utorak, 26. ožujka 2024.

MORRIE UTORKOM, Mitch Albom

Izdavač: Egmont, 2023.
[eng. Tuesdays with Morrie]
Prijevod: Martina Gračanin Yuksek 

Postoje oni neki ljudi koji nekako uspiju imati najveći utjecaj na vaš život, bez da ste uopće za njima tragali ili nakon susreta s njima vjerovali da će to biti tako. Ne moraju to čak biti ni posebno vam bliski ljudi, ali nešto ih privuče k vama, ili vas k njima, i oni na vama ostave neizbrisivi trag.

Morrie Schwartz bio je čovjek koji je obilježio život Mitcha Alboma.

U početku je bio profesor s fakulteta čija predavanja su ga intrigirala i koji ga je inspirirao, a kasnije je postao dobar i drag prijatelj, kojeg se uvijek rado sjećao i kojeg je zavolio, čak i kada se dugo vremena nisu vidjeli.

Nakon jednog takvog dugog perioda, Mitch sazna da Morrie boluje od neizlječive bolesti, i da mu se kraj bliži. To ga ponuka da još jednom posjeti svojeg starog profesora, a ovaj ga pozove da ga nastavi posjećivati - i time sudjeluje u još jednom, posljednjem predavanju: o smrti i smislu života.

Mitch i Morrie nastave se sastajati svakog utorka, a svaki utorak razgovaraju o različitim temama, koje Morrie sagledava na osobit način, uzimajući u obzir da mu je smrt sve bliže. Ono čemu Morrie želi Mitcha podučiti, i ono što želi da on podijeli i s drugima, njegova je pouka da naučiti kako umrijeti, tj. kako se pomiriti sa smrću, ujedno znači i naučiti kako živjeti.

Dijeleći male životne mudrosti proizašle iz razgovora s Morriejem, kao i zanimljivosti iz Morriejeva života, Mitch Albom zapravo piše utješnu knjigu za suočavanje sa smrću, i ostalim životnim nedaćama. Nije ova knjiga neko revolucionarno otkriće uz kojeg ćete se prestati bojati smrti ili koja će vam posve promijeniti život, ona je tek skup razmišljanja o životu i o smrti i svemu onome između, koja želi ljudima pomoći da pažnju usmjere prema onome što je bitno, a ne onome što ih, kada dođu do kraja svog životnog puta, neće ispuniti onoliko koliko su mislili da bi trebalo.

Kratka i filozofski nastrojena, ova se knjiga može pročitati odjednom, ili komadić po komadić - kako vam se više sviđa. Ne mogu reći da me naučila nekoj nevjerojatnoj lekciji, ili da je bila life-changing, ali upoznala me s jednim zanimljivim starčićem, čija razmišljanja o životu - a i sam život - je bilo lijepo upoznati. Svakog utorka po malo.

"'Ponekad, ujutro', rekao je. 'Ujutro žalujem. Opipam si tijelo, pomaknem prste i ruke, što god još mogu micati, i oplakujem ono što sam izgubio. Oplakujem ovo sporo, neumitno umiranje. Ali onda prestanem žalovati. (...) Dobro se isplačem, ako je to ono što mi treba. No onda se usredotočim na sve one dobre stvari koje su mi još prisutne u životu. Na ljude koji me dolaze posjetiti. Na priče koje ću od njih čuti. Na tebe - ako je utorak. Jer mi smo ljudi od utorka.'

Nasmiješio sam se. Ljudi od utorka."

_________________________________________

Kako do knjige: https://shop.egmont.hr/proizvod/morrie-utorkom/