiti s Heather Kennedy.

Kakve veze misteriozni Michael Brand ima s istragom ubojstva sveučilišnog profesora Barlowa; što se dogodilo s ostalima koji su radili s Barlowom na prijevodu izgubljenoga evanđelja, te kako se u sve to uklapa tajanstveni pad aviona u Arizoni, SAD, samo su neka od pitanja na koja ćete nestrpljivo tražiti odgovore među stranicama ove knjige.

Ono što izdvaja ovaj konspirativni triler iz mora sličnih naslova je upravo sjajna karakterizacija glavnih likova. Heather Kennedy nije baš tipična policajka na kakvu nas njen opis na početku navodi. Ona je nezavisna, odlučna, vrlo inteligentna i s jakim osjećajem moralnosti. Ništa ju neće zaustaviti da napravi ono za što misli da je pravedno, bez obzira na osudu svojih kolega policajaca, koji se nerijetko ponašaju vrlo neprijateljski, smještaju joj razne podvale i na sve načine rade protiv nje. Heather točno zna što radi, koliko je opasno to što radi i koliko će je stajati, ali je ništa od toga neće spriječiti da to svejedno učini. Neka vrsta moderne heroine (mene je mrvicu podsjetila na Lisbeth Salander iz Larssonove Millennium trilogije), koja zna pogriješiti, ali nikada ne odustaje, ma koliko teško bilo.

S druge strane, Leo Tillman je neka vrsta blagog negativca, 'palog' heroja koji također ne preza ni pred čim da bi došao do svog cilja. Za razliku od Heather, koju vodi osjećaj za moralno i ono što je zakonito, Tillman će u svojim nastojanjima da pronađe svoju nestalu obitelj često uroniti u moralno upitne vode. On je prilično slojevit lik, koji je u potpunosti usmjeren svom cilju i koji zna da ga put do njega vrlo vjerojatno ne vodi i natrag. Kao i Heather, i on točno zna što radi, zna koji ga put vodi na onaj bez povratka i zna koliko ga usmjerenost na otkrivanje istine stavlja u poziciju u kojoj je sam protiv cijelog svijeta, ali ništa ga ne sprečava da nastavi svoju potragu. Koliko god u toj potrazi zabrazdio u ulogu negativca, nešto vas ipak navede da cijelo vrijeme navijate za njega. Mene svakako jest.

Na prvi pogled vam se ova knjiga može činiti kao još jedan triler koji se bavi otkrivanjem vjerskih urota, ali ako joj date priliku, vidjet ćete da je to itekako zaslužila. Dubina istraživanja u ovom romanu je zapanjujuća. Imate dojam da je autor proveo dosta vremena proučavajući vrlo stare rukopise i razgovarajući s različitim znanstvenicima i vojnim stručnjacima. Ono što je na neki način osvježavajuće u ovom romanu je to da niti jedan od glavnih likova nije stručnjak za teorije o kojima im ovisi slučaj (i nerijetko životi), te se moraju posve osloniti na ono što im se kaže (za razliku od, recimo, Roberta Langdona, koji je uvijek posjedovao neko (osnovno) znanje o onome u što se upušta). Tako u biti čitatelj postaje i Heather i Tillman (iako više pasivan i s manje znanja o baratanju oružjem); samo svjedok odmatanja tisućljećima stare tajne i opasnosti od koje se mora obraniti.

srijeda, 30. srpnja 2014.

PRIJATELJI DO GROBA, Nele Neuhaus

Izdavač: Mozaik knjiga, 2012. 


Ovaj roman drugi je u nizu romana o istražiteljskom dvojcu Oliveru Bodensteinu i Pii Kirchhoff.

Roman započinje neobičnim pronalaskom ljudske ruke u nastambi za slonove Kronberškog zoološkog vrta Opel. Da stvar bude gora, u susjednoj nastambi pronađena je i ljudska noga. Istražitelji Bodenstein i Kirchhoff nađene dijelove tijela povezuju s pripadajućim ostatkom tijela pronađenim na svježe pokošenoj livadi nasuprot zoološkom vrtu. Žrtva je Hans-Ulrich Pauly, nastavnik i ekolog, te ujedno gorljivi borac za zaštitu okoliša koji je bio žestoki protivnik planiranog proširenja ceste na B8-zapadnoj obilaznici grada. Zbog njegovog aktivizma za zaštitu prirode, Paulya su mnogi njegovi učenici iznimno cijenili, ali su ga iz istog razloga neki građani i žestoko mrzili, pogotovo zagovornici proširenja obilaznice. No je li ta mržnja bila i dovoljan motiv za ubojstvo? Kako su se dijelovi tijela žrtve našli u zoološkom vrtu i ima li direktor zoološkog vrta, dr. Cristoph Sander, neke veze s ubojstvom? A koja je tek uloga tajanstvenog internet caffea u stražnjoj prostoriji vegetarijanskog bistroa gdje se okupljaju Paulyevi simpatizeri? Oliver i Pia morat će doznati odgovor na sva ta pitanja, što neće biti nimalo lako. Rad će im dodatno otežati sjena iz Piine prošlosti, zbog koje se ona nalazi emocionalno upletena u slučaj, te zbog čega Bodenstein strahuje da je njegova kolegica također postala meta u vješto izrežiranoj ubojitoj drami.

Kao i u prvoj knjizi o timu istražitelja Bodensteinu i Kirchhoff, čitatelj se i ovdje suočava s mnoštvom likova, od kojih će mu neka lica već biti poznata iz prve knjige. Likove i ovdje pratimo, kako kroz oči istražitelja, tako i samostalno. Iako se može činiti da je broj likova toliki da ih je ponekad teško sve pratiti, važno je naglasiti da niti jedan od likova nije nevažan i niti jednog ne možete ignorirati. U tijeku s istragom zločina, čitatelj doznaje i nekoliko stvari o privatnim životima istražitelja, koji su možda nebitni za rješavanje slučaja, ali pridonose razumijevanju samih glavnih likova i načina na koji rade to što rade.

Kod Nele Neuhaus mi se izuzetno sviđa što se napetost radnje u njenim romanima održava do zadnje stranice, i što se ona ne temelji samo na akcijskim scenama, već više na inteligentno distribuiranim komadićima informacija koje kupite kako prolazite kroz poglavlja, što vas, kao čitatelja, ujedno stavlja i u ulogu istražitelja. Puno toga doznajemo iz dijaloga između likova, te dok pratimo razmišljanja glavnih istražitelja o slučaju. Tu dolazim i do još jedne stvari koja mi se sviđa, a ta je da Neuhaus dopušta Oliveru i Pii da koji put pogriješe, ponekad čak i da odu u sasvim krivom smjeru na koji ih pogrešno navede njihov vlastiti instinkt, a ponekad je taj krivi put, s obzirom na vrstu posla kojim se bave, na samom rubu opasnosti. Zbog tih grešaka i krivih procjena (jer svi mi griješimo, pa ponekad čak i u onim važnim stvarima, zar ne?) likovi se doimaju realnije, prizemnije, bliže čitateljima.

Zaključno, iako se može činiti da romanom kola previše likova i da je previše podradnji koje zasjenjuju glavnu priču, ova je knjiga ipak jedan jako dobar, napet kriminalistički triler. Nemojte ga propustiti.

ponedjeljak, 28. srpnja 2014.

NEVOLJENA ŽENA, Nele Neuhaus

Izdavač: Mozaik knjiga, 2012. 



Prvi slučaj koji je spojio Piu Kirchhoff i Olivera von Bodensteina kreće od dva naizgled nepovezana samoubojstva. Prvo tijelo pronađeno je u vinogradu pokraj Hochheima, a drugo u podnožju izletničkog tornja u Tauernu. Međutim, dok je kod prvog tijela nedvojbeno riječ o samoubojstvu: ugledni frankfurtski državni odvjetnik Joachim Hardenbach lovačkom si je puškom pucao u usta; kod drugog tijela slučaj samo na prvi pogled izgleda kao samoubojstvo, dok je zapravo riječ o savršeno isplaniranom prikrivenom hladnokrvnom ubojstvu.

Istraga Bodensteina i Kirchhoff odvodi do konjičkog kluba Waldhof, gdje saznaju da je žrtva, Isabel Kerstner - lijepa, mlada supruga veterinara za konje, zapravo bila upletena u mnogostruke ljubavne veze, mrzili su je gotovi svi koje je poznavala, a ispada da je poznavala i pokojnog državnog odvjetnika – čak i predobro, kako pokazuje jedna pikantna videosnimka. Slučaj dobiva jednu potpuno novu dimenziju, a istraga izvlači na vidjelo isprepletenu mrežu ucjena i kriminala, koju Oliver i Pia tek trebaju razmrsiti.

Zahvaljujući tome da je i sama odrasla u njemačkoj pokrajini Taunus, koju je odabrala kao poprište za događaje iz svojeg romana, Nele Neuhaus nam pruža jedan gotovo intimni uvid u način funkcioniranja ljudi i same sredine u kojoj se radnja odvija. U naizgled mirnoj seoskoj idili, Neuhaus nam pokazuje da stvari nisu uvijek onakve kakvima se čine, te da nitko nije cijepljen od nasilja i kriminala, samo neki to bolje skrivaju od drugih.

Ono što je drugačije kod Nele Neuhaus (u usporedbi s drugim piscima kriminalističkih romana), i ono što se meni osobno jako svidjelo, je to da radnju njenih romana ne pratimo isključivo kroz policijsku istragu, niti samo preko likova glavnih istražitelja. Uz Bodensteina i Kirchhoff, radnja prati baš sve povezane likove koji se u priči pojavljuju, od sporednih promatrača, do sumnjivaca i onih izravno upletenih u sam zločin, pa čak i samog počinitelja, s tim da joj ipak uspijeva do samog kraja ne otkriti njegov identitet, čime dozvoljava čitatelju da svojim sumnjama i razmišljanjima na neki način sam sudjeluje u istrazi. Također, ono što održava radnju neprestano napetom, je to da kad dođemo do trenutka u kojem smo sigurni da ćemo otkriti nešto od elementarne važnosti za slučaj (i otkrivanje počinitelja), ono što otkrijemo u priču donese novi obrat, koji nas povede u nekom sasvim novom smjeru. Roman obiluje tim iznenadnim obratima, održavajući napetost do samoga kraja, čineći ga ne samo odličnim krimićem, već i vrhunskim trilerom.