četvrtak, 25. veljače 2016.

NASLJEDNICA, Kiera Cass

Izdavač: Mozaik Knjiga, 2015.
4. knjiga iz serijala 'Izbor'
[eng. The Heir]


Iako je serijal 'Izbor' Kiere Cass u početku trebao biti trilogija, dobio je ipak još dva nastavka (i nekoliko kratkih priča također). Nastavke u biti možete čitati i bez da ste pročitali originalnu trilogiju, iako ćete tijekom čitanja naletjeti na par referenci na događaje iz trilogije (koji su manje-više objašnjeni u dovoljnoj mjeri da vam se u glavi ne roji stotinu pitanja).

Postoje i sličnosti i razlike između originalne trilogije i ove knjige i njenog nastavka. Mjesto radnje je isto, distopijski svijet monarhije Illee, dok se vrijeme radnje 'Nasljednice' događa godinama nakon događaja iz trilogije 'Izbor'. U oba je slučaja glavni fokus zbivanja sam Izbor - postupak odabira potencijalnog partnera nasljednika monarhije između 35 kandidata, a dok je centralni lik originalne trilogije bila America Singer, radnja 'Nasljednice' vrti se oko Eadlyn, njezine kćeri i nove nasljednice prijestolja Illee. Bitna razlika je u pogledu na sam Izbor: kroz trilogiju smo, preko Americe, Izbor pratili iz pogleda jedne od kandidatkinja, tj. nekoga tko se bori kako bi bio Odabran; a sada, u 'Nasljednici', Izbor pratimo iz pogleda onoga koji bira: Eadlyn.

Na tronu Illee nalazi se princ Maxon, sada kralj, i njegova žena America, s kojom ima tri sina i kći. Njihova kći, Eadlyn, najstariji im je potomak i time nasljednica prijestolja. Dolaskom na vlast, Maxon je ukinuo sustav kasti koji je do tada vladao u zemlji i činio ogromne razlike između pojedinih dijelova društva, ali unatoč ukidanju kasti, nemiri u zemlji nisu prestali. Ljudi se još bune protiv monarhije, a pobunjenici izazivaju nerede, potpirujući kaos i netrpeljivo ozračje prema kraljevskoj obitelji. Kako bi stanovništvu skrenuli pozornost sa situacije u zemlji, te kako bi se, na određeni način, malo približili ljudima, Maxon i America odluče organizirati novi Izbor za njihovu kći Eadlyn.

Eadlyn je sve samo ne sretna s time što je prisiljavaju na Izbor i neprestano kuje planove kako da ga se otarasi i ostane slobodna. No, čak i uz najčvršću volju da ne dozvoli niti jednom od 35 kandidata Izbora da joj se iole približi, tijekom postupka Izbora Eadlyn neće baš moći neprestano držati svoje srce pod kontrolom. Htjela-ne htjela, među kandidatima koje isprva nije željela ni upoznati, Eadlyn će pronaći neke simpatije, neke prijatelje, a možda i ono što nikako nije željela pronaći - pravu ljubav.

Ako ste već čitali knjige iz ovog serijala, znate već otprilike što možete očekivati: malo distopije, nešto akcije i politike, puno balskih haljina, dvorskih intriga i ljubavnih zavrzlama. Sve što se događa u 'Nasljednici' u biti smo već jednom prošli kroz prethodne knjige: sudionicu Izbora koju su u njega gurnuli protiv njene volje, ljubavne trokute i četverokute, iznenadne obrate u tijeku Izbora, eliminacije, simpatije i nemirnu političku situaciju u zemlji koja prijeti da će svakog trena kulminirati u nešto opasno. Ono što je novo, i samim time zanimljivo, drukčiji je doživljaj svega toga, posebice Izbora, koji smo prije pratili preko kandidata, a sada preko onoga, tj. one, koja između tih kandidata mora odabrati samo jednoga.

Eadlyn je u puno toga drugačija od Americe i njen je Izbor drugačiji od onog koji su prošli njeni roditelji. Eadlyn je samotnija, neovisnija, možda čak i čvršća od svoje majke, ali je ujedno i arogantnija, razmaženija, navikla da dobije sve što poželi i potpuno je usmjerena na činjenicu da je cijeli svoj život podredila tome da postane kraljica i jednog dana upravlja zemljom. Drugima, Eadlyn djeluje nadmeno i umišljeno, a ona sama takav dojam svojim ishitrenim postupcima samo dodatno pojačava.

U nekim trenucima, Eadlyn je i nekako kontradiktorna sama sebi: s jedne strane arogantna i predana svojoj sudbini vladanja zemljom, kad dođe u dodir sa stvarima koje su uobičajeni dio života svake tinejdžerice, pa tako i njenog, Eadlyn se ponaša mušičavo, razmaženo, frivolno i često glupavo. Kao lik koji je svim snagama usmjeren na odavanje dojma čvrstine i nepokolebljivosti, te odražavanja moći ('Ja sam princeza Eadlyn Schreave i nitko na svijetu nije moćniji od mene.'), ova njena druga strana s tim nastojanjima često dolazi u sukobe. I dok nam to s jedne strane djeluje kao kontradiktornost, s druge ipak pokazuje i neku realnu sliku tinejdžerice na čijim plećima počiva možda malo više odgovornosti no što je ona spremna nositi.

Gotovo sve likove iz originalne trilogije susrest ćete i u ovoj knjizi, svakoga starijeg, zrelijeg i u različitoj ulozi, ali svakoga i na mjestu na kojem je u biti želio biti - mjestu na kojem je pronašao sreću. To, naravno, ne znači da je situacija u ovoj knjizi cijelo vrijeme bajna, jer novi likovi osiguravaju dovoljno novih intriga i zapleta koji će u dovoljnoj mjeri začiniti priču.

Ukoliko volite ovaj serijal, zasigurno vas ne treba dodatno poticati da ga nastavite čitati. Ukoliko se pak niste 'pronašli' u njemu, ni ovdje nećete pronaći ništa posebno novo: priča je slična (iako ne baš posve ista), baš kao i mnogi drugi elementi ovog serijala. Prevoditeljica - Mirna Čubranić - je također ista kao i u prethodnim knjigama i još uvijek se nije upoznala s trećim licem perfekta u hrvatskom jeziku, no, kako je glavnina priče ispričana u 1. licu, to nije toliko iritantno koliko zna biti u nekim drugim knjigama koje je svojedobno prevodila. 

Bilo kako bilo, jedan Izbor smo već prošli, drugi u ovoj knjizi počinje, a na vama je da odaberete želite li o njemu čitati. ;)