ponedjeljak, 13. veljače 2023.

AHILEJEVA PJESMA, Madeline Miller

Izdavač: Profil, 2022.
[eng. The song of Achilles]
Prijevod: Maja Šoljan


Uzevši ovu knjigu u ruke, očekivala sam pročitati priču već ispričanu u Homerovoj Ilijadi i Odiseji, pripovijest o junaku iz grčke mitologije koja mi je već poznata, ali sam bila znatiželjna otkriti na koji način će tu pripovijest ispričati baš ova knjiga. No, ono što sam pronašla unutar njenih korica me iznenadilo i oduševilo. Ovo nije priča o Ahileju, grčkom heroju, polubogu, i njegovim brojnim junaštvima. Ovo je priča o Ahileju, ljubitelju umjetnosti i glazbe, odanom prijatelju i čovjeku sa svim vrlinama i manama koje i obični ljudi nose u sebi.

"Možda nam se život promijenio upravo u tom trenutku. Ne prije na Skiru, niti još prije toga, na Pelionu. Nego ovdje, kad smo počeli shvaćati razmjere veličanja koje će ga, sad i zauvijek, pratiti kamo god pošao. Odabrao je postati legenda, a ovo je bio početak. Trenutak je oklijevao i ja sam mu dotaknuo ruku tako da gomila ne vidi. 'Idi', potaknuo sam ga. 'Čekaju te.'"
 
Priču slušamo kroz pripovijedanje Patrokla, Ahilejevog odanog prijatelja i životnog sudruga. Priča započinje u vrijeme dok je Patroklo još bio dječak, kada se našao na dvoru kralja Peleja, Ahilejevog oca i upoznao mladog kraljevića koji će mu otada pa nadalje biti najbliži prijatelj i ljubav njegovog života. I dok Ahilej i Patroklo odrastaju zajedno, učeći i zabavljajući se, i pritom otkrivajući neizmjernu ljubav koju jedan prema drugom osjećaju, u sjeni njihova bezbrižnog odrastanja sprema se ratni pohod na Troju. 
 
Dok je Ahilejeva životna želja postati vojnik i svojim junačkim djelima ostaviti traga u svijetu, te biti ime koje će se pamtiti generacijama poslije, Patroklo je povučeniji, rat ga baš nimalo ne zanima i bio bi sretan da može zauvijek ostati s Ahilejem u miru, daleko od svega i svakoga. No, Ahileju je suđeno da postane legenda, pa kada ga Odisej pozove da sudjeluje u pohodu na Troju, on se tom pozivu odazove i dvojica mladića zajedno odlaze u rat. Cijelo to vrijeme iznad njih lebdi proročanstvo koje pretskazuje Ahilejevu slavu i moć koju će u ratnim pohodima steći, ali i njegovu smrt koja će negdje tijekom tih pohoda uslijediti. U stalnom strahu od strašne sudbine koje je proročanstvo namijenilo ljubavi njegovog života, Patroklo slijedi Ahileja kamo god pošao, u dobro i zlo, spreman dati sve, pa i svoj život, kako se proročanstvo ne bi obistinilo i kako bi spasio onog kojeg voli.
 
"'Tražio sam da te zaštiti', rekao je. 'Poslije.' 
 (...) 
 Od saznanja da je to tražio od nje nakupila mi se toplina oko srca, otjerala nešto od hladnoće ovih posljednjih dana kad su njega trebali u svakom trenutku, a mene nikad.
A što se tiče odgovora koji mu je božica dala, bilo mi je svejedno. Ionako mi neće trebati. Nisam namjeravao živjeti kad njega više ne bude."


Ovaj roman je prava, istinska ljubavna priča koja me potpuno osvojila. Način na koji autorica stvara svoje likove, ne kao nedodirljiva polubožanstva, nego kao ljude od krvi i mesa s kojima možemo suosjećati i s kojima proživljavamo njihove sretne i tužne trenutke je ono što ovu pripovijest izdvaja od drugih slične tematike. 
 
"Što je Deidamija mislila da će se dogoditi, upitao sam se, kad je dovela svoju svitu da pleše za mene? Je li doista mislila da ga neću prepoznati? Mogao sam ga prepoznati samo po jednom dodiru, po mirisu; i da sam slijep, prepoznao bih ga po tome kako diše i kako mu stopala dodiruju tlo. Prepoznao bih ga u smrti i na kraju svijeta."
 
Znajući proročanstvo o Ahilejevoj sudbini, a time i Patroklovoj, koje se otkriva već pri početku priče, kao i općenito njihovu priču iz grčkih mitova, uhvatila sam se kako neprestano strepim kad će doći neki presudni trenutak i hoće li se nešto dogoditi već na sljedećoj stranici. Ljubav koju Ahilej i Patroklo gaje jedan prema drugom u nekim se dijelovima romana gotovo može 'opipati', toliko je stvarno i osjećajno opisana. A bez obzira na to što je ljubavna priča u središtu zbivanja, svi povijesni događaji i događaji iz grčkih mitova ostali su vjerno preneseni i točno opisani do svakog detalja.
 
"On je polovica moje duše, tako kažu pjesnici. Uskoro će biti mrtav i od njega će ostati samo njegova čast. To je njegovo čedo, ono najmilije u njemu. Trebam li mu to predbaciti? Spasio sam Briseidu. Ne mogu spasiti sve.
Sada znam kako bih odgovorio Hironu. Rekao bih: nema odgovora. Koji god odabereš, bit će pogrešan."

  
Povijesno, mitološko i romantično isprepliće se u ovoj knjizi na načine koji će zadovoljiti i oduševiti i ljubitelje povijesnih romana i grčkih mitova i romantičnih pripovijesti. Čitanje ovog romana neponovljivo je iskustvo koje će vam ostati u sjećanju i dugo nakon što dovršite knjigu, a neke ćete već poznate likove iz grčke mitologije možda početi promatrati i u nekom novom svjetlu.
 
Da ste me prije ove knjige pitali koja mi je najljepša ljubavna priča koju sam ikad pročitala, navela bih ih nekoliko, koje su me dirnule u određeno doba i koje pamtim sve otada. No sad, moj odgovor bio bi: ovo. Ahilejeva pjesma. Ovo je najljepša ljubavna priča ikad. <3
__________________________________
 
Kako do knjige: https://bit.ly/3KlHzDZ