srijeda, 10. travnja 2024.

NA KRAJU OBOJICA UMIRU, Adam Silvera

Izdavač: Egmont, 2022. 
[eng. They both die at the end]
Prijevod: Valentina Markasović

Znala sam što će se dogoditi, znala sam da će se dogoditi... Na kraju (ili na početku), sve jasno stoji u naslovu. Znala sam i da će me vjerojatno pogoditi, ali, čovječe, nisam znala koliko. Ova je knjiga baš divno grozna, ili grozno divna. Satrala me. Ali volim ju.

Mateo i Rufus dva su dečka koji jednog lijepog dana prime poziv kojega se svi užasavaju - onaj Agencije Death-Cast, koji vas obavještava kako je danas dan kada umirete. Kako im je obojici preostalo maksimalno 24 sata života, jer nitko ne zna u kojem točno trenutku će unutar dana na koji umire stvarno i umrijeti, i Mateo i Rufus moraju donijeti odluku kako će proživjeti svoj, ma koliko kratak, ostatak života.

Ono što će ih spojiti bit će aplikacija Posljednji prijatelj, a iako niti jedan niti drugi to nisu doista očekivali, taj spoj doista će im obojici donijeti posljednjeg prijatelja te promijeniti im život - a i mnogo više od toga.

Ako ste se ponadali, nemojte - i dalje na kraju obojica umiru.

Mateo i Rufus karakterno su posve različiti - Mateo je povučen i introvertiran, sve ga plaši, dok je Rufus pustolovan i pomalo sklon opasnostima. Splet okolnosti natjerat će Rufusa da se na svoj posljednji dan malo primiri, dok će Mateo odlučiti - po prvi i posljednji put u životu - biti hrabar i iskušati nešto novo. Kako ne želi dodatno opterećivati ljude koje voli, a baš i nema prijatelja, Mateo u aplikaciji PP vidi priliku za pokušaj stjecanja prijatelja - ili barem nekoga tko će biti uz tebe da ne umreš sam.

"...ne znam je li tužnije umrijeti sam ili u društvu nekoga tko ne samo da ti ništa ne znači nego vjerojatno ni ti njemu ne značiš baš puno."

Rufus je, s druge strane, okružen ekipom prijatelja s kojima je odrastao, ali od kojih ga par nepromišljenih postupaka, i to baš na posljednji dan života, odvoji. No, kao i Mateo, i Rufus će u svom novostečenom prijatelju naći puno više od onoga što je uopće tražio.

"U obitelji se možda rodite, ali u prijateljstva svjesno uđete. Za neka otkrijete da ih treba napustiti. Druga vrijede svakog rizika."

Prijateljstvo je ono što je srž ovog romana, veze koje nastaju i rastu između ljudi, bilo da su nastale slučajno ili namjerno, spletom okolnosti ili promišljeno. U pozadini svega toga lagano titra činjenica da mnogi od nas svoje vrijeme i ljude koje imamo uzimamo zdravo za gotovo, a nikad zapravo ne znamo koliko nam je vremena s njima još ostalo, kao što i ne znamo hoće li idući susret s nekom nepoznatom osobom možda rezultirati vječnim prijateljstvom.

Zabavan i poprilično vedar, ovaj roman je divno putovanje kroz posljednji dan života dvojice jako dragih likova. No, bez obzira na vedrinu i zabavu, i sve odluke koje Mateo i Rufus donesu, kraj se i dalje ne mijenja, ma koliko puta to pomislili tijekom čitanja.

"Bez obzira na to kako odlučimo živjeti, na kraju obojica umiremo."

Koliko je divna ova priča, toliko je i tužna. Dodatnu dinamiku unosi i nekolicina sporednih likova, putem kojih vidimo neke komadiće Mateova i Rufusova putovanja koji nam daju širu perspektivu od one koju smo vidjeli kroz njihove oči. Je li prava nesreća upoznati nekog i zaljubiti se na posljednji dan svog života, kada vam nije preostalo skoro nimalo vremena da uživate u zajedničkom društvu, ili je to zapravo sreća u nesreći? Nesretni paradoks.

"Poljubim dečka koji me vratio u život na dan kada umiremo."

Kad se taj trenutak, očekivan još od naslova, konačno dogodi, koliko god da sam bila spremna na to - zapravo nisam. Baš me pogodilo. A iako je tužno, ujedno je i divno - ne smrt, već sve ono što je zbog te očekivane smrti nastalo i dogodilo se. Kao što sam već rekla, ova je knjiga baš divna i baš grozna, i lijepo mi ju je bilo čitati, i smrskala me u komadiće. Tu su all the feels. I sve ih trebate, čitajući, iskusiti. <3

"'Da smo imali više vremena, volio bih te. (...) Možda te već i volim. (...) Ljudi imaju vremenske odrednice o tome koliko dugo nekoga trebaš poznavati da bi stekao pravo to izreći, ali ne bih ti lagao, bez obzira na to koliko nam je malo vremena preostalo. Ljudi troše vrijeme i čekaju pravi trenutak, ali mi nemamo taj luksuz. Da su pred nama cijeli životi, kladim se da bi se umorio od toga da ti govorim koliko te volim; uvjeren sam u to da bismo stigli do te faze. No, kako ćemo uskoro umrijeti, želim to izgovoriti koliko god puta želim - volim te, volim te, volim te, volim te.'"

________________________________

Kako do knjige: https://shop.egmont.hr/proizvod/adam-silvera-na-kraju-obojica-umiru/