utorak, 17. studenoga 2015.

ODABRANA, Kiera Cass

Izdavač: Mozaik knjiga, 2015.
3. knjiga iz serijala Izbor
[eng. The Selection: The One]


Kad sam počela čitati ovaj serijal, bila sam ugodno iznenađena time što nije bio ono što sam očekivala. Ono što sam očekivala bila je teen romansa u balskim haljinama, smještena u fantastični distopijski svijet, a ono što me dočekalo unutar korica prve knjige iz ovog serijala, 'Izbor', bilo je sve to, ali i puno više od toga: malo povijesti, malo akcije, malo pustolovine; netipična heroina i nemilosrdno natjecanje za krunu. Svidjelo mi se i to što ljubavna priča, koja bi trebala činiti okosnicu radnje, nije bila ni tipična ni predvidiva, već u svakom smislu nešto osvježavajuće, nešto drugačije.

Nažalost, druga se knjiga u serijalu, 'Elita' pokazala znatno slabijom od svoje prethodnice. Ljubavna priča, ili bolje rečeno, ljubavni trokut, kao i lik glavne heroine, postali su predvidivi i posve identični svim ostalim teen romansama, u kojima glavna junakinja neodlučno korača između svoje dvije ljubavi, mijenjajući mišljenja brže nego svoje balske haljine. Nedostatak u romantičnom dijelu djelomično ublažava veći fokus priče na distopijski svijet u kojem se ta romansa odvija i opise društvenih i inih problema koji se u tom svijetu javljaju.

U ovom, trećem dijelu serijala, priča o Izboru kandidatkinja za novu kraljicu Illee i novu izabranicu princa Maxona se nastavlja. Djevojke iz Elite stigle su pred sam kraj natjecanja i nije im ostalo još puno vremena prije no što princ donese svoju konačnu odluku. America je još uvijek među tim djevojkama, odlučnija no ikad da da sve od sebe da pobijedi, shvativši kako zapravo istinski voli Maxona. Politička situacija u zemlji je sve nemirnija, pobunjenički napadi su sve učestaliji, a postaju i sve okrutniji. Malo po malo, America doznaje pravu istinu iza tih napada, kao i pravu ćud kralja Clarksona, s kojim se i dalje nikako ne slaže. Iako je sigurna da voli Maxona, još nije sigurna može li ponijeti odgovornost kraljice nakon što se uda za njega, a sada, nakon što svjedoči nekolicini susreta Maxona s drugim djevojkama iz Elite, počinje sumnjati u Maxonove osjećaje, čime se njena nesigurnost u vlastitu budućnost, ali i spremnost na borbu do kraja, svakim danom samo još više povećava...

Kako joj i sam naslov kaže, ova knjiga nam pruža uvid u napetu završnicu natjecanja koje je započelo Izborom i daje nam odgovor na pitanje koja će od djevojaka na kraju postati izabranica princa Maxona i samim time i nova kraljica Illee. S druge strane, otkrivamo i istinu iza pobunjeničkih napada i svjedočimo pokušaju rješavanja krize s pobunjenicima, svjedočeći, pritom, i nekim neočekivanim obratima u tom procesu.

Glede distopijskog svijeta u kojem se ova priča odvija, u ovoj knjizi dobivamo još širi uvid u njega i otkrivamo neke njegove tajne. Ipak, moram reći da mi je taj dio djelovao dosta nedorečenim i zbrzanim, fali mu malo više dubine i malo više objašnjenja. Primjerice, znamo da su napadi pobunjenika motivirani nepravednim sustavom kasti koji vlada u zemlji i da žele da se te kaste ukinu, kao što znamo i da se kralj Clarkson tome žestoko protivi, no on i dalje ne daje nikakve razloge za obrazloženje svojeg stajališta. Također, kad jednom doznamo koji je krajnji cilj pobunjenika, izostaje objašnjenje zašto je ono što će se dogoditi loše i na čemu se te pretpostavke temelje. Kao da je cijela ta politička situacija u zemlji samo nešto što će popuniti prazne stranice romana, kako on ne bi bio fokusiran samo na kraj Izbora.

U romantičnom smislu, priča između Americe i Maxona u ovom se dijelu pretvara u pravu teen sapunicu u kojoj oni jedno drugome sve manje vjeruju, i to zbog trivijalnih sitnica, neprestano mijenjaju vlastite odluke, svađaju se i mire, istodobno izbjegavajući biti onaj prvi koji će onom drugom reći da ga voli. Predvidivo, a i pomalo iritantno ponašanje.

Bez obzira na sve što sam do sada napisala, ova knjiga svejedno ima neku moć kojom me natjerala da ju 'progutam' u kratkom vremenu. Uz sve njene mane, ona sadrži dovoljno napetosti i obrata da zadrži čitateljevu pažnju: neprestano se nešto događa, a kraj je sve bliže te ga, iako zapravo znamo što će se na kraju dogoditi, tj. koga će izabrati, svejedno želimo to što prije, onako 'zaistač', i saznati.

Sam kraj mi je bio dosta dobar, iako bih voljela saznati što bi bilo da se onaj zadnji prevrat, tik prije Maxonove objave o pobjednici Izbora, nije dogodio. Ovako mi je taj obrat djelovao kao nešto što je trebalo poslužiti da riješi stvari, jer autorica nije znala kojim bi se drugim načinom poslužila da otpetlja ono što je netom prije obrata zakomplicirala. (Znam da pišem u zagonetkama, ali shvatit ćete kad pročitate. ;))

Sve u svemu, ova knjiga mi nije bila tako dobra kao 'Izbor', ali mi je bila za nijansu bolja od 'Elite'. U svakom je slučaju poslužila kao solidna završnica trilogije, kojom ta trilogija djeluje kao zaokružena cjelina, iako postoje i nastavci. 4. dio, 'Nasljednica', već je preveden, i, s obzirom na zaokruženu i završenu Americinu priču iz ova prva tri dijela, baš me zanima u kojem će smjeru priča, nakon ovoga, dalje krenuti.