Izdavač: Lumen, 2015.
3. knjiga iz serijala o Charlesu Maddoxu
[eng. Fatal likeness]
Čim je izašla, ova knjiga odmah je privukla moju pozornost: ne samo da
se radi o svojevrsnom viktorijanskom krimiću, kakve inače obožavam
čitati, već su i neki od njenih likova znameniti književnici: Mary i
Percy Bysshe Shelley, te lord Byron.
Centralni lik cijele priče
je Charles Maddox, mladi istražitelj, kojeg Percy Shelley, sin Mary i
Percya Bysshea Shelleya, i njegova supruga, unajme kako bi istražio
navodnu ucjenu Percyeve majke, kojom joj prijete da će objaviti neke
privatne dokumente koji se odnose na njen i život njenog pokojnog
supruga, a koji će baciti loše svjetlo na Shelleyeve. Osoba koja navodno
ucjenjuje i progoni Mary Shelley njena je bivša bliska prijateljica
Claire Clarmont, koja, kad ju Charles posjeti, priču o ucjeni ispriča iz
posve drugog kuta. Charlesu je sve jasnije da je razlog zbog kojeg su
ga Shelleyevi unajmili u biti samo krinka, pod kojom su zapravo naumili
doznati što o izvjesnim događajima iz prošlosti zna (i postoje li o tome
kakvi dokazi, te gdje se nalaze) Charlesov ujak, koji je u tim prošlim
događajima također odigrao ulogu.
U nemogućnosti da od ujaka,
koji je ranije pretrpio manji moždani udar, direktno dozna što se u
prošlosti dogodilo između njega i Shelleyevih, Charles će morati stvari
istražiti na svoj način i odgovore potražiti negdje drugdje.
Otkrivajući, malo pomalo, tu tajnu iz prošlosti, čiji obrisi, što više o
njoj doznaje, Charlesu počinju činiti sve jasniju sliku, otkrit će ne
samo detalje iz života Shelleyevih koje oni pod svaku cijenu pokušavaju
sakriti, nego i detalje iz života njegovog vlastitog ujaka, koji su mu
do sada bili posve nepoznati. Na kraju, Charles će morati odlučiti što
učiniti s onim što je doznao - jer, neke tajne treba otkriti, a za neke
je, pak, tajne ponekad ipak bolje da ostanu sakrivene.
Prije
svega, moram napomenuti da mi zaista nije jasno tko i kako odlučuje o
tome kojim će se redoslijedom prevoditi knjige iz nekog serijala. Ova
je, naime, tek treća knjiga u serijalu o Charlesu Maddoxu, a uobičajeni
odgovor svih izdavača na pitanje zašto se neki serijal nije počeo
prevoditi od početka, dakle od prve knjige, uvijek je taj da je knjige
tog serijala moguće čitati i po nasumičnom redoslijedu. To, dakako, zna
biti slučaj kod nekih serijala, zbog čega sam, iako razočarana što se ne
radi o prvoj knjizi, ipak krenula pročitati ovu knjigu i mogu vam reći
da - da, možete serijal čitati nasumce, ali - samo ako vam ne smeta što
ćete tijekom čitanja imati podosta neodgovorenih pitanja, odgovori na
koja se nalaze u prethodnim knjigama.
Primjerice, zašto Charlesu
nedostaje prst na jednoj ruci? Zašto tuguje, odnosno osjeća odgovornost
zbog smrti jedne prostitutke i što joj se uopće dogodilo? Što se
dogodilo s njegovom mlađom sestrom Elizabeth? Koji je slučaj kojim si je
Charles izgradio ime i kako su s njime povezane kuće Tom All-Alone'sa,
te zašto bi vam prezime iz naziva tvrtke W.H. Smith & Sons trebalo
biti poznato? Sve su to pitanja na koja vam i sama spisateljica skreće
pozornost dok čitate ovu knjigu, referirajući se pritom na ranije knjige
iz serijala o Charlesu i ne odajući niti jednu pojedinost vezanu za ova
pitanja, nego ih ostavljajući neodgovorenima (barem ako već niste (ili
dok ne pročitate) prethodne knjige).
No, kad ostavimo redoslijed
knjiga po strani, ova je konkretna knjiga jedno jako zanimljivo, pitko i
napeto štivo koje se s užitkom čita. Lynn Shepherd uglavnom se oslanja
na stvarne činjenice iz života Mary i Percya Shelleya, puneći praznine
iz već znanim nam njihovih biografija fikcijom kakva se u te biografije
savršeno uklapa. Začin cijeloj priči čini mračna i tajanstvena atmosfera
kakva obično obitava u Marynim i Shelleyevim književnim ostvarenjima,
uz sveprisutnu aluziju na Maryino najpoznatije djelo - Frankensteina -
koje je i samo po sebi obavijeno tajanstvenošću.
Dok čitate,
upoznat ćete ove slavne književne stvaraoce na nekoliko načina, nakon
svakog novog događaja stvarajući novu sliku o njima, sve se vrijeme
pitajući tko je od svih tih likova ovdje pravi Frankenstein, pravo
čudovište, ili pak samo žrtva niza nesretnih okolnosti. Onako kako su
prikazani u ovoj knjizi, ovi likovi i način na koji je Shepherdica
upotpunila praznine u njihovim životima, čine uvjerljivu sliku onoga što
je lako moguće da se i stvarno dogodilo, a što, zbog nedostatka
podatataka o njima, vjerojatno nikada nećemo saznati.
I sam
Charles, nositelj radnje, također je fascinantan lik, o kojem također
štošta doznajemo, dovoljno da poželimo čitati o još njegovih
dogodovština. Slika viktorijanskog Londona koju nam je spisateljica
ovdje prikazala jednako je fascinantna i čini zanimljivo okružje za
uživanje u ovoj priči. Natruha dekadencije, nemorala i društveno
neprihvatljivog, pa i skandaloznog, ponašanja, koja vlada u odnosima
između likova dodaje još jednu zanimljivost čitavoj priči, čineći ju
sličnom mračnim gotskim romanima kakve su pojedini njeni likovi
svojedobno pisali.
Uvijek je zanimljivo čitati o knjigama i
književnicima, kao i tajanstvenostima koje su okruživale njihove živote i
stvaranja njihovih djela. Dodajmo na to mističnu atmosferu 19.
stoljeća, krimi-misterij koji treba riješiti i karizmatičnog detektiva
na kojem je da to učini, i dobit ćemo odličan način za provesti nekoliko
sati, uživajući u pametno i vješto ispredenim rečenicama spisateljice
koja nam je taj užitak i omogućila. Ako vam sve ovo što sam napisala
dobro zvuči, svakako pročitajte ovu knjigu. Ostavljam vam jedino da
odlučite(ovisno o tome koliko vam smeta ne znati na što se na nekim
mjestima spisateljica referira), hoćete li ju pročitati odmah ili
pričekati dok ne pročitate prve dvije knjige o Charlesu. Što god
odlučili, užitka u čitanju vam neće manjkati.