ponedjeljak, 17. svibnja 2021.

MESIJA DINE, Frank Herbert

Izdavač: Egmont, 2020.
2. knjiga Kronika Dine
[eng. Dune messiah]
Prijevod: Stanislav Vidmar

Vremenski smještena 12 godina nakon događaja u 'Dini', a opsegom znatno manja, knjiga 'Mesija Dine' knjiga je o kojoj ćete čuti različita mišljenja. Čut ćete to da dijeli genijalnost prethodnog nastavka, ali da joj nedostaje i puno toga zbog čega je prethodni nastavak dobio sad već kultni status: pustolovine, akcije, širine priče. Za ovu knjigu često kažu i da je, u odnosu na 'Dinu', blijeda. Ja se s ovim mišljenjem ne bih složila, jer 'Dina' i njen nastavak nisu (niti to, uostalom, moraju biti) knjige identične radnjom, tonom i dinamikom priče.

'Dina' je pustolovna, epska pripovijest o padu jednog carstva - jednog cara - i usponu drugog. Ona je opsežna ilustracija čitavog jednog svemira, i ambiciozan opis globalne društvene promjene koja se u tom svemiru kroz njenih šest stotina stranica rodi, naraste i prožme čitav svijet. Ona je priča o usponu jednog junaka i njegovom dolasku na vrh.

'Mesija Dine', s druge strane, priča o tome što se dogodi nakon toga svega. Ona priča o svemu onome što se neizbježno dogodi nakon uspona svakog novog vladara: spletke i pokušaji da ga se svrgne; promjena jedne borbe i žeđi za promjenom na bolje u borbu za korist i oportunizam pojedinaca i različitih interesnih skupina. Ona, također, priča o tome i kako slijediti jednog čovjeka u kojeg vjeruješ u njegovoj borbi vrlo brzo može prerasti u borbu u njegovo ime, ali protiv njegove volje. Slično svim vjerskim ratovima ikad, i tako točno predočeno.

12 godina nakon što je postao Carem i porazio Kuću Harkonnen, Paul Atreid vlada s pješčanog planeta Arrakisa. No, ono što je htio - mir - ponovno je krhko i na rubu pucanja, budući da se već roje razne snage i savezi između Kuća koje mu nisu sklone, a koje bi ga rado gledale kako pada s prijestolja. Neki stari, a i neki novi neprijatelji. Paul je odlučan pronaći verziju budućnosti u kojoj još uvijek ima nade za čovječanstvo, ali da bi tu verziju i ostvario, morat će prihvatiti moćan - ali i vrlo opasan - dar.

Priča u ovoj knjizi nekako je suženija od priče u 'Dini', više je koncentrirana na jednog lika i njegove unutarnje i vanjske borbe. Meni to, doduše, nije nimalo smetalo, bila sam jednako uvučena u priču baš kao i prije. Veselio me ponovni susret s likovima koje sam zavoljela, a posebno su me obradovali i susreti s nekima od njih koje nisam mislila da ću ponovno sresti, poput najdražeg mi Duncana Idahoa (ili barem određene verzije njega). Priča je nešto sporija i nema toliku širinu kao u prvom romanu, ali za mene to ne znači da je slabija - samo drugačija.

Ako očekujete nastavak koji je u svakom pogledu istovjetan 'Dini', mogli biste se razočarati. No, ako maknete ta očekivanja na stranu, i samo pustite svojoj gladi za dobrim SF-om da se pomami za ovim književnim zalogajem, sigurna sam da ćete i u ovom književnom obroku - uživati. Ja jesam, i opet bih! I opet, i opet, i opet...

_______________________________

Kako do knjige: https://bit.ly/2T0pRgF