utorak, 4. svibnja 2021.

SJENA I KOST, Leigh Bardugo

Izdavač: Znanje, 2021./Urban Reads, 2017.
1. dio istoimene trilogije
[eng. Shadow and bone] 
Prijevod: Ira Wacha-Biličić/Jelena Katić Živanović
 

Mislim da trenutno ne postoji veći hype za neki serijal od ovoga koji vlada oko serijala 'Sjena i kost'. Bilo da su prvo pročitali knjige, pa se potom navukli na seriju (ili obrnuto); bilo da su ludi samo za knjigama ili samo za serijom, ljudi su za ovim serijalom jednostavno - LUDI.

Malo je reći da su moja očekivanja, potpirivana tim hypeom, odletjela u nebesa.

'Sjena i kost' prvi je dio istoimene trilogije smještene u Grishaverse: isti svijet u kojem je smješten i drugi popularan serijal Leigh Bardugo - 'Šest vrana'. Griše su, najjednostavnije rečeno, ljudi s posebnim moćima. Neki ih nazivaju i vješticama, a njihov dar za magiju obično se otkriva već u ranom djetinjstvu, nakon čega djeca s darom odlaze na poduku u Malu Palaču, dio dvorskog kompleksa glavnog grada Ravke, Os Alte. Na čelu griša nalazi se Mračnjak, moćan tamni čarobnjak kojim su njegove griše zadivljene, dok ga se ostali uglavnom plaše.

Priča prati Alinu i Mala - dvoje najboljih prijatelja odraslih u sirotištu. I Alina i Mal članovi su vojske, Alina kao kartografkinja, Mal kao tragač, a njihove se jedinice upravo spremaju na jedan od najopasnijih pothvata u Ravki - prijelaz preko Sjenovitog Rasjeda, mračnog područja koje Ravku presijeca napola, a kojim vladaju krvoločna čudovišta i neprobojna tama. Kada tijekom prelaska jedrenjak kojim Alina i Mal putuju bude napadnut, a Malov život u opasnosti, Alina će nehotice izvesti čudo - i otkriti snagu u sebi koje nije bila ni svjesna, a koja bi mogla biti ključ za oslobođenje Ravke i uništenje Sjenovitog Rasjeda jednom zauvijek.

Magičan, zadivljujujć, ali i mračan, Grishaverse Leigh Bardugo maštovit je i originalan svijet inspiriran carskom Rusijom u kojem se tako lako izgubiti. To 'izgubiti' mislim u onom smislu koji je i sam smisao čitanja: užitak uranjanja u svjetove iz kojih se baš i ne želiš vratiti u dosadnu, običnu stvarnost.

Kako bih vam u potpunosti prenijela dojmove tijekom čitanja, 'Sjenu i kost' podijelila bih na 3 dijela: početak sredinu i kraj. 300 stranica romana podijeljenih na skupine od 100.

Početak mi se jako svidio. Brzo sam se uvukla u priču, privukao me i svijet koji je u knjizi opisan i likovi koji taj svijet nastanjuju: Alina i Mal, tajanstveni Mračnjak, moćne griše. Naravno, kao i u svim YA serijalima ikad, i ovdje već na samom početku vidimo naznake ljubavne priče između glavnih protagonista, koja se ima kad-tad dogoditi. U nekim mi je serijalima to forsiranje romanse često too much, posve nepotrebno, no ovdje to nije slučaj. U prvih 100 stranica puno se toga dogodi: otvori se čitav jedan svijet, ima i akcije i horora i onog najboljeg od fantasya; pustolovine i magije i iznenađenja. Zlokobni Sjenoviti Rasjed vrlo je intrigantno mjesto, zagonetni Mračnjak naintrigantniji lik, a moć koja se skriva u Alini najizazovnije otkriće, ono koje pokrene čitavu radnju.

A onda priča seli u Os Altu, na tamošnji dvor. Upoznajemo strukturu vlasti u Ravki, dramatičnu razliku između zlatom okupanog dvora i ratom razorenog ostatka zemlje, vidimo kako se i gdje griše obučavaju i pripremaju za kraljevu službu, dobivamo uvid u dvorska previranja i intrige. I sve bi to bilo jednako zanimljivo da nema svog onog silnog presvlačenja i frizura. Bez toga, sredina knjige bila bi, po mom mišljenju, puno dinamičnija i zanimljivija - a i 50-ak stranica kraća. :)

U posljednjih 100 stranica, stvari se uzburkaju, a radnja ponovno pokrene. Slijedeći mistično Morozovljevo krdo, saznajemo da priča o Sjenovitom Rasjedu ima stranu još mračniju od one na koju smo u početku naišli, a s glavnim likovima prolazimo kroz brojne opasnosti i preokrete, upoznajući pritom i druga lica likova koje smo sad već mislili da smo dobro upoznali. Fantasy u svom najboljem izdanju, da tako kažem. Onom koji te tjera da čitaš i čitaš i čitaš i samo nastaviš čitati.

Je li ova knjiga opravdala početni hype i dosegnula moja očekivanja? I da i ne. Jako mi se svidjela, ali ipak mi nema ono nešto što imaju neki slični joj serijali, poput 'Žara u pepelu'. No, uzimajući obzir da je ova knjiga tek početak, anything can happen.

Počela sam gledati i seriju, btw. Nisam toliko oduševljena kao ekipa na Instagramu, koja o njoj ne prestaje pričati. Imam dojam da su, u usporedbi s knjigom, neke bitne stvari previše skratili, a neke nebitne produljili. Dosta je i razlika između knjige i serije, budući da su kreatori serije u nju ubacili i likove iz 'Šest vrana'. Dio koji se na njih odnosi mi je vrlo zanimljiv, no nekako mi je dio priče vezan uz trilogiju čiji naziv serija nosi, u odnosu na knjigu, pomalo blijed. A Ben Barnes kao Mračnjak? Ne. Previše mi ima neku 'goody-two-shoes' vibru, voljela bih da je više zao-ali-karizmatičan tip, poput Toma Hiddlestona. Ali to su sad već priče o osobnim ukusima. :)

Možda me nije raspametio, ali početak ove trilogije i uron u Grishaverse ipak mi se svidio. A zbog načina na koji ova knjiga završi, ne mogu dočekati da krenem na iduću! Bit će zanimljivo vidjeti u kojim će se sve pravcima priča razvijati. Tko zna, možda i moj hype usput naraste. Ne bi me čudilo. :D 

_______________________________

Kako do knjige: