Izdavač: Algoritam, 2016.
[eng. Star island]
[eng. Star island]
Cherry Pye razmažena je pjevačka zvijezda sklona čestim ispadima i skandalima, uzrokovanima jednako čestom uporabom opojnih droga i alkohola. Kako zbog svojih čestih problema s drogama (ili, kako to njena majka voli nazivati - 'gastritisom') Cherry svako malo boravi u klinici za odvikavanje (ili, kako to njena majka voli nazivati - kampu ljepote/zdravlja/you-name-it), njezini su roditelji angažirali glumicu, Ann DeLusiu, da tu i tamo zamijeni Cherry, kada je ova - recimo to tako - nedostupna. Cherry, dakako, nema pojma da Ann uopće postoji, a s obzirom na to da je većinu vremena ionako ušlagirana, ako koji put negdje i vidi svoju fotografiju na zabavi na kojoj se ne sjeća da je uopće bila, tome ne pridaje neku osobitu važnost.
No, problem nastane kada jedan paparazzo, opsjednut Cherry, zabunom otme Ann. U novonastalom kaosu, Cherryni roditelji mozgaju kako da izbjegnu platiti otkupninu za Ann, i uz to osiguraju da javnost ne sazna za Annino postojanje; Cherryin menadžer cijelu situaciju planira riješiti nekim drugim metodama, koje uključuju Cherrynog novog tjelohranitelja, zastrašujućeg tipa s protezom u obliku kosilice, koji pak pokušava ovdje izmusti i nešto za sebe; a u cijelu je priču na bizaran način upleten i bivši guverner Floride, koji sada živi pustinjačkim životom u močvari među krokodilima i bavi se agresivnim metodama zaštite prirode. A Cherry? Ona je ionako zabavljena gutanjem šarenih tabletica i ganjanjem svog najnovijeg dečka.
Vjerojatno ste već i iz ovog kratkog uvoda u radnju ovog romana shvatili da se radi o svojevrsnoj parodiji zvjezdanog života celebritya, koja je ujedno majstorski napisana. Hiaasen nemilosrdno ismijava razmažene pop zvijezdice i čitav taj 'nedodirljivi' život slavnih, ali pri tom ismijava i čitavu našu kulturu obožavanja takvih ljudi, koji često, kako to autor na liku Cherry sjajno ocrtava, nisu ni posebno talentirani, ni posebno pametni - samo donekle ljepuškasti i (većinu vremena) goli.
Ono što je također sjajno poentirano u ovoj knjizi je to da samo postojanje tih 'zvijezda' (i koliko god mala mrvica (ne)talenta koju imaju), uopće nije ono što ih čini zvijezdama, što ih čini tako traženima. Taj faktor smo mi - društvo: naša opsesija praćenjem svakog koraka tih zvijezda i zvijezdica - to je ono što prodaje sve te tabloide, ono zbog čega su sve te fotke bilijuna paparazza skrivenih u grmlju uvijek na cijeni, a, u konačnici, to je i ono zbog čega su te zvijezde koje pratimo sve sjajnije: ne zbog vlastitog sjaja, već zbog odraza tog sjaja koji vide na nama.
Hiaasen uvijek piše svojim prepoznatljivim stilom (ako još niste pročitali 'Za sve je kriv jedan ćuk' i 'Noćno kupanje', preporučam), a on je prisutan i ovdje: obilje crnog humora, satire i ironije, ponegdje s primjesom karikaturalnosti, praćene britkom duhovitosti i majstorski preciznom kritikom društva. Hiaasenov se stil pisanja teško može nazvati lijepim, a nije niti baš uobičajen, ali je svejedno genijalan. To je nešto što, ako ga niste do sada čitali, jednostavno morate otkriti.
Fantastično je kako Hiaasen uspijeva stvoriti napetu i zanimljivu priču koristeći gomilu, da tako kažem, groznih, posve antipatičnih, likova. A ono što mi je bilo posebno fora u svemu tome je to kako su mi, u moru plitkih i površnih, te posve glupavih likova jedne starlete i njezine svite, srcu prirasli osebujni, premda također ne osobito pozitivni, likovi opakog tjelohranitelja, ljigavog paparazza i posve luckastog bivšeg guvernera - Skinka.
Inače, ova je knjiga šesta Hiaasenova knjiga u kojoj se pojavljuje Skink. Iako bi se, prema tome, mogla smatrati dijelom serijala o Skinku, svaka je knjiga u kojoj se on pojavljuje zapravo priča za sebe, sa sebi svojstvenim likovima i samostalnom pričom. Svejedno, s obzirom na to koliko je Skink zapravo zanimljiv lik, bilo bi lijepo vidjeti i koji od ostalih romana u kojima se on pojavljuje preveden na hrvatski.
Ako ste se zaželjeli nečeg drugačijeg, nečeg što pomalo odskače od uobičajene književne ponude u našim knjižarama, dajte priliku ovom romanu. Iznenadit ćete se.
No, problem nastane kada jedan paparazzo, opsjednut Cherry, zabunom otme Ann. U novonastalom kaosu, Cherryni roditelji mozgaju kako da izbjegnu platiti otkupninu za Ann, i uz to osiguraju da javnost ne sazna za Annino postojanje; Cherryin menadžer cijelu situaciju planira riješiti nekim drugim metodama, koje uključuju Cherrynog novog tjelohranitelja, zastrašujućeg tipa s protezom u obliku kosilice, koji pak pokušava ovdje izmusti i nešto za sebe; a u cijelu je priču na bizaran način upleten i bivši guverner Floride, koji sada živi pustinjačkim životom u močvari među krokodilima i bavi se agresivnim metodama zaštite prirode. A Cherry? Ona je ionako zabavljena gutanjem šarenih tabletica i ganjanjem svog najnovijeg dečka.
Vjerojatno ste već i iz ovog kratkog uvoda u radnju ovog romana shvatili da se radi o svojevrsnoj parodiji zvjezdanog života celebritya, koja je ujedno majstorski napisana. Hiaasen nemilosrdno ismijava razmažene pop zvijezdice i čitav taj 'nedodirljivi' život slavnih, ali pri tom ismijava i čitavu našu kulturu obožavanja takvih ljudi, koji često, kako to autor na liku Cherry sjajno ocrtava, nisu ni posebno talentirani, ni posebno pametni - samo donekle ljepuškasti i (većinu vremena) goli.
Ono što je također sjajno poentirano u ovoj knjizi je to da samo postojanje tih 'zvijezda' (i koliko god mala mrvica (ne)talenta koju imaju), uopće nije ono što ih čini zvijezdama, što ih čini tako traženima. Taj faktor smo mi - društvo: naša opsesija praćenjem svakog koraka tih zvijezda i zvijezdica - to je ono što prodaje sve te tabloide, ono zbog čega su sve te fotke bilijuna paparazza skrivenih u grmlju uvijek na cijeni, a, u konačnici, to je i ono zbog čega su te zvijezde koje pratimo sve sjajnije: ne zbog vlastitog sjaja, već zbog odraza tog sjaja koji vide na nama.
Hiaasen uvijek piše svojim prepoznatljivim stilom (ako još niste pročitali 'Za sve je kriv jedan ćuk' i 'Noćno kupanje', preporučam), a on je prisutan i ovdje: obilje crnog humora, satire i ironije, ponegdje s primjesom karikaturalnosti, praćene britkom duhovitosti i majstorski preciznom kritikom društva. Hiaasenov se stil pisanja teško može nazvati lijepim, a nije niti baš uobičajen, ali je svejedno genijalan. To je nešto što, ako ga niste do sada čitali, jednostavno morate otkriti.
Fantastično je kako Hiaasen uspijeva stvoriti napetu i zanimljivu priču koristeći gomilu, da tako kažem, groznih, posve antipatičnih, likova. A ono što mi je bilo posebno fora u svemu tome je to kako su mi, u moru plitkih i površnih, te posve glupavih likova jedne starlete i njezine svite, srcu prirasli osebujni, premda također ne osobito pozitivni, likovi opakog tjelohranitelja, ljigavog paparazza i posve luckastog bivšeg guvernera - Skinka.
Inače, ova je knjiga šesta Hiaasenova knjiga u kojoj se pojavljuje Skink. Iako bi se, prema tome, mogla smatrati dijelom serijala o Skinku, svaka je knjiga u kojoj se on pojavljuje zapravo priča za sebe, sa sebi svojstvenim likovima i samostalnom pričom. Svejedno, s obzirom na to koliko je Skink zapravo zanimljiv lik, bilo bi lijepo vidjeti i koji od ostalih romana u kojima se on pojavljuje preveden na hrvatski.
Ako ste se zaželjeli nečeg drugačijeg, nečeg što pomalo odskače od uobičajene književne ponude u našim knjižarama, dajte priliku ovom romanu. Iznenadit ćete se.