Izdavač: Fraktura, 2012.
[šved. Strindbergs stjärna]
Erik Hall, rekreativni ronilac, prilikom zarona u jedan od napuštenih
švedskih rudnika pronalazi truplo muškarca, vrlo dobro očuvano, za koje
se kasnije ispostavi da je staro preko stotinu godina. Hallov pronalazak
velika je vijest u medijima, a sam Hall uživa u slavi koju mu je njegov
pronalazak donio. No, postoji jedna stvar koju Hall nije otkrio
policiji, ni ikome drugome, a ta je da je na dnu rudnika uz leš pronašao
još nešto - tajanstveni simbol ankh, izrađen od nepoznatog metala.
Želeći se nekome povjeriti, Hall dogovara susret sa Donom Titelmanom,
poznatim povjesničarom i simbologom, koji bi mu možda mogao objasniti
značenje simbola kojeg je pronašao. Na nesreću, Hall prije Titelmana
primi drugog tajanstvenog posjetitelja, a u vrijeme kad Titelman konačno
stigne na mjesto sastanka, Hall je već mrtav - ubijen.
Policija
smatra Titelmana glavnim sumnjivcem za umorstvo Halla, a dok Titelman,
uz pomoć žene koja se tajanstveno pojavila odmah nakon njegovog uhićenja
i proglasila se njegovom odvjetnicom, pokušava dokazati da on nije
ubojica, u cijelu priču upliću se i neki misteriozni tipovi iz njemačkog
veleposlanstva, a samog Titelmana također, čini se, netko pokušava
ubiti. Sve je, izgleda, nekako povezano sa simbolom koji je Hall
pronašao u rudniku, a kojeg je Titelman neopazice uzeo iz Hallove kuće
kad je došao na sastanak s njime i otkrio da je ovaj mrtav; simbolom
koji je nekako povezan s njemačkim nacistima i nestalim švedskim
istraživačima iz 1896. Pokušavajući ostati na životu, Titelman i njegova
odvjetnica trude se otkriti pravog ubojicu Erika Halla, kao i
razriješiti i misteriju simbola iz rudnika.
U ovom zanimljivom
romanu isprepliću se povijest i fantastika. Glede povijesti, dio
povijesti s kojim su povezani događaji u ovoj knjizi je 2. svjetski rat,
konkretnije vladavina Hitlera i nacista, no glavni fokus ipak je na
onom fantastičnom dijelu, otkrivanju značenja tajanstvenog simbola ankha
i toga tko stoji iza smrti ronioca koji ga je pronašao. Postojanje
tajnog bunkera koji je Hitler dao izgraditi, a o kojem se nagađa i
teoretizira u mnogim književnim djelima koja se bave nacistima i
njihovom ostavštinom, ovdje je dovedeno u vezu s natprirodnim elementima
i misterioznim simbolima koji te elemente pokreću.
Glavni lik,
Don Titelman, gotovo je kopija Dan Brownovog Roberta Langdona. Obojica
se bave simbolima, u kasnim su srednjim godinama života, samci,
posvećeni svojem poslu, bez ičeg značajnog u njihovim privatnim
životima. Razlika je samo u tome što Titelmana prate neka mučna sjećanja
iz prošlosti i djetinjstva koje je proveo s bakom židovkom, koja je
bila zatočenica u koncentracijskom logoru, zbog kojih je postao ovisnik o
tabletama. Kroz Titelmanova prisjećanja na njegovu baku i priče koje mu
je pričala o svom zatočeništvu, doznajemo ponešto o surovosti života u
koncentracijskim logorima i grozotama koje su zatočenici morali
proživljavati iz dana u dan pod nacistima. Bakine priče utjecale su na
Titelmana u toj mjeri da se specijalizirao baš za nacističke simbole i
obilježja, i postao stručnjak u tom području.
Sličnosti s
Brownovim trilerima ne prestaju samo na glavnom liku, i žanru -
triler-misteriji - već se ogledaju i u radnji: i ovdje se pojavljuje
ženska suputnica koja pomaže glavnom liku u nastojanju da nađeni (moćni)
artefakt ne padne u pogrešne ruke, pri čemu njih dvoje razvijaju
međusobnu naklonost, jureći po različitim gradovima i mjestima
pokušavajući spriječiti potencijalnu apokalipsu. Ipak, unatoč svim
sličnostima, radnja ostaje originalna, napeta i zanimljiva, a ona
nadnaravna crta koja se ovdje pojavljuje ono je što poprilično razlikuje
romane ovih dvaju pisaca.
Puno je toga ovdje povezano,
povijesnog i fantastičnog, i zanimljivo je gledati kako se svi ti
aspekti romana međusobno isprepliću tvoreći posve nevjerojatnu priču,
kakvu u početku čitanja ne bi mogli ni zamisliti. Utrka s negativcima,
koji su Titelmanu i njegovoj odvjetnici neprestano za petama, te utrka s
vremenom nakon što se otkrije priroda simbola kojeg je Erik Hall
pronašao u rudniku održavaju neprekidnu napetost i ne dopuštaju vam da
prekinete s čitanjem. Jedino što me mrvicu razočaralo u cijeloj priči,
je njen kraj, za koji imam dojam da se nekako odvio prebrzo i ostao
mrvicu nedorečen. A ono što me malo začudilo je opće čuđenje svih likova
kod susreta s pronađenim simbolom ankha, koji kao da taj simbol (baš
njegov izgled, ne njegovu tajnovitu prirodu) nisu nikada prije vidjeli
niti čuli za njega, a radi se ipak o prilično poznatom egipatskom
simbolu vječnog života, za koji vjerujem da je široko poznat većini
ljudi.
Ako volite Brownove trilere s Robertom Langdonom, vjerujem
da će vam se svidjeti i ovaj Wallentinov s Titelmanom. Također, ako
uživate u otkrivanju misterioznih simbola i tajnovitih dijelova
povijesti, u koje je umiješano i malo fantastike, preporučam.