srijeda, 14. rujna 2016.

JA SAM HODOČASNIK, Terry Hayes

Izdavač: Mozaik Knjiga, 2016.
[eng. I am Pilgrim]


Ova knjiga ima fenomenalan početak. Već na prvoj strani, ona započinje slučajem nesvakidašnjeg ubojstva, koje je nepoznati ubojica izveo tako savršeno da nije ostavio ni najmanji forenzički trag, kao ni bilo što čime bi se mogao uopće utvrditi identitet žrtve. Istragu vodi policijski istražitelj Ben Bradley, koji je u pomoć pozvao svog prijatelja, tajanstvenog bivšeg američkog vladinog agenta koji je svojedobno napisao knjigu o slučajevima savršenih zločina koje je istraživao, a iz koje je, kako se čini, ovaj ubojica saznao kako počiniti savršen zločin.

Od trenutka kad oba istražitelja dođu do te postavke, a to je još uvijek negdje na prvih 50-ak stranica knjige, radnja se seli u prošlost i u potpunosti prebacuje na spomenutog tajanstvenog bivšeg američkog vladinog agenta. U nastavku saznajemo kako je tekao njegov životni put i njegov uspon do pozicije najboljeg agenta najtajnije američke vladine agencije, a malo-pomalo uspijemo saznati i njegovo ime. Ili barem neka od njih.

Doznajemo, također, više o nekim njegovim ranijim slučajevima, koji su u početku vrlo nepovezani i teško je odrediti kako se sve to skupa uklapa u nekakav generalni tok radnje. Negdje u svemu tome, upoznajemo i terorista poznatog pod nazivom Saracen, kojeg najbolji agent najtajnije američke vladine agencije smatra jednim od svojih najtežih slučajeva. Saracen se sprema izvesti teroristički napad na SAD, u razmjerima koji bi trebali biti najgori ikada, a sam bi napad zadao višestruko teži udarac SAD-u no što je to bio teroristički napad 11. rujna 2001. Vrijeme ističe, a tajanstveni bivši vladin tajni agent vraća se u službu, kako bi pokušao uhvatiti ovog terorista prije no što bude prekasno.

Ovaj roman opisivali su kao mješavinu TV serije 'Homeland' i 'The Wire'. S tim se opisom mogu složiti, iako, prema mom mišljenju, ovoj knjizi nedostaje nešto čega spomenute serije ipak imaju, a to je uvjerljivost.

Počnimo s glavnim protagonistom - supertajnim najnajboljim agentom najtajnije američke vladine agencije, za koju samo šačica ljudi uopće zna da ona postoji. Prvo što upada u oči je to da ovaj supertajni najnajbolji agent uopće ne opravdava ove superlative kojima se opisuje - jako velik broj puta on čini naprosto nevjerojatne, gotovo početničke greške, za koje je nevjerojatno da bi ih takav genijalac mogao napraviti, ako je već to što jest (npr. kad izvede strašno složenu krađu da bi ispalo da je ukrao posve bezvrijedne podatke; ili kad se tijekom leta za Bliski Istok odjednom sjeti da nije ni trebao tamo krenuti, pa se vraća na mjesto polaska, itd.). U prilog mu ne ide ni činjenica da je zapravo vrlo mlad - tek na početku 30-ih, pa se postavlja pitanje kada je uopće stigao završiti školu i faks i stići izvesti sve te nevjerojatne pothvate, te se potom umiroviti, napisati knjigu o svojim iskustvima, i sve to prije tridesete?! Također, on sam opisuje neke od slučajeva na kojima je radio i zbog kojih je postao legenda, pri čemu se iz tih opisa baš i ne vidi ništa osobito genijalno niti natprosječno što je tijekom tih slučajeva izveo, a što bi opravdalo njegov legendarni status.

Kao što sam već rekla na početku, početak knjige je vrlo dobar. Intrigantno ubojstvo, zanimljivi istražitelji, fascinantne početne postavke - čini se kao početak jednog dobrog krimi-trilera. A onda se priča odjednom pretvara u avanture Jasona Bournea, ali puno prenapuhane. Poveznica s početkom knjige ne javlja se uopće u idućih 300-tinjak strana (što nije baš mala stvar!), što, dok si primoran nastaviti čitati o drugim događajima koje također teško možeš povezati jedne s drugima, pomalo frustrira. Jako je puno tih digresija, ispričanih naširoko i nadugačko, dok su tek neke od njih uopće bitne za priču.

Okosnica radnje je u biti Saracen i mogućnost terorističkog napada, koji je potrebno pod svaku cijenu spriječiti. Poveznica sa slučajem ubojstva s početka romana, kada se konačno pojavi, ujedno je i ono što me najviše razočaralo, jer se ispostavi da taj savršen, intrigantan zločin nije imao neki jednako intrigantan motiv, nego cijela stvar ispadne gotovo banalna, posve nebitna, a okolnosti koje dovedu do otkrića toga što se zapravo dogodilo posve slučajne.

Prema stilu pisanja, vidi se da je Hayes zaista sjajan scenarist (što i jest), zbog čega mislim da bi čitav ovaj roman nekako više pasao kao scenarij za film, jer je pisan u takvim sekvencama koje je lako zamisliti na velikom ekranu, ali je naporno o njima čitati.

Nije nebitno ni spomenuti da je ovaj roman prilično obiman, proteže se na čak 700 stranica. Postoje, dakako, dijelovi koji su me zaista zaintrigirali i zainteresirali za radnju, ali moj dojam o romanu ostao je pod dojmom njegove većine, koja se uglavnom sastoji od jurnjava preko granica država i kontinenata, suludih potjera i istražiteljskih poteza koji su posve nerealni, neuvjerljivi, a nisu, k tome, ni osobito maštoviti ili inovativni: sve što se ovdje događa vidjeli ste već u nekom obliku u filmovima Jasona Bournea, Jamesa Bonda ili Ethana Hunta: previše specijalnih efekata, premalo dubine.

Nije ovo toliko loš roman, koliko je u biti nedosljedan. Previše je nekonzistentnosti i posve neuvjerljivih činjenica koje bi same po sebi trebale biti dostatne za izvođenje određenih zaključaka o glavnom liku, koji početno uvjerenje koje sam o sebi iskazuje svojim postupcima uopće ne opravdava. Ovaj roman je jednostavno nekako 'too much'. Previše je tu nevjerojatnih slučajnosti i obrata radnje, previše popratnih priča koje vrludaju posvuda, a ne vode nikamo, previše odsječnih dijaloga i klišeiziranih akcijskih scena iz filmova. Previše svega, a za dobru priču nedovoljno ičega. Šteta, početak je puno obećavao. Nažalost, ta su obećanja ostala neispunjena (barem za mene).

P.S. Jedan mali Grammar Nazi, koji mi uvijek sjedi na ramenu dok čitam, bio bi puno sretniji da su iz riječi 'sudci', 'pretci', 'podatci', 'pogrješka', itd. ispala sva ta nepotrebna dodatna slova. Ovako je i u ovom segmentu ovaj roman opravdao to da je jednostavno - 'too much'.