subota, 10. travnja 2021.

THE PRIORY OF THE ORANGE TREE, Samantha Shannon

Izdavač: Bloomsbury, 2019.

Kako napisati recenziju epskog fantasy romana, kad znaš da ta recenzija neće ni blizu biti tako epska, niti tako fantastična?

Eh.

Samanthu Shannon zavoljela sam sa 'Sezonom kostiju', i već nakon te jedne knjige bila sam sigurna da ću ju voljeti zauvijek. Dva nastavka 'Sezone', i jedan epski standalone roman kasnije, potpuno sam sigurna u ovaj svoj zaključak. Njeno pisanje me oduševljava, i svakoj novoj knjizi neizmjerno se veselim. Šteta što je hrvatski prijevod genijalne 'Sezone kostiju' završio s drugim nastavkom. :(

'Priory' je jedan ogroman književni zalogaj. I ne kažem to samo zato što se proteže na 830 stranica. Ovaj roman obuhvaća detaljne opise dvaju carstava, od njihovog ustroja, sustava vrijednosti, masivnih teritorija, vladajućih loza (kojih je bilo poprilično!), povijesnih događaja, do trenutne situacije, aktualnih previranja, borbi za vlast, dvorskih intriga, i tisućugodišnje prijetnje koja se polako budi, a koja bi svojom vatrom mogla pokoriti čitav svijet.

And then, there were dragons.

Dajte mi zmajeve i budite sigurni da će mi se u 90% slučajeva knjiga koja ih sadrži 100% svidjeti. Ne znam točno otkud mi baš ovih 90% slučajeva, jer se trenutno ne mogu sjetiti apsolutno niti jedne knjige sa zmajevima koja mi se nije svidjela, ali ostavit ću si otvorenu i tu (koliko god infinitezimalnu) mogućnost. :D

Naslovni 'Priory of the Orange Tree' odnosi se na skupinu žena ratnica koje se stoljećima bore protiv one prijetnje koju sam ranije spomenula i koje se pripremaju za njen povratak. Ime te prijetnje (ironično! :)) je The Nameless One i ona se odnosi na golemog zmaja, predvodnika vatrene vrste zmajeva kojima je cilj svojom vatrom sažgati čitav svijet i pokoriti ga svojoj volji. Prije 1000 godina, upravo to se i dogodilo, ali je jedna hrabra junakinja (ili jedan hrabri vitez, ovisno o tome koje carstvo pitate za verziju događaja), stala na put The Nameless Oneu i vezala ga na 1000 godina. 1000 godina, ali ni dan više.

Nakon tog nemilog događaja otprije tisuću godina, dio ljudi, tj. cijeli zapadni dio svijeta, s mržnjom gleda na sve zmajeve i želi ih sve istrijebiti. Uključujući 'Priory'. U međuvremenu, istočni dio svijeta dom je drugačije vrste zmajeva, s kojima žive u miru i suradnji. Ova dva kraja svijeta - istok i zapad - međusobno se ne podnose, uglavnom ignoriraju i prekinuli su gotovo sve kontakte, osim nešto malo trgovine. No, kako nova prijetnja jača, ovo bi se moglo promijeniti.

Glavna su okosnica priče dvije djevojke - Tane i Ead. Jedna se upravo sprema položiti ispit najveće časti u svojoj zemlji i postati jahačicom zmaja, dok je druga tajna namjesnica 'Priorya' na dvoru kraljice Sabran, čiji život joj je dužnost sačuvati kako bi Sabranino carstvo ostalo stabilno. U moru intriga, nepredviđenih događaja i životnih okolnosti, dvije će djevojke jedna drugu susresti - i otkriti ključ kojim bi mogle poraziti The Nameless Onea jednom zauvijek. No, za to će biti potrebna suradnja dvaju svjetova koji jedan drugoga jedva razumiju, ako već ne i otvoreno mrze, puno dobre volje, malo sreće i puno teškog rada da se sve to ostvari.

Kad sam tek počela čitati ovaj roman, teško sam se snalazila među svim tim likovima, mjestima i događajima iz povijesti koje sam tek trebala upoznati da bih u potpunosti razumjela svijet u koji sam upala. Napravila sam i tu pogrešku da sam bacila oko na kraj romana, na kojem se nalazi popis likova i događaja po godinama, kojih je bilo toliko da sam mislila da nikad neću u potpunosti shvatiti tko je tko i kamo pripada. No, nakon nekog vremena ipak sve pohvataš i počneš se snalaziti.

Poglavlja su, ovisno o tome gdje se radnja odvija, naslovljena s 'East' ili 'West'. Istočni mi je dio bi nekako draži za čitanje, prvenstveno zato jer je odmah u začetku sadržavao zmajeve (ah!), a i zato što se ovaj zapadni dio većim dijelom prve polovine knjige bavio svakodnevnim dvorskim dogodovštinama, što znači beskrajnim druženjima kraljice Sabran i njezine svite dama, dvorskim tračevima i opisima uobičajenih dužnosti kraljičine družbenice. Što će reći, ne baš osobito zanimljivim stvarima, dok su s se istočne strane već gomilale prevare, životni preokreti, navirali gusari i... jesam li spomenula zmajeve? :D

Nakon što se počneš snalaziti u samoj toj masivnosti ove priče, shvatiš gdje se nalaziš na karti teritorija na koji se odnose pojedina poglavlja, i shvatiš tko je tko u gomili likova koji ovu priču nastanjuju, shvatit ćeš i da si već preduboko u priči i da ne želiš van. Već sam spomenula da Samantha Shannon fantastično piše. A ova je priča definitivno fantastična, epski fantasy koji te posve obuhvati. Carstva na umoru, izdizanja novih carstava, tajna društva, zmajevi, epska borba dobra i zla, magične moći, dvorska previranja, avanture, opasnosti, neočekivani savezi, zatiranje starih i zadrtih tradicija... sve je to tu, i više! A najveći plus cijele ove epske sage je to što su svi najvažniji likovi žene i što cijela priča počiva upravo na ženama. Epski feminizam, mogla bih reći. Sjajan dodatak vrlom novom svijetu neustrašivih heroina koji su već dobrano začele Sarah J. Maas, Suzanne Collins, Veronica Roth i druge neustrašive spisateljice. Itekako lajkam! 

_________________________________

Kako do knjige: https://amzn.to/3sfMMk1