četvrtak, 20. travnja 2023.

KAD JE VRIJEME ZA LJUBAV?, Holly Williams

Izdavač: Profil, 2022.
[eng. What time is love?] 
Prijevod: Saša Stančin

'Kad je vrijeme za ljubav?' pitanje je na koje bi mnogo ljudi voljelo znati odgovor, a odgovor koji ćete na njega naći u ovom romanu doista je neobičan.

Debitantski roman Holly Williams neobičan je spoj romantične priče, magijskog realizma i povijesti. Priča (ili, bolje rečeno, priče) u ovom romanu govore o dvoje likova, Arthuru i Violet, koji upoznaju jedno drugo u dobi od dvadeset godina, ali u različitim vremenskim razdobljima, tj. godine 1947., 1967. i 1987.

Iz ovog kratkog opisa radnje, izloženog na koricama romana, a uzimajući u obzir njegovu raznovremensku komponentu, očekivala sam da će sam roman biti nalik Ženi vremenskog putnika Audrey Niffenegger, ili možda Na kraju duge Cecelije Ahern. Bila sam u krivu. Ova je priča nešto posve drugačije.

Roman je podijeljen u tri dijela, od kojih svaki prati jedno od upoznavanja Arthura i Violet. Svaki put kada se upoznaju, među ovo dvoje likova vidljiva je ona početna iskra, ali se njihova priča svaki put različito nastavi dalje, uklopljena u desetljeće vremena u kojem se odvija. Ovako koncipirana priča mi je zapravo dala dojam kao da uopće ne čitam roman, već zbirku od tri zasebne priče, međusobno povezane istim likovima. Roman nam u biti daje odgovor na pitanje kako bi se veza Arthura i Violet razvila da su se upoznali u različitim desetljećima, čija su obilježja imala itekakvog utjecala na tu vezu.

Arthur i Violet u 1950-ima znatno se razlikuju od Arthura i Violet u 70-ima ili 90-ima. Od politički aktivnog Arthura, pripadnika buržoazije, i povučene Violet, kćeri iz radničke obitelji; preko Arthura i Violet pripadnika studentske populacije, u kojoj istražuju razne oblike zabave, eksperimentiraju s drogama i priklanjaju se različitim grupama ljudi, do Arthura, radikalnog eko-aktivista i Violet, istraživačke novinarke, s potpuno izmijenjenim ulogama u odnosu na ranije desetljeće. Jedna se stvar, ipak, u sve ove tri priče ne mijenja: Arthur i Violet u svakom su razdoblju privučeni jedno drugome, njihova je ljubav neupitna.

Povijesni dio romana ogleda se kroz opise razvoja socijalizma u Velikoj Britaniji, koji ima velik, a različit, utjecaj na Arthura i Violet u svakom od razdoblja u kojima se susreću te koji ih, u biti, prati u stopu.

Meni najdraži susret Arthura i Violet bio je onaj prvi, iz razloga što me njihova priča u 50-ima pomalo podsjetila na nešto proizašlo iz romana Jane Austen, a Arthur i Violet ovdje su mi nekako najnaivniji, najnježniji i - možda baš zato - najdraži. Ovaj mi je dio romana bio ujedno i najzanimljiviji i najviše me se dojmio. Ostala dva dijela imala su svoje uspone i padove, u kojima su me naizmjence zainteresirali, pa odmah potom ubijali monotonijom. Također, u obje ove priče i Arthur i Violet naizmjence su me znali naživcirati i iziritirati svojim postupcima i životnim odabirima. Ipak, koliko god mi ponekad ne bili dragi, neporecivo je da nekako baš pašu jedno uz drugo, svim preprekama i problemima usprkos.

Glavno pitanje koje ovaj roman opetovano postavlja je što ako upoznaš onu pravu osobu i znaš da je to to, ali jednostavno nije pravo vrijeme da se vaša ljubav razvije onako kako bi trebala? Kada je zapravo to pravo vrijeme za ljubav?

Iz načina na koji je roman koncipiran, odgovor na ovo pitanje možete naslutiti, ali neću vam ga otkriti. Možda bi, da se samo par stvari posložilo drugačije, taj odgovor za Arthura i Violet bio drugačiji, u svakom razdoblju. A možda i ne bi. Čudni su putevi ljubavi. :) 

______________________________________

Kako do knjige: https://bit.ly/40qdlDV