ponedjeljak, 30. listopada 2017.

Beograd, gužva, sajam i - knjige, knjige, knjige...



Dugo, već dugo, imam želju obići sajam knjiga u Beogradu. Svake se godine, međutim, moji planovi iz nekog razloga izjalove. No ovoga puta odlučila sam da me ništa neće spriječiti da ih konačno ostvarim. I nije. :)

Inače, ukoliko želite ciljano otputovati na Beogradski sajam knjiga iz Zagreba (ili Hrvatske općenito) razočarat ćete se ponudom takvih izleta, koja je - nepostojeća. Dok izleta na Interliber iz Srbije ima pregršt, kao i izleta iz BIH i na Interliber i na Beogradski sajam knjiga, Hrvati, čini se, nisu baš zainteresirani za druženje s knjigama u susjednim državama. Ono što ipak možete je otputovati u vlastitom aranžmanu ili nabasati na neko putovanje u Beograd koje se, igrom slučaja, odvija točno u vrijeme sajma. Ja sam imala sreću naletjeti na ovo potonje. :D

Ovogodišnji Beogradski sajam knjiga 62. je po redu, a održavao se u periodu od 22. do 29. listopada. Ja sam ga posjetila na zadnji vikend održavanja i, da sumiram sve dojmove u jednu rečenicu - oduševljena sam!

Kad stignete na sajam, ono što vam odmah upadne u oči je njegova veličina. Naime, beogradski je sajam - OGROMAN! Preko 450 domaćih i stranih izdavača smjestilo se na prostoru od 30.000 kvadratnih metara. Od ulaza na sajam do hala u kojima su smještene knjige prate vas brojne najave i reklame najnovijih naslova koje ćete imati prilike susresti kad uđete.

Ulaznica na sajam se plaća, a cijena pojedinačne karte je 250 dinara (cca 15 kn). Ukoliko dolazite u većoj grupi, cijena karte je 150 dinara (cca 9 kn).

 

Moram vam, usput, spomenuti nešto što sam primijetila u Beogradu, a čega kod nas u Zagrebu uopće nema (niti za vrijeme trajanja Interlibera niti inače), a to je da se knjige ovdje posvuda reklamiraju. Najave novih knjiga i promo plakati raznih naslova izviru s reklamnih panoa svud po gradu, kao i reklame za sam Sajam knjiga. U Zagrebu, moram priznati, jako ćete rijetko (ako ikad uopće) naletjeti na reklamni pano na kojem se nalazi knjiga. No, vratimo se na Sajam.

Iako već izvana izgleda ogromno, tek ćete u trenutku kad uđete unutra spoznati pravu veličinu ovog sajma knjiga. Moja je reakcija bila otprilike ovakva:


U usporedbi s Interliberom, Beogradski sajam knjiga je puno veći i sadržajniji. Tema ovogodišnjeg sajma bila je '4 zemlje 1 jezik', u sklopu koje su posjetiteljima sajma bila predstavljena književna djela na njemačkom jeziku iz četiriju zemalja koje se tim jezikom služe: Njemačke, Austrije, Švicarske i Lihtenštajna. Najslavnija gošća sajma bila je Nobelovom nagradom nagrađena njemačka spisateljica Hertha Müller, a na sajmu je gostovalo još petnaestak autora s njemačkog govornog područja, čija su se djela, zajedno s još stotinama drugih, mogla pronaći na štandovima sajma.


Slogan 62. Beogradskog sajma knjiga bio je 'Ključ je u knjigama'. A ponuda knjiga na sajmu doista je impresivna. Teško je cjelokupnu sajamsku ponudu knjiga u Beogradu uopće usporediti s onom zagrebačkom, budući da Srbija općenito ima veći broj izdavača, kao i znatno veće tržište. Ponuda knjiga je velika, i raznovrsna: bilo je tu i novih i malo starijih naslova, knjiga na latinici i na ćirilici, knjiga svih vrsta i žanrova; romana, slikovnica, stripova... za baš svakoga ponešto. 

Po dolasku na Sajam imala sam neke knjige na umu, koje sam ciljano tražila, a ostale sam pustila da pronađu mene. Neke koje sam tražila nisam uspjela pronaći, neke jesam, neke sam slučajno susrela i nisam se od njih mogla odvojiti, neke su mi namigivale dok se nisam vratila po njih, nakon što sam prvi put samo prošla pored, neke su me dozivale, neke mi mahale... u svakom slučaju, s njih jako puno sam se uspjela sprijateljiti (i povesti ih doma).


Što se tiče cijena, cijene knjiga u Srbiji znatno su niže od onih kod nas u Hrvatskoj, a sajamski su popusti, u usporedbi s popustima na Interliberu, puno veći. Dok su na Interliberu značajno sniženi tek neki stariji naslovi, a popust na nove naslove je maksimalno 20%, cijene većine knjiga na Beogradskom sajmu kreću se otprilike u rasponu od 500 do 850 dinara (cca 30-50 kn), s tim da, dok ćete na Interliberu za te novce moći kupiti samo malo starije naslove (one otprije 2 i više godina), u Beogradu se po ovoj cijeni nude i aktualna izdanja. Nešto višu cijenu imaju najnoviji naslovi ili posebna tvrdoukoričena izdanja, ali ta cijena rijetko gdje prelazi 1.500 dinara (što je otprilike stotinjak kuna). Koliki su popusti dovoljno će vam reći činjenica da sam za potrošenih 1.250 kn (cca 20.000 dinara) kupila čak 41 knjigu! 

Moram ovdje spomenuti i još jednu razliku od Interlibera, a to su prodavači. Ako ste ikada posjetili Interliber, sigurno ste primijetili (naravno, postoje iznimke) da na većini štandova stoje ne baš zainteresirani niti informirani prodavači (često studenti), koji su tamo da bi vam spakirali kupljene knjige u vrećice, naplatili ih i izdali vam račun. Na štandovima Beogradskog sajma naići ćete na posve drugačije prodavače: najljubaznije i najuslužnije knjigoljupce koje uopće možete sresti, koji znaju sve o svakoj knjizi koju prodaju i bez problema će vam izbrbljati o čemu se radi u knjizi koja vas zanima, kao i preporučiti vam još koji sličan naslov koji bi vam se mogao svidjeti.


S obzirom na njegovu veličinu, ukoliko zaista želite obići cijeli sajam, računajte da će vam za to trebati malo više vremena. Definitivno ga nije moguće čitavog obići za 1 dan. Također, kako je sam Sajam velik, velike su i gužve na njemu. Što se toga tiče, i Beogradski sajam ima isti problem kao i Interliber: gomile klinaca koji ga, pretpostavljam, moraju posjetiti u sklopu školskog zadatka ili tako nečeg, a koji nisu baš zainteresirani za samu ponudu sajma, tj. knjige, pa samo zuje okolo i smetaju drugima. Kolike su gužve dovoljno će vam predočiti činjenica da do nekih štandova nije bilo moguće ni doći od količine ljudi koji su se natiskivali oko njih, što je nekako i izluđujuće i predivno u isti mah.

Kao što sam već spomenula, sa sajma sam otišla - sretna i presretna - natovarena 41 knjigom. Ako, kao i ja, mislite ugrabiti toliko knjiga, obavezno se sjetite sa sobom ponijeti i dovoljno veliki kofer. ;)

 

Moj konačni dojam s ovog putovanja je taj da je Beogradski sajam knjiga nešto što zaista morate doživjeti. Ne zovu ga bezveze 'praznikom knjige' i najvećim sajmom knjiga u regiji. Biti dio sajma za jednog je knjigoljupca, poput mene, sasvim posebno iskustvo. Oduševljena sam i knjigama i ljudima i ozračjem i svime, svime, svime. Idem iduće godine natrag. 100%. :)

P.S. Znam da se pitate što je sve bilo među onom 41 knjigom koju sam ugrabila na sajmu. :P Evo mog ulova: