nedjelja, 15. ožujka 2020.

PARIŽANKE, Marius Gabriel

Izdavač: Stilus, 2019.
[eng. The Parisians
Prijevod: Sanja Ščibajlo

 
Drugi svjetski rat izvor je inspiracije za mnoga književna djela. Kako i ne bi bio, uzimajući u obzir da se radi o jednom od najstrašnijih razdoblja novije svjetske povijesti. A čak i uz sva ta književna djela (a i ona filmska, pa i djela drugih umjetnosti) još uvijek o ovom mračnom razdoblju ne znamo sve. Još uvijek otkrivamo nove poglede i dobivamo nove uvide u strahote koje su 40-ih godina 20. stoljeća harale i Europom i svijetom.

Marius Gabriel svojim nam je 'Parižankama' dao još jedan pogled na događaje iz 2. svjetskog rata, a taj pogled počiva na okupiranom Parizu i možda najslavnijem hotelu na svijetu - pariškom Ritzu.

Na samom začetku rata, neposredno prije okupacije, Olivia Olsen mlada je slikarica koja prodajom svojih slika pokušava zaraditi za život - i u tome jedva uspijeva. Amerikanka, porijeklom Šveđanka, Olivia se zaljubljuje u mladog anarhista Fabricea, čija majka joj pronalazi posao sobarice u slavnom pariškom hotelu Ritz. Miris rata osjeća se u zraku, ali bogati stanari Ritza za rat mare malo ili nimalo. Kada Nijemci stignu, oni će se jednostavno prilagoditi. Novac, na kraju krajeva, uvijek otvara sva vrata.

Nijemci konačno stižu 1940., pustošeći grad i tjerajući njegove stanovnike u glad i siromaštvo. Njemački časnici nastanjuju se upravo u Ritzu, u kojem se život nastavlja po starom. Dok vani ljudi gladuju, u Ritzu se bogati Parižani zabavljaju s Nijemcima na raskošnim gozbama.

Zbog svog švedskog podrijetla, koji Nijemci smatraju 'pravim arijevskim', Olivia ubrzo postaje ljubimica Reichsmarschalla Goeringa, a svoj položaj odluči iskoristiti kako bi pomogla francuskom Pokretu otpora. No, put je to kojim bi lako, ako samo jednom krivo kroči, mogla zakoračiti u pogibelj.

Istovremeno s Olivijinom, u ovoj knjizi pratimo priče još dviju Parižanki: slavne dizajnerice Coco Chanel i jedne od najpoznatijih francuskih glumica - Arletty. Obje ove žene upustit će se u zabranjene veze s Nijemcima: jedna romantične naravi, druga materijalne. A objema će te njihove veze donijeti puno više od onoga što su u njima tražile - i to ne u dobrom smislu.

Marius Gabriel u ovoj je knjizi fantastično precrtao život jednog povijesnog razdoblja, u svoju priču sjajno uklopivši stvarne likove iz toga razdoblja. Naravno, ovdje se radi o povijesnoj fikciji, ali ta je fikcija vješto utemeljena na stvarnim povijesnim događajima i ljudima, koje, čitajući, pratimo kao da su stvarno pred nama, živi i autentični koliko su uopće to mogli biti.

Baš svi su likovi u ovoj knjizi, osim Olivie i još nekolicine sporednih likova, stvarne povijesne ličnosti ili, poput Heike Schwab, likovi utemeljeni na stvarnim povijesnim ličnostima. O mnogima od njih, prvenstveno Arletty i Coco Chanel, ovdje ćemo saznati i nešto što možda još nismo znali, a autor se pobrinuo i da nam, u bilješci na kraju romana, za svakog lika utemeljenog na stvarnoj osobi kaže i što se s njim dogodilo poslije.

Neopisivo mi je zanimljivo bilo čitati o ratu na način na koji su na njega gledali pariški bogataši nastanjeni u Ritzu. Za tu povlaštenu skupinu ljudi, rat je bio tek kulisa, još jedna vrsta razonode kojoj su bili u prilici, iz svojih raskošnih apartmana, svjedočiti. Čitajući o Oliviji, čija se priča dodiruje s pričama ostalih gostiju Ritza, svjedočimo o sudaru dvaju svjetova, dva Pariza, dvije Francuske: one siromašne, gladne i potlačene, i one povlaštene, bogate i samoljubive. Dok ljudi na ulicama Pariza gladuju, gosti hotela Ritz uživaju u delikatesama na raskošnim gozbama koje svakodnevno priređuju za sebe i sebi slične. Strašno je vidjeti koliko su u tome neosjetljivi, koliko im malo znači i njihova zemlja i njihov narod i koliko se malo obaziru na patnje kojima svjedoče svaki put kada bace pogled kroz prozor.

'Parižanke' su fantastična knjiga. Zabavna i šarmantna, ali i poučna i ozbiljna. Dok nam na primjeru jednih Parižanki autor prikazuje zašto su one i ljudi oko njih smatrale da 'Nijemci i nisu tako loši', na primjeru drugih prikazuje nam i svu surovost nacista, horore kroz koje su prolazili ljudi ispitivani u zatvorima Gestapa, beznađe i očaj onih koji nisu imali sreće roditi se kao pripadnici pariške buržoazije i plemstva. A pored svega toga, ova knjiga sjajno opisuje i to da, koju god stranu odabrao, u nekom ćeš se trenutku neizbježno naći na onoj krivoj. Svaka od tri žene u ovoj knjizi to je na svojoj koži iskusila. I svaka se sa svojim iskustvom drugačije morala nositi. Kao žena, kao kolaboracionistica, kao špijunka, kao Parižanka. 
 
___________________________
 
Kako do knjige: http://bit.ly/38SWH5c