Ovogodišnji dobitnik Pulitzera za fikciju slojevita je književna
slagalica o životu fikcionalnog moćnog para koji je, da tako to kažem,
vukao konce američke burze čitavo desetljeće, sve do kraha Wall Streeta
krajem 1920-ih.
Podijeljeno na četiri dijela, slaganje ove
književne slagalice započinje pričom o bračnom paru Rask, Benjaminu i
Helen, namoćnijem paru u New Yorku 1920-ih, koji je spekulacijama na
burzi akumulirao golemo bogatstvo. Neizbježno pitanje koje se već ovdje
postavlja je kako su Raskovi do tog bogatstva točno došli, je li
Benjamin doista genijalac koji upravljanje financijama drži u malom
prstu ili je tek igrač koji se vrlo dobro snalazi u sivoj zoni
ekonomije, i zna kako dobro iskoristiti baš svaku priliku? A Helen? Koja
je uloga samozatajne bogataševe supruge u svemu tome i zašto je njen
život obavijen takvim velom tajne?
Prvi komadić slagalice tek je
uvod u ono što slijedi. Drugi komadić slagalice predstavlja nedovršeni
rukopis izvjesnog Andrewa Bevela, rukopis u kojem optužuje jednog pisca
romana da je u svom djelu iznio same laži o njemu i njegovoj ženi
Mildred. Naime, spomenuti roman je upravo priča koju smo netom
pročitali, onaj prvi komadić slagalice, a Benjamin Rask zapravo je
Andrew Bevel. U svom vlastitom komadiću slagalice, Bevel pokušava
iznijeti svoju verziju priče o vlastitom životu, i životu svoje supruge,
čiji je život i ovaj put ostavljen nekako na marginama, obavijen
maglom.
Priča se dodatno zakomplicira u trećem dijelu, u kojem
upoznajemo tajnicu Andrewa Bevela, Idu, ženu koju je zaposlio da mu
pomogne pri pisanju, a koja se, godinama poslije, prisjeća tog razdoblja
i u svojim memoarima iznosi vlastitu verziju događaja. Ida se, budući
da joj je čudan način na koji Andrew želi opisati svoju suprugu, posebno
zainteresira za njen život, pokušavajući pronaći dnevnik koji je
Mildred navodno pisala.
Spomenuti dnevnik četvrti je, i
posljednji dio slagalice, u kojem konačno možemo malo bolje upoznati i
drugu polovicu najmoćnijeg njujorškog para iz 1920-ih: Mildred Bevel.
Otkrivanjem
svakog novog sloja ovog romana, mijenja se perspektiva i sve ono što
zapravo o priči znamo. Svaki novi lik u priču unosi nešto novo: novo
viđenje stvari, svoju verziju događaja, i malo širi uvid u sve što smo
dosada znali (ili mislili da znamo). Odnosi između likova, događaji i
način na koji su se ti događaji odvili mijenjaju se zajedno s promjenom
perspektive, pokazujući nam kako jednostavna promjena kuta gledanja može
zapravo posve izmijeniti ono što se doista dogodilo u nekom trenutku.
Treba
spomenuti i kako je ovo roman povijesne fikcije. Likovi su posve
fikcionalni, ali su zato svi događaji i činjenice oko događanja na burzi
i posljedičnog kraha Wall Streeta povijesno točno opisani.
Književne
slagalice poput ove ne nalaze se često. Unatoč temi financija i
burzovnih spekulacija, ovaj roman nije suhoparan niti dosadan. Zagonetan
je, zanimljiv, animira vaše moždane vijuge kao malo koji prije njega.
Unatoč priči unutar priče unutar priče, nije ga problem 'pohvatati' i
složiti slagalicu onako kako je autor to zamislio. A ta je slagalica,
moram priznati, doista briljantno zamišljena i izvanredno napisana.
Mislim da je ovo doista izvrstan roman. Napokon, Pulitzer je tu s razlogom. Pročitajte.
_________________________________________
Kako do knjige: https://stilus-knjiga.hr/proizvod/dogovor/