utorak, 18. siječnja 2022.

CRVENA KRALJICA, Victoria Aveyard

Izdavač: Šahinpašić, 2016.
1. knjiga istoimenog serijala
[eng. Red Queen]
Prijevod: Miroslav Bašić Palković 

Zapela mi je za oko još prije ohoho vremena, još prije svih prijevoda, ali eto, na red je došla tek sad. Pažnju mi je privukla naslovnica - i sam naslov, prema kojem sam zaključila da se možda radi o nekakvom re-tellingu Alise sa Kraljicom Crvenom u glavnoj ulozi, dok me ova kruna podsjetila na serijal 'Izbor', ali (zbog krvi) neku njegovu mračniju verziju. All good stuff, my friends.

Pa, ne radi se ni o čemu od navedenog.

Heroina ove priče je Mare Barrow, pripadnica kaste Crvenih. Crveni su takoreći niža klasa, pučani, osnovna radna snaga u svijetu kojim vladaju Srebrni. Zašto su Srebrni na vlasti? Jednostavno - jer posjeduju moći koje obični nemaju. Nešto kao X-men, ali bez Charlesa Xaviera i njegove ideje o jednakosti i suživotu ljudi i mutanata. Srebrni su tu da vladaju ostalima i da im ti ostali osiguraju sve za ugodan i lagodan život. Nešto poput Kapitoljana u 'Igrama gladi'. Ili bilo koje druge skupine ljudi koja je iz nekog razloga odlučila da je bolja od svih ostalih i svoju moć iskoristila najbolje što je mogla.

Zadaća Crvenih je da preživljavaju obavljajući raznorazne poslove za Srebrne, a neki od tih poslova obavljaju se i u kraljevskoj palači Srebrnih, gdje poziv za posao dobije upravo Mare. Zbog jedne, hm, nespretne slučajnosti, Mare u palači izazove pravi incident pokazavši da i ona posjeduje određene - i to vrlo moćne - sposobnosti. Kako bi sve skupa zataškali, Srebrni Mare učine jednom od njih, pokušavajući ju tako sakriti svima naočigled i objasniti njene moći time što je ona zapravo Srebrna, ali, avaj, odrasla među Crvenima.

No život u palači, među Srebrnima koje mrzi iz dna duše, za Mare nije nimalo lak niti poželjan. A kada ju Crveni pobunjenici kontaktiraju kako bi im pomogla u nadolazećoj borbi protiv Srebrnih, Mare će se naći u zamršenoj mreži izdaja, uhvaćena na rakrižju svjetova od kojih joj se nijedan ne čini kao da mu zaista pripada. Može li Mare biti ona koja će srušiti režim Srebrnih? Borba je tek počela...

Primijetila sam na Goodreadsu da mnogi ovoj knjizi zamjeraju to što je slična mnogim drugim distopijskim serijalima, poput 'Igara gladi', 'Crvenog ustanka', 'Izbora, itd. Iskreno, nije mi jasno čemu sve te zamjerke. Znači li to da je, npr., ovaj roman izašao prije nekog od onih s kojima ga se uspoređuje, da bismo ovaj voljeli a taj drugi mrzili iz posve istog razloga? Vjerojatno. Call it what you want, meni se baš sviđa. A kad već govorimo o usporedbama, mene je ova knjiga najviše podsjetila na jednako mi drag serijal 'Žar u pepelu'.

Svidio mi se početak ovog serijala, a svidjela mi se i Mare. Svijet koji je Victoria Aveyard ovdje zamislila zanimljiv mi je i distopičan baš onako kako volim, a nemam nikakve zamjerke ni glede radnje i same priče. Napeta mi je, uzbudljiva, pomalo mračna, ispunjena akcijom, prevratima, izdajama, neočekivanim događajima... Baš mi je, baš, dobra. Žalim samo što je toliko čekala da ju konačno otvorim. Što ćeš, better late than never.

Mare je još jedna snažna heroina, koja možda malo previše sumnja u samu sebe, ali uvijek se iskaže onda kada je to najpotrebnije. Mare možda nije niti htjela niti željela postati simbol otpora i glavni adut u borbi protiv Srebrnih, ali tu je zadaću ipak spremna preuzeti - kako bi nešto promijenila, ne samo za sebe, već i za sve one koji su joj bitni. Naravno, naravno da ovdje imamo i mali ljubavni trokut, iako se on zapravo jedva nazire, ali niti jedan distopijski YA roman bez toga dosad nije mogao, pa ne može ni ovaj. Čak ima i smisla, ako ću biti posve iskrena, a za rijetke to mogu doista reći.

Kraj romana napisan je tako da odmah poželiš čitati dalje, što mi ne bi trebalo predstavljati problem, s obzirom na to da sam u međuvremenu sakupila sve nastavke, što na hrvatskom, što na bosanskom, što na srpskom, tako da saznavanju nastavka priče - i to u raznolikom jezičnom stilu - nema nikakvih prepreka. :) Ahoy! 

___________________________________________

Kako do knjige: