subota, 4. srpnja 2015.

VODORIGA, Andrew Davidson

Izdavač: Algoritam, 2010.
[eng. The gargoyle]


Glavni lik ove knjige bivši je pornoglumac, koji je doživio tešku prometnu nesreću u kojoj je umalo izgorio - no uspio je preživjeti, ali s teškim opeklinama na čitavom tijelu. Izgubivši svoj dobar izgled, koji je određivao većinu njegovog odraslog života (i njegovu profesiju), teško mu se pomiriti s tim da je sad, kako on sebe vidi, "čudovište" puno ožiljaka i glavna mu zanimacija postaje planiranje samoubojstva nakon što ga puste iz bolnice.

Njegova melankolija i odbijanje ulaganja truda u to da se oporavi i živi najbolji život koji mu je s nametnutim ograničenjima njegovog zdravstvenog stanja moguć, na nekoliko se trenutaka povuku kada ga posjeti Marianne Engel, pomalo uvrnuta žena, koja tvrdi da ga je poznavala u prošlom životu. Njena čudnovatost tu ne prestaje: naime, Marianne tvrdi da joj je 700 godina, a za život zarađuje kao kiparica - izrađivanjem grotesknih vodoriga, koje joj se navodno same obraćaju da ih izvuče i oblikuje iz komada kamena.

Iako je uvjeren da su priče koje mu Marianne priča samo proizvod njenog shizofreničnog uma, neke od njih ipak ga uspiju dotaknuti i vrlo brzo mu postane jasno da iz nekog razloga s njom osjeća stanovitu bliskost i prepoznavanje - kao da ju je zaista već poznavao i davno prije nego što ju je prvi put sreo ovdje u bolnici. K tome, Marianne kao da zna neke stvari o njemu koje nikako ne bi mogla znati, stvari koje nikada nikome nije rekao. Marianneina prisutnost u njegovom životu daje mu i onaj poticaj koji mu je dotada nedostajao - da se potrudi, prođe rehabilitaciju i nastavi sa životom.

Ova knjiga govori o ljubavnoj priči koja ne poznaje granice vremena ni prostora. I dok nam glavni lik, kojem ne doznajemo ime, prenosi tu ljubavnu priču u sadašnjosti, Marianne Engel nam ju prenosi iz doba kada se prvi put odvijala, u 14. stoljeću. Pri tome, dvije su priče povezane mnogim detaljima, koje malo po malo uočavamo kako o njima više doznajemo. Otkrivanje i povezivanje događaja iz prošlosti i njihovih ponovljenih odjeka u sadašnjosti doživljaj čitanja čini uzbudljivim i napetim.

Iako ovaj roman priča o ljubavi, on nikako nije ljubavni roman, već mješavina povijesti, fantastike, misterija i pustolovine. Marianneine priče o životu u 14. stoljeću vrlo vjerno opisuju to doba, pogotovo život redovnica u samostanu i rad u samostanskom skriptoriju, s posebnim naglaskom na umjetnost prepisivanja i uvezivanja knjiga - dio koji mi se posebno svidio i bio mi vrlo zanimljiv.

Osim glavnih dviju priča koje se protežu kroz ovaj roman, Marianne priča i nekoliko kraćih pripovjesti, smještenih na različitim krajevima svijeta i punih različitih likova, a svaka od tih priča nosi i poantu koja je ostavljena čitatelju da ju otkrije. Također, svaka od priča utjecat će na život bezimenog glavnog lika, na načine koji se otkriju tek na kraju i koji se savršeno u njega uklope.

Zbog prirode stanja u kojem se nalazi glavni lik - tijela prekrivena opeklinama - puno toga saznajemo i o liječenju i rehabilitaciji ozljeda zadobivenih vatrom. Ponekad je taj dio možda ispričan i malo previše detaljno, ali služi nam u boljem razumijevanju glavnog lika i shvaćanju njegovog stanja svijesti nakon što dobije uvid u to kakav će mu život biti sa zadobivenim opeklinama i činjenicom da rehabilitacija kod takvog stanja zapravo nikada ne prestaje.

Jedini dio koji mi je bio malo 'too much' u cijeloj priči je kada, pred, kraj, glavni lik prolazi kroz apstinencijsku krizu ovisnosti o morfiju, u sklopu koje prolazi kroz nekakvu halucinaciju u kojoj putuje kroz pakao, u Danteovom stilu. Na tom svom putu susreće likove iz Marianneinih priča i razne likove iz Biblije i grčke mitologije. Mislim da je poanta halucinacije bila ta da mu pruži odgovor na pitanje što bi odabrao da mu se ponudi izbor - život kakav je vodio prije, u svom fizički savršenom tijelu ili život uz Marianne u ovom opečenom i ograničenom tijelu - ali način na koji je opisano to putovanje kroz pakao mi je ipak bio malo pretjeran, prerazvučen i bez nekog drugog smisla. Postoji dio priče koji je povezan s Danteovim 'Paklom', koji, može se reći, opravdava ovako opisano putovanje Danteovim stopama, ali sam svejedno dojma da priča ne bi ništa izgubila bez njega.

Radnja sporo počinje, ali se brzo zahuktava i plijeni pozornost, a naizmjenični način pričanja priča ne ostavlja vam drugog izbora no da nastavite čitati kako biste saznali što se dalje dogodilo u jednoj, pa u drugoj priči - onoj prošloj i onoj sadašnjoj. Nimalo ne pomaže ni to što svaki dio priče često završi cliffhangerom, što vas može natjerati na još mahnitije okretanje stranica. 

Ovaj roman, kao i sama priroda dviju priča, postavlja mnogo pitanja, a na ono najočitije - jesu li Marianneine priče stvarne ili samo proizvod njenog shizofreničnog uma - odgovor ostavlja čitatelju da zaključi sam. Puno je toga što ide u prilog i jednoj i drugoj tvrdnji, a na vama je da, čitajući, otkrijete koja će vas od njih više privući i uvjeriti.