Izdavač: Algoritam, 2014.
1. dio trilogije o Mattiasu Tannhäuseru
[eng. The Religion]
Godina je 1565. Vitezovi iz reda sv. Ivana (Malteški vitezovi, odnosno
Vjera), njih tek nekoliko tisuća, na Malti se pripremaju za rat, budući
da se svakoga dana očekuje dolazak mnogobrojne vojske sultana Sulejmana
Veličanstvenog koja je naumila izvršiti opsadu otoka. Malo dalje, u
Messini, Mattias Tannhäuser, bivši janjičar, a sada (recimo to tako)
trgovac, dobiva neobičnu zamolbu kontese Carle la Penaultier u kojoj ga
moli da nju i njenu družicu Amparo odvede na Maltu i tamo pronađe njenog
sina, kojeg nije vidjela od njegovog rođenja prije 12 godina.
Tannhäuser nema baš nikakvu želju uvući se u rat u ime bogova koje ne
poštuje, ali kad upozna Carlu i Amparo, nešto ga ipak nagna da Carlin
opasni zadatak provede u djelo. I dok svi bježe u suprotnom pravcu, u
strahu od turske opsade, Tannhäuser uz pomoć odanog sudruga Borsa vodi
Carlu i Amparo prema mjestu gdje bi se uskoro trebala odviti jedna od
najpoznatijih opsada u povijesti križarskih ratova.
Tim WIllocks u
ovom nam je romanu odlučio prepričati veliku opsadu Malte, povijesni
događaj koji bi se mogao nazvati i modernijom verzijom Trojanskog rata,
ali s drugačijim ishodom. U svojoj priči, Willocks ostaje vjeran
povijesnim činjenicama, koristeći se stvarnim osobama koje su
sudjelovale u tom sukobu (i s jedne i s druge strane) za svoje likove,
od la Valletea i sultana Sulejmana Veličanstvenog do znamenitih vojnih
zapovjednika Turguta Reisa i Pijalea.
Sam Tannhäuser, oko kojega
se vrti cijela priča, izmišljen je lik, iako je i on baziran na poznatom
vitezu i pjesniku iz njemačkih legendi. Tannhäuser je i lik i priča u
jednom, jer dok se oko njega odvija sukob Turaka i Maltežana, unutar
njega također se s vremena na vrijeme pojavljuje sukob - dječaka koji je
odgojen i odrastao kao kršćanin i kojemu su Turci ubili majku i sestre;
i mladića čiji je odgoj bio nastavljen među janjičarima i koji je
prihvatio muslimansku vjeru i običaje.
Unatoč tim povremenim
sukobima koje osjeća u svojoj nutrini, Tannhäuser ne mari za vjeru niti
boga, a nakon godina i godina provedenim među janjičarima rata se sasvim
dovoljno nagledao za cijeli život i nema nikakvu želju uključiti se u
još jedan. No, on to ipak čini, zbog Carle i Amparo, dvije žene koje ga
obje na neki način privuku i zbog kojih kreće na Maltu, u još jednu
bitku, unatoč svom iskustvu i zdravom razumu koji ga vuku u suprotnom
smjeru. Carla i Amparo su razlog zbog kojeg će Tannhäuser sudjelovati u
opsadi Malte, one su okidač koji ga tamo odvede, ali iako je jasno da ga
te žene privlače, i u trenutku upoznavanja očaran je njihovom glazbom
koju mu odsviraju, to mi se ne čini kao dovoljnim razlogom da netko
odbaci sva svoja uvjerenja i strmoglavo krene u bitku koju je cijelo to
vrijeme namjeravao izbjeći. Istina, ljudi su zbog ljubavi u stanju
činiti lude i opasne stvari, ali ljubavni trokut opisan u ovoj knjizi
ipak mi se čini previše nedorečen i neuvjerljiv a da bi mogao imati tako
važnu ulogu, o kojoj ovisi nastavak čitave radnje.
Sama opsada
Malte opisana je detaljno i prateći povijesne činjenice. Svaki nasrtaj
turske vojske i otpor branitelja također je opisan u detalje,
naturalistički, što mi nije baš omiljen način opisivanja, ali svakako
pridonosi općem osjećaju tjeskobe i užasa koji je zacijelo neprestano
pratio onih nekoliko tisuća branitelja grada koji su svakoga dana bili
prisiljeni odbijati nove napade sve brojnijeg neprijatelja, znajući da
su uspjehom tek za još jedan dan odgodili neizbježnu smrt. Na sukobljene
strane Willocks gleda i opisuje ih objektivno, ne stajući na stranu
niti jedne niti druge vjere i ne namećući neka svoja možebitna
razmišljanja o bogu i (ispravnoj) vjeri, što mi se svidjelo. Obzirom na
temu radnje, česti i detaljni opisi bitaka nisu neopravdani, i vjerno
prenose svu surovost vojne opsade, ali ti opisi pojedinačnih sukoba
znaju biti i poprilično dugi i zamorni.
'Vjera' je opsežan roman
koji u detalje dočarava jednu od najpoznatijih opsada u povijesti
križarskih ratova, pa ako volite povijesne romane svakako posegnite i za
ovim. Bez obzira što se radi o prvom dijelu trilogije, ovaj je roman
cjelovita i zaokružena priča koja ne vapi za nastavkom. No, možda upravo
zbog toga, bit će zanimljivo vidjeti što je Willocks dalje zamislio za
svog Tannhäusera i koje ga to bitke tek očekuju.