utorak, 18. kolovoza 2015.

BIJELA KAO MLIJEKO, CRVENA KAO KRV, Alessandro D'Avenia

Izdavač: Algoritam, 2011.
[tal. Bianca come il latte, rossa come il sangue]


Prvo što me privuklo ovoj knjizi bio je njen naslov, koji me podsjetio na priču o Snjeguljici. Očekivala sam stoga nekakvu novoispričanu priču o Snjeguljici ili općenito pojavu Snjeguljice u bilo kakvom prenesenom obliku u ovoj priči, ali otkrila sam da ona sa Snjeguljicom nema baš nikakvih dodirnih točaka. Što ne znači da sam se razočarala, dapače.

Ova je priča priča jednog tinejdžera koji svijet oko sebe doživljava 'u bojama', odnosno sklon je dodjeljivati različite boje svojim različitim razmišljanjima i osjećajima. Tako je bijela za njega boja tihe osamljenosti i zaglušnog šuma misli koje ne želi misliti, dok je, npr. crvena za njega boja istinske ljubavi i onog euforičnog osjećaja kakav samo prava ljubav može u nekome izazvati.

Spomenuti tinejdžer zove se Leo, i beznadno je zaljubljen u Beatrice, djevojku iz škole, koja boluje od leukemije. Dok pokušava biti snažan i velik, toliko da to bude dostojno njegovog 'lavljeg' imena, Leo se na svoj način prisiljen nositi sa neizbježnom boli koju nosi mogućnost gubitka voljene osobe, kao i ostalim problemima koji prate uobičajeno odrastanje.

Priča Lea i Beatrice referira se na priču talijanskog pjesnika Dantea Alghierija, i njegove Beatrice, žene koju je volio i kojoj je posvetio svoje prvo djelo, 'La vita nuova' ('Novi život') - a to je djelo ujedno i ono koje je poslužilo Alessandru D'Avenii kao inspiracija za ovu knjigu. I dok je Danteova Beatrice ona koja ga vodi kroz raj u posljednjem dijelu njegove 'Božanstvene komedije', D'Aveniin Leo pokušava biti onaj koji će svoju Beatrice spasiti iz pakla u koji ju je bacila njena bolest i odvesti ju u raj u kojem ju čeka obilje njegove neizmjerne ljubavi.

Iako na prvu ovo zvuči kao ljubavna priča, ovo je zapravo priča o odrastanju kojeg je ljubavna priča samo dio. Beatrice zaokuplja Leove misli onako kako to samo prva ljubav jednom tinejdžeru može misli zaokupiti, no uz nju, Leove misli zaokupljaju i školske obaveze, prijateljstva, sportske utakmice i problemi odrastanja. Leo nam svoju priču iznosi iskreno, izravno i s puno osjećaja, dočaravajući nam (ili nas podsjećajući na) to kako je biti tinejdžer, koliko gorko-slatko ponekad zna biti odrastati, te kako je teško promatrati kako nekoga gubiš, dajući sve od sebe da mu pomogneš, iako znaš da, ma koliko se trudio, zapravo ne postoji ništa što možeš učiniti da bi promijenio ono što se neizbježno mora dogoditi.

Iako u svojim razmišljanjima Leo ponekad nadilazi granice svojih godina, njegova uvjerljivost kao lika za mene se ni u jednom trenutku čitanja nije umanjila. Oni čitatelji koji su po godinama bliski Leu s njime će se u mnogo navrata poistovjetiti, a one druge Leo će neizbježno podsjetiti na njihove tinejdžerske dane, prve ljubavi i prve boli; doba istraživanja granica prijateljstava i vjerovanja da je sve moguće ako to dovoljno želiš.

Bijela kao mlijeko, crvena kao krv na kraju nije ispala još i crna kao ebanovina, ali bajke na stranu, u ovoj priči ima i više no dovoljno bajkovitosti i ljepote koja zaslužuje da je se pročita.