subota, 24. lipnja 2023.

DAISY JONES I ŠESTORKA, Taylor Jenkins Reid

Izdavač: Vorto Palabra, 2020.
[eng. Daisy Jones & The Six
Prijevod: Selma Muftić Pustički

Početak ove knjige je poput uvoda u glazbeni dokumentarac. Ako ste ikada voljeli neki bend, ono, stvarno voljeli, onda je cjelovita priča o tom bendu sve ono što ste ikada željeli vidjeti i čuti. A iako se ovdje ne radi o stvarnom bendu (premda je TJR inspiraciju za Daisy & The Six pronašla u Stevie Nicks i Fleetwood Macu), priča tog benda grabi vas i ne pušta - dok i sami ne postanete fanovi.

(Osobno, ne volim Fleetwood Mac, a ni sedamdesete mi nisu baš najdraže glazbeno doba, ali svemu tome usprkos... Daisy & The Six? Feel free to call me a groupie. :D)

Priča o Daisy & The Six priča je o usponu i padu jednog ludo popularnog fiktivnog benda koji je svoj vrhunac dosegnuo u ludom razdoblju seksa, droge i rock'n'rolla, koje neki nazivaju i 'samo' 1970-ima. The Six (tj. u početku: The Dunne brothers) je bend koji su osnovala dvojica braće Billy i Graham Dunne s prijateljima, a iako su i sami bili jako dobri (i popularni), problematična i kaotična Daisy Jones bila je upravo ono što im je trebalo (a da to nisu ni znali) da dosegnu onaj zvjezdani, legendarni, *rockstar* status.

Kako najbolje opisati Daisy Jones? Daisy je utjelovljeni kaos: vrtlog emocija, genijalnosti i inspiracije. Daisy je mušičava, impulzivna, emotivna, ponekad posve nesnosna. Ali Daisy je sasvim svjesna toga koliko je kreativna i što može, i nikako ne želi biti nečija lutka na koncu, netko tko stoji u pozadini dok njene pjesme izvodi netko drugi. Daisy je stvorena za pozornicu, i mjesto joj je na vrhu - s kojeg će pasti isključivo vlastitim postupcima.

Između Daisy i Billya već se od prvog trena rađa kemija, iako ju u različitim trenucima oboje različito interpretiraju. Vole li se ili mrze, podnose li se uopće? Ovisi o danu i trenutku. Jedno je ipak sigurno: u glazbenom smislu, Daisy i Billy izvlače ono najbolje jedno iz drugog, a svaka pjesma koju napišu je potpuni hit.

Neki bendovi polako grade svoju karijeru, dođu do određene razine i na njoj opstaju dugi niz godina, neki nakratko bljesnu i nestanu, neki titraju tik do vrha ali nikada taj vrh ne dosegnu. The Six, s Daisy na čelu, u tom su smislu bili poput kometa: dugo su putovali onamo kamo su željeli stići, sve blještaviji i veći, da bi u jednom trenu samo nestali na nasumičnoj točki obzora. Ovaj roman priča nam priču o cijeloj toj putanji, od početnog bljeska do finalnog praska.

Progutala sam ovu knjigu u trenu. Zarobila me i nije me puštala, i iako su me likovi, na čelu s Daisy, u nekim dijelovima toliko živcirali da sam im poželjela počupati svu kosu, nešto je nevjerojatno očaravajuće, čak opojno, u načinu na koji TJR piše i na koji uvlači čitatelja u priču. Postala sam fan benda koji ne postoji, toliko angažirana u priču o njihovoj propasti da nisam mogla prestati čitati.

Način pisanja - dokumentaristički, poput intervjua - bio mi je čudan isprva, ali savršeno funkcionira i baš je savršen za ispričati ovu priču. Na kraju knjige nalaze se i tekstovi pjesama, o čijem dolasku na svijet i značenju koje su imale kod članova benda čitate. Je li moguće zaljubiti se u bend koji je u potpunosti fiktivan i čija glazba je bila stvar prošlosti prije no što sam uopće znala da postoji? I guess it is. Hah.

Seriju sam pogledala odmah nakon čitanja i, iako je bila malo drugačija (Daisy je, npr., malo blaža u seriji no u knjizi (a pod tim mislim manje iritantna)), baš sam se navukla. Pjesme su skroz različite, iz razloga što su ih za potrebe snimanja serije dali pravim tekstopiscima i glazbenicima koji su iz njih napravili i pravi pravcati album - Auroru. Ne bih rekla da je najbolji album ikad snimljen, ali ima nekoliko pjesama koje su baš genijalne, i baš dobro zvuče, a sjajno zvuče i Sam Claflin i Riley Keough - odnosno Billy i Daisy - dok ih izvode.

Ovo mi je, btw, prvi roman TJR i baš sam oduševljena. Istražit ću svakako i kakvi su joj ostali, a što se tiče Daisy - moja preporuka. I za čitanje, i za gledanje, i za slušanje. Može i sve istodobno. ;) 

_________________________________________

Kako do knjige: https://bit.ly/3PoMMxa