Izdavač: Profil, 2017.
[eng. The Muse]
Kada pogledate neko umjetničko djelo, diveći se njegovim bojama,
konturama, obliku ili temi, pomislite li ikad na to kako je to djelo
nastalo? Zapitate li se ikad postoji li neka priča o njegovom nastanku
ili skrivena priča o onome što prikazuje? Ova knjiga ispričat će nam
jednu takvu priču: priču o pozadini nastanka jednog umjetničkog djela.
Dio te priče odvija se u 1960-im godinama u Londonu, a dio u 1930-ima u Španjolskoj.
U 60-ima, pratimo mladu imigranticu iz Trinidada - Odelle Bastien - koja dobiva posao tipkačice u umjetničkom Institutu Skelton u Londonu. Njena šefica, Marjorie Quick, intrigantna je žena koja Odelle uzima pod svoje okrilje. Kada Odelle na jednoj zabavi upozna Lawrieja, muškarca s kojim se uskoro zbliži, on joj pokaže jednu sliku koju je dobio u nasljedstvo i koju je naumio prodati, a koja zaintrigira Odelle. Ista slika zaintrigirat će i Skelton, u kojem smatraju da ona predstavlja izgubljenu sliku Isaaca Roblesa, sjajnog slikara koji je nestao tijekom španjolskog građanskog rata 1937. Slika potakne čudno ponašanje kod Marjorie Quick, a Odelle, hoteći otkriti kakvu to tajnu skriva njena šefica, nehotice otkrije da ispod te tajne leže i mnoge druge, s ovom povezane, uključujući i tajnu same slike.
U 1930-ima, mlada britanka Olive Schloss dolazi s obitelji u malo selo u Španjolskoj, gdje njen otac, trgovac umjetninama, unajmi kuću. Olive je strastvena slikarica i netom je primljena u umjetničku školu u Londonu, ali to taji pred svima, pogotovo ocem. Jedina osoba kojoj Olive povjerava svoje tajne je Teresa, kućna pomoćnica koju su unajmili pri dolasku, i Teresin brat, Isaac. Isaac je također slikar, ali i politički aktivist u zemlji koja je na rubu građanskog rata. Dok situacija u zemlji vrije, i opasnost raste sa svakim danom, tajne se otkrivaju, a sjajna umjetnička djela stvaraju.
Nakon sjajne 'Minijaturistice', Jessie Burton još je jednom stvorila intrigantno književno djelo, snažnu priču o umjetnosti, feminizmu i ljudskim sudbinama. Iako je, za razliku od 'Minijaturistice', umjetničko djelo oko kojeg se vrti radnja ovdje fikcionalno, ono je svejedno poslužilo kao sjajan pokretač radnje i intrigantan izvor misterija.
Mnogo je sličnosti između dva romana Jessie Burton: 'Minijaturistice' i 'Muze'. Oba romana bave se umjetnošću, uzimajući neko umjetničko djelo kao centar oko kojeg se odvija sama priča. Oba romana su misteriozna, zanimljiva i sjajno napisana, a likovi su u oba raznoliki, pomalo disfunkcionalni i sjajno okarakterizirani. Radnja je, ipak, u ovim romanima posve drugačija, no oba puta jednako zanimljiva.
Mnogo je sličnosti, također, i između dva ženska lika ovog romana: Odelle i Olive. Obje su djevojke umjetničkog duha: Olive slika, a Odelle piše. Obje su djevojke svojevrsni 'uljezi' u društvu: Olive kao žena slikarica u umjetničkom svijetu koji nadasve cijeni muškarce i njihov rad; a Odelle kao tamnoputa imigrantica u još vrlo 'bijelom' Londonu. Također, obje djevojke za svoj će umjetnički rad - zbog toga što su žene - priznanje dobiti tek posredno, iako u mnogome nadmašuju svoje muške suvremenike.
Ovo nije priča samo o tajni jednog umjetničkog djela. Ovo je priča i o ženama u svijetu u kojem žene nisu cijenjene kao što bi trebale biti, priča o snalaženju u novoj sredini i novim situacijama, priča o prijateljstvu i ljubavi u doba građanskog rata i priča o zamršenim ljudskim odnosima i tajnama koje ljudi skrivaju.
Vrlo je zanimljiva i vrlo 'živa' ova priča. K tome, jako je lijepo pisana i baš sam uživala čitajući ju i otkrivajući njene tajne. Poput umjetničkog djela o kojem govori, ova je knjiga i sama pravo malo umjetničko djelo, kakvog samo Jessie Burton zna riječima oslikati. Jedva čekam vidjeti što će sljedeće Burton u svom književnom ateljeu stvoriti.
Dio te priče odvija se u 1960-im godinama u Londonu, a dio u 1930-ima u Španjolskoj.
U 60-ima, pratimo mladu imigranticu iz Trinidada - Odelle Bastien - koja dobiva posao tipkačice u umjetničkom Institutu Skelton u Londonu. Njena šefica, Marjorie Quick, intrigantna je žena koja Odelle uzima pod svoje okrilje. Kada Odelle na jednoj zabavi upozna Lawrieja, muškarca s kojim se uskoro zbliži, on joj pokaže jednu sliku koju je dobio u nasljedstvo i koju je naumio prodati, a koja zaintrigira Odelle. Ista slika zaintrigirat će i Skelton, u kojem smatraju da ona predstavlja izgubljenu sliku Isaaca Roblesa, sjajnog slikara koji je nestao tijekom španjolskog građanskog rata 1937. Slika potakne čudno ponašanje kod Marjorie Quick, a Odelle, hoteći otkriti kakvu to tajnu skriva njena šefica, nehotice otkrije da ispod te tajne leže i mnoge druge, s ovom povezane, uključujući i tajnu same slike.
U 1930-ima, mlada britanka Olive Schloss dolazi s obitelji u malo selo u Španjolskoj, gdje njen otac, trgovac umjetninama, unajmi kuću. Olive je strastvena slikarica i netom je primljena u umjetničku školu u Londonu, ali to taji pred svima, pogotovo ocem. Jedina osoba kojoj Olive povjerava svoje tajne je Teresa, kućna pomoćnica koju su unajmili pri dolasku, i Teresin brat, Isaac. Isaac je također slikar, ali i politički aktivist u zemlji koja je na rubu građanskog rata. Dok situacija u zemlji vrije, i opasnost raste sa svakim danom, tajne se otkrivaju, a sjajna umjetnička djela stvaraju.
Nakon sjajne 'Minijaturistice', Jessie Burton još je jednom stvorila intrigantno književno djelo, snažnu priču o umjetnosti, feminizmu i ljudskim sudbinama. Iako je, za razliku od 'Minijaturistice', umjetničko djelo oko kojeg se vrti radnja ovdje fikcionalno, ono je svejedno poslužilo kao sjajan pokretač radnje i intrigantan izvor misterija.
Mnogo je sličnosti između dva romana Jessie Burton: 'Minijaturistice' i 'Muze'. Oba romana bave se umjetnošću, uzimajući neko umjetničko djelo kao centar oko kojeg se odvija sama priča. Oba romana su misteriozna, zanimljiva i sjajno napisana, a likovi su u oba raznoliki, pomalo disfunkcionalni i sjajno okarakterizirani. Radnja je, ipak, u ovim romanima posve drugačija, no oba puta jednako zanimljiva.
Mnogo je sličnosti, također, i između dva ženska lika ovog romana: Odelle i Olive. Obje su djevojke umjetničkog duha: Olive slika, a Odelle piše. Obje su djevojke svojevrsni 'uljezi' u društvu: Olive kao žena slikarica u umjetničkom svijetu koji nadasve cijeni muškarce i njihov rad; a Odelle kao tamnoputa imigrantica u još vrlo 'bijelom' Londonu. Također, obje djevojke za svoj će umjetnički rad - zbog toga što su žene - priznanje dobiti tek posredno, iako u mnogome nadmašuju svoje muške suvremenike.
Ovo nije priča samo o tajni jednog umjetničkog djela. Ovo je priča i o ženama u svijetu u kojem žene nisu cijenjene kao što bi trebale biti, priča o snalaženju u novoj sredini i novim situacijama, priča o prijateljstvu i ljubavi u doba građanskog rata i priča o zamršenim ljudskim odnosima i tajnama koje ljudi skrivaju.
Vrlo je zanimljiva i vrlo 'živa' ova priča. K tome, jako je lijepo pisana i baš sam uživala čitajući ju i otkrivajući njene tajne. Poput umjetničkog djela o kojem govori, ova je knjiga i sama pravo malo umjetničko djelo, kakvog samo Jessie Burton zna riječima oslikati. Jedva čekam vidjeti što će sljedeće Burton u svom književnom ateljeu stvoriti.