utorak, 19. svibnja 2015.

RAVNICA, Jhumpa Lahiri

Izdavač: Profil, 2014.
[eng. The lowland]


Ovaj roman počinje kao priča o dva brata, Subhashu i Udayanu, koji odrastaju u Calcutti, u Indiji, u 1960.-ima. i '70-ima. Subhash, iako stariji, puno je mirniji i puno više plah od svog neustrašivog i hrabrijeg brata. Dvojica dječaka odrastaju u igri i nestašlucima, zajedno se školuju i skupa uče, te kasnije zajedno studiraju, iako ih različiti interesi tada već vode prema drugačijim studijima.

Već u tinejdžerskim godinama Udayan se počinje zanimati za naksalitski pokret koji se pojavio krajem 60-ih godina u Indiji, a koji objedinjuje različite tamošnje komunističke gerilske skupine. Zaveden idejom revolucije kojom bi trebali postići bolji život za sve stanovnike njegove zemlje, Udayan počinje aktivno sudjelovati u naksalitskom pokretu, zbog čega naposlijetku i strada, kada ga pripadnici paravojne policije strijeljaju zbog ubojstva jednog policajca.

U trenutku bratove pogibije, Subhash se nalazi u SAD-u, na studiju, te se sada prvi puta vraća kući otkako je otišao. Nakon povratka, otkriva da je Udayanova smrt sve promijenila i u neotklonjivoj boli ostavila njihove roditelje i Udayanovu mladu suprugu, Gauri, sada udovicu, koja je još k tome trudna s Udayanovim djetetom. Pokušavajući joj pomoći i spasiti ju od netrpeljivosti koju prema njoj osjećaju njegovi roditelji, koji se nikada nisu pomirili s Udayanovim izborom supruge, Subhash predlaže Gauri da pođe s njim u SAD i tamo započne novi život. No, iako možeš promijeniti okolinu i udaljiti se od izvora boli koja nikada ne popušta, neki su gubici jednostavno preveliki da ih se ikada premosti, ma koliko kolometara prešli i ma koliko puta pokušali početi iznova.

Iako počinje kao priča o dva brata, ovaj je roman u biti priča o gubitku. Udayanova je smrt centralni događaj koji je obilježio živote svih likova koji se u ovoj priči pojavljuju i utjecao na njih tolikom silinom da se posljedice tog događaja osjećaju i kroz čak 3 generacije jedne obitelji. Njegova smrt i gubitak koji njegova obitelj nakon toga osjeća toliko je izražen, da se taj gubitak gotovo može doživjeti kao zasebnog lika u knjizi.

Roman ima 8 dijelova i u njima naizmjence pratimo živote svih likova koje je pogodila Udayanova smrt: njegovu suprugu, roditelje, brata i kći, povremeno skačući unatrag u prošlost, u kojoj se javljaju i dijelovi priče ispričani iz Udayanove perspektive.

U prvom su planu radnje, dakako, Gauri i Subhash, dvoje ljudi najbliskijih Udayanu, koji se s njegovim gubitkom različito nose: Subhash pokušava pokrpati krajeve života koji je Udayan svojom smrću razbio na komadiće i omogućiti nekakav bolji život njegovoj udovici i kćeri; dok se Gauri teško nosi s gubitkom Udayana, sve se više osamljuje i udaljava od svijeta oko sebe, nesposobna išta osjećati, čak ni prema vlastitoj kćeri. Gubitak Udayana nepovratno utječe i na Udayanove i Subhasheve roditelje, pogotovo njihovu majku, koja polako gubi vezu sa stvarnošću i utočište nalazi u zakucima svog uma u kojima su Subhash i Udayan još dječaci, sigurni i sretni u dječjoj naivnosti. Gaurinu i Udayanovu kći, Belu, koja oca nikada nije ni upoznala, njegov će gubitak, prenesen preko majke, znatno obilježiti i njen život odvesti u puno drugačijem smjeru no što bi to bilo da se taj događaj nikada nije dogodio.

Gledano iz povijesnog aspekta, ovaj roman priča i o nastanku naksalitskog pokreta u Indiji, okolnostima koje su dovele do njega i što je na njega utjecalo, kao i o njegovom daljnjem razvoju, a iako se taj aspekt romana nalazi u drugom planu, svejedno nam pruža mogućnost da naučimo nešto o stanju u Indiji u to vrijeme.

Žanrovski, rekla bih da je ovo obiteljska drama, koja precizno i u detalje oslikava živote svakog člana jedne obitelji zasebno, odnosno njihovu tugu i (ne)mogućnost da se nose s boli gubitka bliske osobe. Ono što me se posebno dojmilo je način na koji nam autorica tu sliku obitelji prenosi - obitelji koja, iako čini jedinstvenu obitelj, njeni su članovi jedni od drugih odvojeni različitošću svoje tuge, svaki od njih gotovo potpuno u nemogućnosti da, čak i stojeći tik jedan do drugog, uspostave međusobni kontakt. 

Unatoč temi i onome što opisuje, ova priča nije toliko crna i tjeskobna koliko možda nagađate. Ona je u biti vrlo realistična, vrlo 'živa', s dojmljivim opisima mjesta i situacija i maestralno dočaranim burama u životima njenih likova. Jhumpa Lahiri autorica je koja u svojoj vitrini s trofejima za pisanje čuva i Pulitzerovu nagradu, a iako tog Pulitzera nije dobila za ovaj roman, nego za njenu debitantsku knjigu 'Tumač bolesti', iz njenog se pisanja jasno vidi zašto bi mogla, u daljnjoj karijeri, spomenutu vitrinu obogatiti još kojim Pulitzerom.