nedjelja, 6. svibnja 2018.

PRINCEZA OD PAPIRA, Erin Watt

Izdavač: Stilus, 2018.
1. knjiga serijala o Royalima
[eng. Paper princess] 


Pročitavši sinopsis na koricama ove knjige, pomislila sam kako se ovdje radi o zanimljivom YA serijalu, nekakvoj, što ja znam, distopiji ili nečemu poput 'Tisućitog kata'. U svakom sam slučaju pomislila kako je ova knjiga nešto što bi mi se baš moglo svidjeti.

A onda sam prelistala malo komentare i čula dojmove drugih ljudi i dobila dojam da je ovo zapravo erotski roman ljupko upakiran u YA fikciju. Taj je dojam bio samo pojačan otkrićem da je Erin Watt zapravo pseudonim dviju autorica erotskih romana. Oho-no. Pomislila sam, ovo mi se nikako neće svidjeti.

Ali jest. Svidio mi se. Štoviše, baš je dobar!

Ako se pitate čemu iznenađenje, priznat ću vam odmah da ne volim erotske romane. Jednostavno nisu moj cup of tea. Ne zato što sam nekakav puritanac, već jednostavno zato jer mi je seks u knjigama u kojima je on okosnica radnje smrtno dosadan. Budimo realni, seks je radnja koju možeš inovativno i drugačije opisati samo prilično ograničen broj puta, zbog čega mi se u romanima tog tipa uvijek čini da neprestano čitam jedno te istih deset stranica, opet i opet. Nekima je to možda uzbudljivo, mene tjera na zijevanje.

Dobra stvar kod ovog romana je to što je on 3/4 YA fikcija, a samo 1/4 erotski roman. S tim da ovaj erotski dio ovdje nije sam sebi svrha, već je samo djelić veće priče - priče o Elli Harper.

Ella Harper tinejdžerica je kojoj je nedavno umrla majka, nakon čega je Ella ostala potpuno sama na svijetu - bez rodbine, bez prijatelja, bez ikoga kod koga bi mogla naći utočište. Kako bi platila majčine lijekove, te osigurala sebi školovanje i budućnost, Ella honorarno radi čak tri posla, od kojih je jedan striptiz. Ella je svjesna da striptiz nije najpoželjnije moguće zanimanje, ali plaća joj račune i podebljava joj štednju - štednju s kojom vjeruje da će jednog dana uspjeti započeti neki novi, bolji život.

Ellin život promijeni se kada se u njenoj školi jednog dana pojavi Callum Royal, multimilijunaš koji tvrdi da je bio najbolji prijatelj Ellinog oca, kojeg Ella nikada nije upoznala, te da mu je njen otac nakon smrti ostavio privremeno skrbništvo nad Ellom. Ella nevoljko pristane poći s Callumom i živjeti u njegovoj kući, koju dijeli s petoricom sinova. Callumovi sinovi nisu presretni kada ona ušeta u njihov život - štoviše, otvoreno joj pokazuju mržnju (pogotovo Reed) i ne skrivaju svoj cilj da je se što prije otarase. Ako je mislila da je život u siromaštvu bio surov, Ella će uvidjeti da to nije bilo ništa prema životu u nemilosti mladih Royala. Nema joj druge nego nastaviti se boriti - i nadati se da će u tome uspjeti.

Iako počne pomalo nerealno i blesavo - u školi se pojavi tip kojeg Ella nikada nije vidjela tvrdeći da joj je on skrbnik, a sve što ravnatelj škole ima na to reći je hej, Ella, odi s njim (?!) - ostatak je Elline priče prilično zanimljiv, uzbudljiv i povremeno čak zabavan. Zabavan je na jedan vrlo specifičan način koji je jednak načinu na koji Ella u biti priča cijelu svoju priču: cinično, sarkastično, čak oporo. Podsjetila me mrvicu na lik Charley Davidson Darynde Jones. Nakon svega kroz što je prošla, gubitka majke i niza nezavidnih poslova koje je morala raditi kako bi se uzdržavala, Ella na život gleda s određenom dozom cinizma i opreza, a ako negdje zagusti, uvijek ima spreman svoj plan za bijeg.

Iako se doima kao osoba koju ništa ne može pogoditi, Ella duboko u sebi skriva svoje prave osjećaje i svoju potrebu da bude prihvaćena i voljena. Nažalost, od trena u kojem ju Royali i gotovo svi ljudi u novoj školi upoznaju, njihovo mišljenje o njoj već je zacementirano onime što misle da o njoj znaju: da je laka cura koja je sve što ima postigla preko kreveta. Istina ne može biti dalja od toga, ali unaprijed određeno mišljenje nekoga o tebi teško je promijeniti, ma koliko se trudila. Zato Ella većinom samo stišće zube i nastavlja dalje, praveći se da je poniženja, grube riječi i spačke koje joj svakodnevno priređuju nimalo ne diraju, dok je ispod površine samo obična tinejdžerica koja zbog maltretiranja pati jednako koliko i svi drugi.

Svidjela mi se Ellina hrabrost, odlučnost i spremnost da se nosi sa svime što joj život baci na put. No, koliko god s jedne strane bila hrabra, s druge je nevjerojatno naivna. Od trenutka u kojem upozna Reeda Royala, Ella se u svakoj situaciji u kojoj se pojavi i Reed počne ponašati kao da nikada u životu nije vidjela niti jednu mušku osobu i ima tu potrebu da svoju fascinaciju njegovim izgledom neprestano ponavlja (napominjući svaki put, usput, i to da je napaljena (!!!)). Kao netko tko se bavio striptizom i prošao kroz sve što je Ella prošla, njena opsjednutost seksom (i Reedom općenito) uopće se ne uklapa u njen lik. Pogotovo kada sve što Reed radi je ponovno ju i ponovno ponižava. Koliko god Ellin lik inače bio trezven i pametan, ponekad sam ju, zbog ovoga, imala žarku želju ošamariti.

Postoji još jedan razlog iz kojeg ne volim erotske romane, a taj je to što u 99% slučajeva prikazuju manipulativne i opsesivno-posesivne muškarce (koji su, naravno, uvijek i bezobrazno bogati i nevjerojatno prekrasni) kao san snova svake žene. Nažalost, sudeći po popularnosti romana s ovakvim likovima, čini se da žene doista smatraju da su takvi muškarci san snova. Ili je zapravo stvar u novcu. Palimo se na novac, upakiran u zgodno mišićavo tijelo, bez obzira na vreću mana koje to tijelo sa sobom nosi. Strašno.

Za razliku od ovih tipičnih muških likova, Reed uopće ne skriva svoju neprijateljsku namjeru spram Elle. On ni u jednom trenutku ne pokušava svoje grozno ponašanje upakirati u nekakve nježne osjećaje ili brigu za Ellu - on je otvoreno neprijateljski nastrojen i ne libi se to joj pokazati. Od prvog trenutka Reed na Ellu gleda kao na nekakvo nimfomansko čudovište koje je došlo obrlatiti njegovog oca i uništiti mu obitelj i odmah joj otvoreno kaže kako će poduzeti sve da ju slomi i otjera. Ella je ta koja se nakon svakog poniženja uvijek vraća Reedu po još, umjesto da ga se kloni, zaboravi i ode dalje. Nije mi namjera opravdavati Reedove postupke, ali mogu ih razumjeti. Bi li itko samo tako prihvatio novopridošlicu u obitelj, pogotovo ako sumnjaš da ta novopridošlica ima neke zle namjere? Naravno da ne bi.

Iznenadilo me koliko sam uživala čitajući prve 3/4 ovog romana. Ona erotska 1/4 mi nije bila najuzbudljivije štivo na svijetu, ali budući da čini tako malen dio cijele priče, nije mi smetala. Ovaj roman baš je poput 'Tračerice' ili 'Tisućitog kata': priča o elitnoj mladeži u koju se jedna novopridošlica pomalo ne uklapa, svim onim intrigama, zavrzlamama i okrutnostima koje se mogu naći samo u elitnim krugovima u kakvima se ta elitna mladež kreće. Bili to Chuck i Blair, Atlas i Avery ili, ovdje, Ella i Reed, čitanje o njima pravi je guilty pleasure na koji se tako lako navući. Sad jedino treba pričekati nastavke - a uz cliffhanger kakvim ovaj roman završi, to će čekanje biti iznimno teško.