subota, 7. veljače 2015.

U TRAGANJU ZA ALASKOM, John Green

Izdavač: Fokus, 2014.
[eng. Looking for Alaska]


Ovo je prva knjiga Johna Greena, a druga njegova koju sam imala prilike pročitati, nakon 'Greške u našim zvijezdama'. Iznenadilo me to što su te dvije knjige toliko različite jedna od druge, ne samo tematikom i likovima, već i stilom pisanja, gotovo kao da ih nije napisao isti pisac, stoga mislim da je najbolji način da vam prikažem to kako sam ih doživjela tako da ih usporedim.

No, prvo, ukratko, o čemu se radi: Miles je tinejdžer, srednjoškolac, odličan učenik, bez prijatelja, kojemu je jedina strast u životu čitati biografije raznih znamenitih ličnosti i pamtiti njihove posljednje riječi. Posljednje riječi Francoisa Rabelaisa, u kojima kaže da odlazi u potragu za Velikim Možda, potaknu Milesa da promijeni sredinu u kojoj živi i ode u internat, kako bi i sam tamo, možda, pronašao svoje Veliko Možda. U internatu se sprijatelji sa svojim cimerom, Pukovnikom, koji mu (prema običaju koji vlada među učenicima internata da se svi nazivaju prema nekom nadimku) nadjene nadimak Buco, ironično, zato jer je strašno mršav. Pukovnik ga upozna s još nekoliko ljudi, koji će Milesu također postati prijatelji, kao i Alaskom, djevojkom u koju se Miles zaljubi na prvi pogled, ali koja, na njegovu žalost, već ima dečka. Ekipa se druži, alkoholizira i smišlja psine, rade sve ono što čini život tinejdžera daleko od roditeljskog nadzora, sve do jedne noći kad se svi dobrano napiju, a Alaska se, nakon napada histerije, odveze automobilom i doživi prometnu nesreću. Zašto, kako i zbog čega pitanja su na koja si njezini prijatelji nakon nesreće pokušavaju odgovoriti, dok ujedno krive sebe za to što ju nisu spriječili da ode...

Onoliko koliko me 'Greška u našim zvijezdama' oduševila, toliko me 'U traganju za Alaskom' razočarala. Svaka od ovih knjiga, na svoj način, govori o smrti tinejdžera, ali onoliko koliko 'Greška' to čini duhovito, pomalo crnohumorno i nekako 'životno', 'Alaska' se utoliko (previše) trudi činiti to isto, ali joj nikako ne uspijeva. Hazel i Gus iz 'Greške' duhoviti su, inteligentni, optimistično-cinični, a njihovi dijalozi prožeti su sarkazmom i humorom. 'Alascini' Miles, Pukovnik i Alaska u usporedbi s njima su nekako beživotni, nezanimljivi, svim silama pokušavaju biti cool ali kao da se u tome previše trude, a njihovi dijalozi bezidejna su nabacivanja tinejdžerskim žargonizmima i nekom usput dobačenom 'dubokom misli' koja ipak nije u stanju u dovoljnoj mjeri zainteresirati čitatelja da se zapita što se njome htjelo reći. I dok je u 'Grešci' ljubav (u jednakoj mjeri kao i bolest) ono što povezuje Hazel i Gusa i tu njihovu povezanost možemo vidjeti na svakoj stranici, likove iz 'Alaske' čini se da ne povezuje baš ništa osim ljubavi prema cigaretama i alkoholu, a Milesa čak ni to.

Sam roman pisan je na način da je Alaskina nesreća označena kao središnji događaj romana, pa su sva poglavlja prije naslovljena tako da odbrojavaju do tog događaja, a sva poglavlja nakon na isti način odbrojavaju od njega. Čini mi se da je Green takvim načinom pisanja pokušao podići svijest o problematičnom ponašanju tinejdžera (kao i poslati onu očitu poruku - kad piješ, ne vozi), te konstatirati činjenicu da nema svaki put svaki čin koji napravimo neko posebno značenje, odnosno da loše stvari koje smo napravili ili su nam se dogodile nisu uvijek naša krivnja i ako se nastavimo zbog njih vječno gristi to će nas dovesti do situacije u kojoj će nas krivnja izjesti u toj mjeri da od nas više ništa neće ostati, pa ćemo, možda, napraviti nešto glupo, nepromišljeno i impulzivno, što više nećemo moći povući i vratiti se natrag.

Ono što je dobro, što mi se svidjelo i što mi je bilo zanimljivo je Milesova fascinacija posljednjim riječima. Svaki put kad ih ubaci u razgovor, Miles iznese i kratku priču o tome kako je taj netko o kome priča umro i kako je došlo do njegovih posljednjih riječi, što je, kao što sam spomenula, zanimljivo, a ponekad i zabavno, i možda vas čak potakne da pokušate pronaći koje su bile posljednje riječi nekog vašeg omiljenog autora ili neke vama fascinantne povijesne ličnosti. (Ja sam potražila Dostojevskog, koji je, navodno, među posljednjim riječima citirao Evanđelje po Mateju, nakon čega je rekao "Slušajte sada - dopustite da se dogodi. Nemojte me sputavati!")

Iako me ova knjiga razočarala, 'Greška' me oduševila, pa ću nastaviti čitati Greena. Također, treba uzeti u obzir i to da mu je ovo bio prvi roman koji je napisao, onaj u kojem je tek krenuo definirati svoj stil i počeo tražiti pravi način da kaže ono što njime želi reći i pravu temu kojom će to postići. Isto tako, mislim da je ova knjiga prvenstveno namijenjena tinejdžerima, što se vidi iz načina i stila kojim je pisana, pa treba uzeti u obzir i to da će ju možda publika kojoj je namijenjena ujedno i bolje shvatiti. U svakom slučaju, ako volite Greena, dajte šansu i ovoj, njegovo prvoj, knjizi. Ako ga još niste čitali, preporučam da vam ovo ne bude prva. Uzmite radije 'Grešku u našim zvijezdama', ili koju drugu.