Ima nešto u britanskim krimićima što nema ni u jednoj drugoj vrsti
krimića, a što ih čini nekako posebnima. Jesu li to male sredine,
uglavnom seoska ladanja, usko povezani krug ljudi (a samim time i
potencijalnih sumnjivaca), (dobro)susjedski odnosi, ili pak sama ta
engleska klima... ne znam. Ali znam da, bez obzira na to koliko voljela i
uživala u napetosti drugih krimi-trilera, u ovim britanskim krimićima
nekako baš posebno guštam.
Minette Walters jedna je od
malobrojnih dama britanske kriminalističke književnosti čije knjige do
sada još nisam čitala. Agatha Christie, Ruth Rendell, Caroline Graham...
sve su me ove dame osvojile na prvu, a, po svemu sudeći, Minette
Walters može im se priključiti. Njezina 'Maska srama' nije me oduševila, ali mogu reći da mi je bila dosta dobra.
Radi
se o zagonetnom slučaju (samo)ubojstva Mathilde Gillespie, starije i
pomalo ohole žene koja je svima bila intrigantna i zanimljiva, ali su je
također i svi mrzili. Mathildino tijelo pronađeno je u kadi, i nitko ne
bi ni potegnuo pitanje radi li se doista o samoubojstvu da se na njenoj
glavi nije nalazila pomalo sablasna 'maska srama', na bizaran način
urešena.
Slučaj se dodatno zakomplicira kada Mathilda, sudeći
prema oporuci koju je relativno nedavno načinila, sav svoj imetak,
umjesto potomcima, ostavi posve neočekivanoj osobi. Uskoro tajne počnu
izlaziti na vidjelo, ljudi počnu pokazivati svoje prave naravi, a
zagonetka oko Mathilde Gillespie sve je zagonetnija. Tko je doista bila
Mathilda i što je sve skrivala? Odgovor možda leži u dnevnicima koje je
pisala, ali, da bi vidjeli je li to doista tako, te dnevnike prvo treba
pronaći...
Najbolja riječ kojom bih opisala umorstvo (ili
samoubojstvo?) oko kojeg se vrti radnja ovog romana je - teatralno. Ne
toliko šokantno, pomalo bizarno, svakako zagonetno. I doista teatralno. A
teatralna je bila i sama Mathilda, žena koja je obožavala saznavati
tuđe tajne, ismijavati sve koje je smatrala nižima od sebe (a takvih je,
bogme, bilo), snishodljivo se odnositi prema, pa, gotovo svima; koja je
uživala šokirati i bockati i biti glavna tema svačijeg razgovora. A u
svemu je tome, dakako, i uspijevala. Također, kada uzmemo u obzir i
Mathildinu opsjednutost Shakespearom, nije ni čudo što joj je
teatralnost, takoreći, bila u krvi.
Ispod priče o zagonetnoj
smrti jedne starice i istrage o tome što se tu doista dogodilo nalazi se
priča o dugotrajnom zlostavljanju u obitelji, i otrovu kojim je takvo
ponašanje zatrovalo sve njene članove (ili točnije rečeno, članice),
generacijama unaprijed. Walters sjajno portretira činjenicu kako mnoge
žrtve zlostavljanja, pogotovo žene, sebe (djelomično) krive za ono što
im se dogodilo, zbog čega šute, trpe i dugi niz godina na neki način
kažnjavaju same sebe, živeći u strahu i obezvrijeđujući se zbog nečega
na što nisu mogle utjecati niti je to bilo njihova krivnja. Čak i
Mathilda, generalno snažna žena - iako je ona ipak našla načina kako da
se osveti i odnese konačnu pobjedu. No čak je i ona, kako vidimo iz
njenih dnevničkih zapisa, ostala trajno oštećena, s trajnom mržnjom koju
nikako nije mogla ugasiti niti na pravo mjesto usmjeriti.
Niti
jedan lik u ovoj knjizi nije posebno drag niti karakterno privlačan.
Gotovo svi su sebični i samoživi, iako su svi prošli i neke svoje traume
zbog kojih im je lakše tolerirati to kako se ponašaju. A u cijeloj toj
plejadi groznih ljudi, od kojih bilo tko može biti sumnjivac, sumnju
usmjeriti na pravo mjesto je doista teško.
Rasplet događaja me
nije baš oduševio, očekivala sam nešto više, neki značajniji motiv iza
Mathildine smrti, od onog koji je naposlijetku predstavljen. Pogotovo
ako uzmemo u obzir teatralnost načina na koji je umrla. Nekako sam
očekivala istu razinu teatralnosti i iza 'pozornice'. Voljela bih i da
je Minette ostavila manje otvorenih zagonetki vezanih uz samu Mathildu i
njenu prošlost. Dio njene osobnosti i njenih postupaka ostane
nedorečen, iako se nekakvi obrisi naziru. No, što se tiče same priče i
slučaja, ne brinite, sve je u potpunosti razriješeno.
Naslovna
maska srama najbizarniji je, i pomalo zastrašujuć, dio priče. Ona
predstavlja srednjevjekovnu napravu koja se stavlja na glavu i u
principu ti ukliješti jezik, a koristila se za kažnjavanje brbljavaca i
lažljivaca, većinom žena i, dakako, vještica. S obzirom na način na koji
je poslužila u Mathildinom životu i smrti, ova je maska poput nekog
dodatnog, zlogukog, lika u ovoj priči, a ono što je zanimljivo je to da
ju Mathilda nije koristila kao sredstvo mučenja, već, češće, utjehe i
bijega, pa čak i spasa.
Sve u svemu, dosta dobar krimić. Moj prvi od Minette Walters, ali svakako ne i zadnji.
_________________________________
Kako do knjige: https://bit.ly/3o1edi6