srijeda, 21. siječnja 2015.

BOG PODZEMLJA, Ursula Poznanski

Izdavač: Znanje, 2014.
[njem. Erebos]


Po jednoj Londonskoj srednjoj školi kruži nešto neobično: svako malo neki učenik od nekog drugog učenika dobiva tajanstveni plosnati predmet, o kojemu nakon toga niti jedan niti drugi ništa ne žele reći. Malo po malo, učenici su podijeljeni na one koji su uključeni u taj tajanstveni krug, i one koji nisu, ali silno bi željeli znati što se to zapravo zbiva. Nick je jedan od ovih potonjih, ali ne zadugo. Nakon što većina njegovih prijatelja bude uključena u krug, konačno i njemu prilazi jedna od djevojaka iz škole i nudi mu tajanstveni predmet. Radi se o kompjutorskoj igrici, ali postoje pravila koja svaki novoinicirani igrač mora poštovati da bi ju dobio: ne smije ni s kim pričati ni o čemu vezanom za igru. Nick pristaje na sva pravila i ubrzo i on ulazi u svijet igrice. No, čini se da ovo nije obična igrica: ponaša se kao da je živa, zna sve što radiš i kao da te neprestano promatra. Nicku se svejedno igra čini uzbudljivom i nestrpljivo iščekuje svaki novi zadatak koji će ga dovesti do napredovanja u sljedeću razinu, barem sve dok zadaci ne postanu malo zahtjevniji, a počnu uključivati i neke radnje koje se moraju obaviti u stvarnom svijetu, a koje mogu biti i vrlo opasne. Pri tome, važno je svaki zadatak izvršiti točno i do kraja, i bespogovorno poštovati sva pravila, jer jednom kad pogriješiš, nema povratka. I dok je svaki novi zadatak sve opasniji i sve teži, a svim nesimpatizerima igre počnu se događati bizarne nesreće, Nick počinje povezivati konce između zadataka i shvaća da igra, čini se, ima neki veći cilj za koji ih je sve zapravo i regrutirala...

Tema ovog romana originalna je, a ideja o neobičnoj kompjutorskoj igrici koja se proteže u stvarni svijet je vrlo zanimljiva. Temom i stilom pisanja ovo je definitivno roman za mlade, ali kako se radnja dalje odvija on prelazi u sasvim solidan triler koji bi se mogao svidjeti i ostalim čitateljima. Ima tu pomalo od svega: akcije, fantastike, trilera, misterija, čak i kriminalističke priče, a cijelo vrijeme nailazimo i na aluzije na likove i događaje iz grčke mitologije, koji nisu možda baš sasvim jasni isprve, ali kasnije postaju ona poveznica koja povezuje naizgled bezazlene i nebitne zadatke s konačnim ciljem igre, onim koji se treba odviti u stvarnom svijetu.

Ono što bi moglo utjecati na vaš doživljaj ove knjige je volite li kompjutorske igrice, konkretno avanture s igranjem uloga. Igra opisana u knjizi je MMORPG, tj. online igra s igranjem uloga u kojoj sudjeluje vrlo velik broj igrača. Način na koji je opisana - svijet u kojem se odvija, izbor likova, sustav 'potraga' i nadogradnje opreme, itd. - uvelike podsjeća na World of Warcraft ili neku sličnu igru, a upravo to je bilo ono što je meni bio minus kod čitanja ovog romana: dok sam čitala opise Nickovih avantura unutar igre imala sam dojam kao da čitam nečiji opis igranja World of Warcraft-a, što mi je bilo pomalo dosadno. No, moram reći da se ovo odnosi samo na početak romana, kasnije postaje zanimljivije. Ne znam bi li isti doživljaj imao netko tko, za razliku od mene, nije aktivni igrač video igrica.

U početku paralelno pratimo Nickove doživljaje u stvarnom svijetu, i one njegovog lika Sariusa u onom virtualnom, a kako radnja dalje odmiče i kako se svijet igre počinje sve više pružati u stvarni svijet, fokus se sve više pomiče baš na Nicka, a radnja dobiva i neke pomalo neočekivane zaokrete. Pri zadnjoj trećini romana radnja se počinje odvijati znatno brže, puno je napetosti i otkrivaju se poveznice između igre i stvarnog svijeta, a pred sam kraj roman se pretvara u sasvim solidan triler.

Ova se knjiga neće svidjeti baš svima, ali ako volite fantastiku i mješavinu fantastike i trilera, preporučam da joj date šansu. Zbog originalne ideje i tematike, vrijedi ju pročitati.