srijeda, 1. studenoga 2023.

TEDDY, Jason Rekulak

Izdavač: Mozaik knjiga, 2023.
[eng. Hidden pictures
Prijevod: Ira Martinović

Dobitnik prošlogodišnje nagrade Goodreadsovog horora godine knjiga je koja već na prvi pogled djeluje pomalo jezivo, s naslovnicom dječjeg crteža na kojem se, između ostalog, nalazi i jedna, hm, čudnovata spodoba. Ovaj su roman nahvalili i Ransom Riggs i Joe Hill, obojica majstori čudnovatih i jezivih priča, a fenomenalnim ga je proglasio čak i sam kralj horora - Stephen King. Malo je reći da sam očekivala nešto ekstra strašno, i strašno dobro.

Doista dobar jest, ali prestrašio me baš i nije.

Naslovni lik, Teddy, petogodišnji je dječak koji se baš i ne voli družiti s drugom djecom, a jedina mu je prijateljica djevojčica Anya koju neprestano crta, ali koja na tim crtežima izgleda, pa, pomalo jezivo. Ne bi li ga potaknuli da pažnju s Anye prebaci na nekoga drugoga, roditelji angažiraju dadilju da se o Teddyu brine i s njim provodi vrijeme. Mallory Quinn uvjerena je da su šanse da posao dadilje dobije zbilja male, uzimajući u obzir svoju prošlost ovisnice o drogama, ali obitelji se svidi i odmah joj ponude posao, s osiguranim smještajem i svime što bi joj moglo zatrebati.

Malloryn posao doima se idiličnim, a Teddy je divan dječak s kojim, nakon početne sramežljivosti, nema apsolutno nikakvih problema. Problemi započnu kada Teddyevi crteži postanu sve vještije i detaljnije nacrtani, a prikazi na njima sve mračniji. A kada te crteže poprate i sve čudniji događaji, Mallory počne sumnjati da nešto zlo opsjeda kuću u kojoj Teddy živi, ili pak njega samoga. Pitanje je samo što - ili tko?

Zagonetna priča i još zagonetniji likovi brzo su me uvukli u radnju ove knjige, a, iako se događaji u njoj ne odvijaju osobito brzo, samu sam knjigu pročitala brzinom svjetlosti. Ta zagonetnost baš intrigira i tjera te da čitaš dalje, a ilustracije Teddyevih crteža, kojima knjiga obiluje, još su zagonetnije i još više intrigiraju, pogotovo kako stranice odmiču sve dalje.

Na početku je dosta prisutan taj neki neodređeni osjećaj jeze i iščekivanja da se nešto strašno dogodi. No, što dublje zalaziš u priču, taj osjećaj blijedi i postaje ti jasnije da ovo neće biti baš tako strašno kao što misliš. Nije to neki minus, više je očekivanje stvoreno titulom horora godine. Meni bi Teddy možda više bio neki triler godine, s primjesom nadnaravnog. Nema veze, strašna ili manje strašna, priča funkcionira.

Nadnaravno je ovdje jedan dodatni sloj vješto naslagan na dobar stari zločin, i to zločin koji je sam po sebi strašan, kao što su to uvijek slučajevi koji se tiču djece. U liku Mallory ovaj roman glas daje i problemima reintegracije bivših ovisnika u društvo, što sa sobom nosi cijeli niz problema i sumnji. Mallory je super lik, njena snaga da se izbori s vlastitom prošlošću, konstatnim kušnjama i brigom za dijete koje je praktički tek upoznala iznimna je. Teddy je isto divan lik, i vrlo kompleksan - a koliko kompleksan skužite tek kasnije.

Kao što sam već spomenula, Kralj osobno ovaj je roman nazvao fenomenalnim. Meni nije fenomenalan, ali mi je baš jako dobar. Nije mi ispunio svoj zadatak horora, ali možda je tu problem u meni, netko se uplaši lakše, netko teže. Pročitajte pa vidite kako ćete vi na njega reagirati. ;) 

______________________________________

Kako do knjige: https://mozaik-knjiga.hr/proizvod/teddy/