nedjelja, 25. lipnja 2023.

DOGOVOR, Hernan Diaz

Izdavač: Stilus, 2022.
[eng. Trust]
Prijevod: Lada Furlan Zaborac

Ovogodišnji dobitnik Pulitzera za fikciju slojevita je književna slagalica o životu fikcionalnog moćnog para koji je, da tako to kažem, vukao konce američke burze čitavo desetljeće, sve do kraha Wall Streeta krajem 1920-ih.

Podijeljeno na četiri dijela, slaganje ove književne slagalice započinje pričom o bračnom paru Rask, Benjaminu i Helen, namoćnijem paru u New Yorku 1920-ih, koji je spekulacijama na burzi akumulirao golemo bogatstvo. Neizbježno pitanje koje se već ovdje postavlja je kako su Raskovi do tog bogatstva točno došli, je li Benjamin doista genijalac koji upravljanje financijama drži u malom prstu ili je tek igrač koji se vrlo dobro snalazi u sivoj zoni ekonomije, i zna kako dobro iskoristiti baš svaku priliku? A Helen? Koja je uloga samozatajne bogataševe supruge u svemu tome i zašto je njen život obavijen takvim velom tajne?

Prvi komadić slagalice tek je uvod u ono što slijedi. Drugi komadić slagalice predstavlja nedovršeni rukopis izvjesnog Andrewa Bevela, rukopis u kojem optužuje jednog pisca romana da je u svom djelu iznio same laži o njemu i njegovoj ženi Mildred. Naime, spomenuti roman je upravo priča koju smo netom pročitali, onaj prvi komadić slagalice, a Benjamin Rask zapravo je Andrew Bevel. U svom vlastitom komadiću slagalice, Bevel pokušava iznijeti svoju verziju priče o vlastitom životu, i životu svoje supruge, čiji je život i ovaj put ostavljen nekako na marginama, obavijen maglom.

Priča se dodatno zakomplicira u trećem dijelu, u kojem upoznajemo tajnicu Andrewa Bevela, Idu, ženu koju je zaposlio da mu pomogne pri pisanju, a koja se, godinama poslije, prisjeća tog razdoblja i u svojim memoarima iznosi vlastitu verziju događaja. Ida se, budući da joj je čudan način na koji Andrew želi opisati svoju suprugu, posebno zainteresira za njen život, pokušavajući pronaći dnevnik koji je Mildred navodno pisala.

Spomenuti dnevnik četvrti je, i posljednji dio slagalice, u kojem konačno možemo malo bolje upoznati i drugu polovicu najmoćnijeg njujorškog para iz 1920-ih: Mildred Bevel.

Otkrivanjem svakog novog sloja ovog romana, mijenja se perspektiva i sve ono što zapravo o priči znamo. Svaki novi lik u priču unosi nešto novo: novo viđenje stvari, svoju verziju događaja, i malo širi uvid u sve što smo dosada znali (ili mislili da znamo). Odnosi između likova, događaji i način na koji su se ti događaji odvili mijenjaju se zajedno s promjenom perspektive, pokazujući nam kako jednostavna promjena kuta gledanja može zapravo posve izmijeniti ono što se doista dogodilo u nekom trenutku.

Treba spomenuti i kako je ovo roman povijesne fikcije. Likovi su posve fikcionalni, ali su zato svi događaji i činjenice oko događanja na burzi i posljedičnog kraha Wall Streeta povijesno točno opisani.

Književne slagalice poput ove ne nalaze se često. Unatoč temi financija i burzovnih spekulacija, ovaj roman nije suhoparan niti dosadan. Zagonetan je, zanimljiv, animira vaše moždane vijuge kao malo koji prije njega. Unatoč priči unutar priče unutar priče, nije ga problem 'pohvatati' i složiti slagalicu onako kako je autor to zamislio. A ta je slagalica, moram priznati, doista briljantno zamišljena i izvanredno napisana.

Mislim da je ovo doista izvrstan roman. Napokon, Pulitzer je tu s razlogom. Pročitajte. 

_________________________________________

Kako do knjige: https://stilus-knjiga.hr/proizvod/dogovor/