subota, 6. kolovoza 2022.

KULA TMINE II: IZVLAČENJE TROJKE, Stephen King

Izdavač: Lumen, 2017.
2. knjiga serijala Kula Tmine
[eng. The Drawing of the Three]
Prijevod: Mate Maras 

Prije no što išta kažem, reći ću odmah da su ovo čitanje, i ova recenzija, bili loooong overdue. Sa mnom je to nekad tako, ali samo zato što se nekim knjigama ne posvetim odmah kada bih to trebala/željela, ne znači da i neću, sve kad-tad dođe na svoje. Ovaj je serijal zaslužio bolji tretman od mene i za to mu se skrušeno ispričavam. :)

Nakon 'Revolveraša', koji me isfrustrirao, zbunio, ali i skroz opčinio, ostavivši me s više pitanja no odgovora o nesumnjivo genijalnom, ali u početku i totalno zbunjujućem, serijalu u koji sam zakoračila, ovaj mi je roman puno bolje 'sjeo'.

Rolanda, posljednjeg Revolveraša, zatječemo ondje gdje smo ga na kraju 'Revolveraša' ostavili - na plaži. Vremenski, pak, prošle su već godine. Roland se budi iz sna, sa sudbinom koja ga strpljivo čeka i novim ciljem - pronaći troja vrata, i iza svakih od tih vrata po jednu osobu, čija je sudbina na neki način povezana s njegovom. Naravno, već i sam pronalazak vrata zahtijeva određeno vrijeme i trud, a potragu mu dodatno otežavaju jastogoliki stvorovi koji izlaze iz vode kad se smrači i ne libe se odgristi ti koji god komad tijela kojeg se uspiju domoći. Nije ih briga tko si i nikome ne misle progledati kroz prste.

Ti su mi stvorovi baš bili zastrašujući, i nikako si ih nisam mogla posve predočiti u glavi (možda i bolje, inače bi me vjerojatno proganjali u snovima). Šteta što na hrvatskom ne postoji dovoljno dobra riječ koja bi zamijenila njihov originalni naziv na engleskom: the lobstrosities. Genijalno.

Iza svakih od triju vrata skriva se po jedna osoba u čiju životnu priču Roland mora zakoračiti i shvatiti zašto se ondje nalazi i što mora učiniti. A baš poput Rolanda, našeg glavnog junaka, ni ovi junaci svojih priča nisu baš posve - u nedostatku bolje riječi - cjeloviti. U njihovim se pričama King dotiče problema ovisnosti, šizofrenije, psihopatskih ličnosti, i, općenito, mentalnih problema. No doista je fascinantno to kako se Rolandova priča naposlijetku uklopi u njihove i kako sve nekako sjedne na svoje mjesto - a to ne bude ni blizu onako kako očekujete da će se dogoditi.

Poput izvlačenja tri karte u tarotu, koje obično predstavljaju prošlost, sadašnjost i budućnost, Roland mora izvući vlastite tri karte - tri osobe - koje će mu postati suputnici na dalekom putu do Kule Tmine, i ostvarenja njegove sudbine. Svaka od tih osoba potrebna mu je na svoj način, a nemoguće vam je, kao čitatelju, predvidjeti koji će to način biti. Ova se knjiga, u tom smislu, manje bavi samim Rolandom i njegovim demonima, a više tim novim likovima koje tek trebamo upoznati i vidjeti kako će se uklopiti u priču. Nije zbog toga knjiga ništa manje fantastična, dapače.

Puno mi je lakše bilo pratiti radnju u ovoj knjizi no što je to bio slučaj s 'Revolverašem'. Nisu ni ovdje, naravno, sva pitanja odgovorena, mnogo toga o Rolandu i njegovoj sudbini još je nejasno, ali njegov put ovdje dobiva ipak malo jasnije obrise. Kompleksnost i vještina Kingova pisanja i ovdje su izvanredni, a sam serijal poprima još jače izraženu, onu posebnu, epsku atmosferu. Ne znam kako bih to bolje nazvala, no sigurna sam da kužite što mislim.

Kula Tmine još je negdje daleko, u magli, ali Roland joj je bar nekoliko koraka bliže. Jači, odlučniji i manje sam. Put je sve teži, ali mi ga, baš kao i Roland, sve zdušnije pratimo. Sljedeća postaja: Puste zemlje. 

_______________________________________

Kako do knjige: https://bit.ly/3zFVOw2

Kako do serijala: https://bit.ly/3QrnoUy