utorak, 25. veljače 2020.

SVE ŠTO MOJ SIN TREBA ZNATI O SVIJETU, Fredrik Backman

Izdavač: Fokus, 2019.
[šved. Saker min son behöver veta om världen
Prijevod (s eng.): Nikša Odić


Fredrik Backman upoznao me s najrazličitijim, najneobičnijim i najpamtljivijim likovima koje se u knjigama uopće može sresti. Mrgudni Ove, luckasta Bakica, šašava Britt-Marie, pa i čitav grad samozatajnih ljubitelja hokeja - Medvedgrad, jedan za drugim osvojili su mi srce i postali neki od najdražih mi likova ikad.

U ovoj malenoj knjižici, Backman me upoznaje s još jednim pomalo šašavim likom, kojeg sam zapravo zavoljela i kroz sve ostale njegove romane, bez da sam to uopće skužila: samim sobom.

U knjižici koju je posvetio svome sinu, Backman nas pušta da bacimo pogled u njegov vlasititi život, na zabavan način opisuje neke od najznačajnijih trenutaka svog života kao novopečenog oca i pokušava, pritom, svom sinu pružiti neke lekcije koje je sam iskusio i za koje misli da bi ih njegov sin trebao znati.

Na svoj specifičan humorističan način, Backman nam priča priču o tome kako je postao otac i kako se snalazi u toj ulozi (ili to barem pokušava). Svako poglavlje, odnosno svaki esej u ovoj živopisnoj zbirci predstavlja novu crticu iz piščevog života, novu anegdotu vezanu uz iskustva kroz koja svi novopečeni roditelji neprestano prolaze. (Ili njima bezglavo glavinjaju pokušavajući učiniti pravu stvar.) :)

Obraćajući se svom sinu, Backman mu se na neodoljivo zabavan način ispričava zbog svih pogrešaka koje će u budućnosti napraviti, te mu na šaljiv i humorističan, a opet izravan i iskren način - kroz lekcije o nogometu, muževnosti i svirajućim plastičnim žirafama - govori o onome što bi trebao naučiti o odrastanju, jednakosti, hrabrosti, ljubavi, obitelji i općenito životu.

Postoji mnogo knjiga namijenjenih mladim majkama, od stručnih priručnika do zabavnih zbirki mama blogerica, koje svoja iskustva žele podijeliti s drugim majkama koje tek kreću na put majčinstva. Backmanova knjižica u tom je smislu sjajan priručnik za mlade očeve (ili roditelje općenito), koji će svakog mladog oca na zabavan način pokušati pripremiti na ono što ga čeka (ili ga podsjetiti na ono što je već prošao).

Osim što je zabavna, ova knjižica prepuna je sjajnih, doista sjajnih lekcija koje bi svaki roditelj mogao prenijeti svome djetetu: lekcija o ljubaznosti, poštovanju, odbacivanju stigmi i predrasuda, uvažavanju drugih. Baš poput Backmanovih romana, i ova knjižica zabavno je djelo, koje će vas nasmijati, ali će vam prenijeti i nekoliko snažnih poruka.

Za kraj, primjer jedne takve poruke prenosim vam u citatu - citatu kojih je ova knjiga prepuna, a koji me se najsnažnije dojmio. <3

"Dok sam bio tinejdžer, ljudi su mi u svakom mogućem kontekstu govorili 'ustani kao pravi muškarac'. U mojim mi je dvadesetima trebalo dobrih nekoliko godina da shvatim kako pravi muškarac može ostati i sjediti, držati jezik za zubima i slušati. I priznati kad je u krivu. Nemoj raditi iste pogreške kao ja. Nikad nemoj vikati 'igraš kao curica' nekome u sportskoj dvorani kao da je to definicija slabosti. Jednog ćeš dana držati ruku žene dok bude rađala i to će te posramiti više od bilo čega. Riječi su važne. Budi bolji od mene.

Nikad nemoj dopustiti da uvjete muževnosti postavlja netko tko misli kako je ona vezana uz seksualnost. Ako zaista želiš saznati nešto o tome kako je biti muškarac, samo pitaj Garetha Thomasa, koji je ustao usred svlačionice i svojim suigračima u velškoj ragbijaškoj reprezentaciji rekao da je homoseksualac. Možda ne znam mnogo o ovom svijetu, ali znam da nitko u toj svlačionici tada nije bio veći muškarac od njega.

Želim da uvijek znaš kako možeš biti sve što poželiš, ali i da to nije ni izbliza važno kao to da znaš kako možeš biti točno ono što već jesi. Nadam se da sam bio disfunkcionalan prototip za to. Nadam se da ćeš mi milijun puta reći kakav sam idiot.

Ne mogu te stoga naučiti što je muževnost. To je nešto što ti mene trebaš naučiti. To je jedini put naprijed. Jer kažu da se, prije ili kasnije, svi muškarci pretvore u svoje očeve. Nadam se da nećeš i ti. Nadam se da ćeš postati puno bolji."

________________________

Kako do knjige: http://bit.ly/2Vlx0XO