Izdavač: Profil, 2015.
1. roman trilogije Baztán
[španj. El guardián invisible]
1. roman trilogije Baztán
[španj. El guardián invisible]
'Nevidljivi čuvar' prvi je dio trilogije Baztán, španjolske
kriminalističke senzacije koja je prevedena na 15 svjetskih jezika i
prodana u više od 700.000 primjeraka diljem svijeta. Baztán je inače
rijeka na sjeveru Španjolske, koja protječe kroz španjolski dio Baskije,
a na njene su obale u ovoj trilogiji smještena poprišta strašnih
zločina.
Zločini o kojima se radi su ubojstva mladih djevojaka,
koja je ubojica izvršio gotovo ritualno, ostavljajući cipele žrtava kao
trag na mjesto gdje se nalaze njihova tijela. Istraga ubojstava zadaća
je tima policijskih inspektora, na čelu s višom inspektoricom Amaiom
Salazar. Tragajući za razlozima iz kojih ubojica bira mlade djevojke za
svoje žrtve, inspektori ubrzo dolaze do otkrića da te djevojke, koje
njihovi roditelji opisuju kao sam uzor dobrih, nevinih djevojaka,
njihovih anđela bez greške, zapravo skrivaju mnoge i ne tako nevine
tajne. A s obzirom na okolnosti zločina, ubrzo se počne govorkati kako
je u sve to upleten basajaun - nadnaravno biće iz legendi i narodnih
priča. Na Amaii je i njezinim suradnicima da stanu na kraj tim
govorkanjima i otkriju tko se zaista krije iza ovih ubojstava - bio on
nadnaravno biće ili tek običan čovjek.
Ovaj roman osvježavajuće
je piće u ponudi uobičajenih književnih koktela dostupnih na meniju
našeg tržišta. Navikli smo na brze i adrenalinom nabijene psihološke
trilere, pune akcije i događanja, a ovaj je roman posve drukčiji. Ovdje
radnja ne juri, već se gradi postupno, istraga ide svojim tempom (što ju
čini i realnijom) i istražitelji su prikazani kao stvarni ljudi sa
svojim vlastitim životima koji nisu opsjednuti samo i jedino poslom
(iako on svejedno utječe na njihove privatne živote).
Glavni lik
je Amaia Salazar, sretno udana i uspješna u svom poslu, ali koja se na
oba ta fronta još bori s različitim problemima. Kao viša inspektorica,
ona je žena 'koja radi muški posao', žena koja se konstantno mora
braniti i truditi puno više od svojih muških kolega, a sve kako bi ju
oni shvaćali ozbiljno i dali joj poštovanje koje zaslužuje. Privatno,
Amaia je nesretna zbog nemogućnosti da, unatoč silnom trudu, začne
dijete sa svojim suprugom, a tu su i vječne nesuglasice između nje i
njezinih dviju sestara, te prošlost ispunjena gorčinom zbog majke koja
ju iz nekog razloga nije voljela. Ta prošlost joj dodatno stvara
probleme kada se, zbog rada na slučaju, mora neprestano vraćati u
Elizondo, gradić u kojem je odrasla i iz kojeg je prvom prilikom
pobjegla, ne bi li bijegom iz njega ujedno pobjegla i od svojeg
djetinjstva.
Baš kao što je velika prednost za sam slučaj to što
je Amaia odrasla u mjestu gdje se događaju ubojstva, te stoga poznaje
sva lokalna mjesta i mještane, tako je to velika prednost i za nas kao
čitatelje, jer opisi lokalnih krajolika, ljudi i kulture ovom romanu
daju neku dodatnu čar, tjerajući nas da se osjećamo kao da smo i sami
tamo.
Ono što je vrlo zanimljivo kod ovog romana je to
ispreplitanje realnosti i narodnih vjerovanja, način na koji se u
istragu ubojstava uporno upliću legende o basajaunu (koji je u principu
nešto vrlo slično Jetiju) i praznovjerja mještana, koji još uvijek
budućnost traže u tarot kartama i na vrata vješaju simbole koji bi
trebali od njih otjerati zle duhove. Svaki narod ima neke svoje priče i
legende, bilo je vrlo zanimljivo ovim putem upoznati i neke baskijske.
Iako nije brza i nikamo ne žuri, ovoj priči ne manjka napetosti niti
sadržaja. Preplitanje istrage o ubojstvima, koja je glavna tema romana,
sa obiteljskim razmiricama i privatnim pričama njenih likova, priči samo
dodaje na dinamici, a povremeni izleti u prošlost dodaju joj i na
dubini. Stil pisanja je, pak, priča za sebe - poseban je, i u stanju je
uvući te u priču bez da to i primijetiš.
Postoje, doduše, neke
kontradiktornosti glede nekih dijelova priče - posebno onih koji se
odnose na Amainu prošlost i njen odnos s majkom. Također, kraj je za
mene ostao malo nedorečen i ne posve razjašnjen, ali, s obzirom da je
ovo tek prva knjiga u trilogiji, pretpostavit ću da je autoričina
namjera i bila da ga takvim ostavi, te da će se dodatna razjašnjenja
moći pronaći u idućim knjigama, koje ću svakako nastaviti čitati.
Intrigantan slučaj, kriminalistička priča i njen psihološki aspekt,
zajedno s primjesom magijskog realizma i narodnih legendi čine dobar
temelj za izgradnju psihološkog trilera na kakav ne nailazimo često (ili
bar ne onoliko često koliko bismo to možda htjeli). Tražite li predah
od trilera kakve inače možete susresti na policama knjižara, našli ste
ga.