petak, 22. svibnja 2015.

VJERA, Tim Willocks

Izdavač: Algoritam, 2014.
1. dio trilogije o Mattiasu Tannhäuseru
[eng. The Religion]


Godina je 1565. Vitezovi iz reda sv. Ivana (Malteški vitezovi, odnosno Vjera), njih tek nekoliko tisuća, na Malti se pripremaju za rat, budući da se svakoga dana očekuje dolazak mnogobrojne vojske sultana Sulejmana Veličanstvenog koja je naumila izvršiti opsadu otoka. Malo dalje, u Messini, Mattias Tannhäuser, bivši janjičar, a sada (recimo to tako) trgovac, dobiva neobičnu zamolbu kontese Carle la Penaultier u kojoj ga moli da nju i njenu družicu Amparo odvede na Maltu i tamo pronađe njenog sina, kojeg nije vidjela od njegovog rođenja prije 12 godina. Tannhäuser nema baš nikakvu želju uvući se u rat u ime bogova koje ne poštuje, ali kad upozna Carlu i Amparo, nešto ga ipak nagna da Carlin opasni zadatak provede u djelo. I dok svi bježe u suprotnom pravcu, u strahu od turske opsade, Tannhäuser uz pomoć odanog sudruga Borsa vodi Carlu i Amparo prema mjestu gdje bi se uskoro trebala odviti jedna od najpoznatijih opsada u povijesti križarskih ratova.

Tim WIllocks u ovom nam je romanu odlučio prepričati veliku opsadu Malte, povijesni događaj koji bi se mogao nazvati i modernijom verzijom Trojanskog rata, ali s drugačijim ishodom. U svojoj priči, Willocks ostaje vjeran povijesnim činjenicama, koristeći se stvarnim osobama koje su sudjelovale u tom sukobu (i s jedne i s druge strane) za svoje likove, od la Valletea i sultana Sulejmana Veličanstvenog do znamenitih vojnih zapovjednika Turguta Reisa i Pijalea.

Sam Tannhäuser, oko kojega se vrti cijela priča, izmišljen je lik, iako je i on baziran na poznatom vitezu i pjesniku iz njemačkih legendi. Tannhäuser je i lik i priča u jednom, jer dok se oko njega odvija sukob Turaka i Maltežana, unutar njega također se s vremena na vrijeme pojavljuje sukob - dječaka koji je odgojen i odrastao kao kršćanin i kojemu su Turci ubili majku i sestre; i mladića čiji je odgoj bio nastavljen među janjičarima i koji je prihvatio muslimansku vjeru i običaje.

Unatoč tim povremenim sukobima koje osjeća u svojoj nutrini, Tannhäuser ne mari za vjeru niti boga, a nakon godina i godina provedenim među janjičarima rata se sasvim dovoljno nagledao za cijeli život i nema nikakvu želju uključiti se u još jedan. No, on to ipak čini, zbog Carle i Amparo, dvije žene koje ga obje na neki način privuku i zbog kojih kreće na Maltu, u još jednu bitku, unatoč svom iskustvu i zdravom razumu koji ga vuku u suprotnom smjeru. Carla i Amparo su razlog zbog kojeg će Tannhäuser sudjelovati u opsadi Malte, one su okidač koji ga tamo odvede, ali iako je jasno da ga te žene privlače, i u trenutku upoznavanja očaran je njihovom glazbom koju mu odsviraju, to mi se ne čini kao dovoljnim razlogom da netko odbaci sva svoja uvjerenja i strmoglavo krene u bitku koju je cijelo to vrijeme namjeravao izbjeći. Istina, ljudi su zbog ljubavi u stanju činiti lude i opasne stvari, ali ljubavni trokut opisan u ovoj knjizi ipak mi se čini previše nedorečen i neuvjerljiv a da bi mogao imati tako važnu ulogu, o kojoj ovisi nastavak čitave radnje.

Sama opsada Malte opisana je detaljno i prateći povijesne činjenice. Svaki nasrtaj turske vojske i otpor branitelja također je opisan u detalje, naturalistički, što mi nije baš omiljen način opisivanja, ali svakako pridonosi općem osjećaju tjeskobe i užasa koji je zacijelo neprestano pratio onih nekoliko tisuća branitelja grada koji su svakoga dana bili prisiljeni odbijati nove napade sve brojnijeg neprijatelja, znajući da su uspjehom tek za još jedan dan odgodili neizbježnu smrt. Na sukobljene strane Willocks gleda i opisuje ih objektivno, ne stajući na stranu niti jedne niti druge vjere i ne namećući neka svoja možebitna razmišljanja o bogu i (ispravnoj) vjeri, što mi se svidjelo. Obzirom na temu radnje, česti i detaljni opisi bitaka nisu neopravdani, i vjerno prenose svu surovost vojne opsade, ali ti opisi pojedinačnih sukoba znaju biti i poprilično dugi i zamorni.

'Vjera' je opsežan roman koji u detalje dočarava jednu od najpoznatijih opsada u povijesti križarskih ratova, pa ako volite povijesne romane svakako posegnite i za ovim. Bez obzira što se radi o prvom dijelu trilogije, ovaj je roman cjelovita i zaokružena priča koja ne vapi za nastavkom. No, možda upravo zbog toga, bit će zanimljivo vidjeti što je Willocks dalje zamislio za svog Tannhäusera i koje ga to bitke tek očekuju.