subota, 13. lipnja 2015.

KLETVA KRVI - Vampiri u Versaillesu, ANGE

Izdavač: Lumen, 2014.
[franc. Sang Maudit, Des Vampires á Versailles - tome I.]


Zamislite svijet u kojem se Francuska revolucija nikada nije dogodila. Bi li svijet kakav poznajemo bio ovakav kakav jest da se taj najznačajniji događaj za početak vladavine demokracije nikada nije zbio? Na to su pitanje pokušali odgovoriti autori ovog romana, Anne i Gérard Guéro (tj. ANGE), dodajući u svoj odgovor žličicu magije i prstohvat vampirâ.

"Svijet nije onakav kakav bi trebao biti."

Mjesto radnje je, pogađate, Francuska, točnije Pariz i Versailles. Vrijeme radnje, pak, nije 18. stoljeće, već 21., a vladajući Luj nije XVI, već XXIV. Spomenuti Luj ima petnaest godina i tek treba biti okrunjen za kralja, dok u njegovo ime, do krunidbe, zemljom upravlja regent Henri de Condé, a Lujev je skrbnik i zaštitnik ministar financija Richelieu (ne onaj isti koji je bio kardinal i ministar financija za vrijeme Luja XIII). Na političkom planu zemlje postoje dvije sukobljene struje, monarhisti i republikanci, a na društvenom planu tu su plemići i obični građani, odvojeni jedni od drugih statusom, staležom i mogućnostima koje im njihov položaj (ne) donosi.

Glavna junakinja u ovom romanu je Angie Moretti, rođena kao Angelique de Nouailles - djevojka koja se nalazi na granici društvenih svjetova, budući da joj je otac građanin, a majka plemkinja, iako su joj se roditelji razveli i majku nije vidjela ni čula već dugih deset godina. Angie također posjeduje dar empatije, pomoću kojeg može predosjetiti emocije ljudi oko sebe, dar koji će joj se pokazati vrlo dragocjenim kada ju jednog prijepodneva dvojica mladića pokušaju ubiti u pariškoj podzemnoj željeznici. Angie im uspije umaknuti, uz pomoć svog prijatelja Matta, ali ne prije nego joj ubojice saopće da je 'obilježena', i da će svakako biti mrtva do kraja tjedna. 

Nedugo potom, Angiena se majka ponovno pojavljuje u njenom životu, želeći ju uvesti u dvorski život, u društvo bogatih i moćnih plemića, dovoljno moćnih da jedna njihova riječ obilježi neku osobu i time ju osudi na smrt. U tom društvu, ipak, Angie vidi priliku da dozna tko ju je obilježio i time pokuša taj znak sa sebe ukloniti. U društvu punom tajni i mračnih poroka, te o kojem kruže glasine da njegov sastavni dio čine i vampiri, Angie će doznati da je neke tajne vrlo teško otkriti, a neke su, pak, i vrlo, vrlo opasne.

Ideja ovog romana, prije svega, je originalna, i vrlo je zanimljiva. Uklonivši Francusku revoluciju sa slike povijesti, dobivamo svijet u kojem još uvijek vlada apsolutna monarhija, stanovništvo je podijeljeno, ovisno o rođenju, na plemstvo i običan puk, a protivnici monarhije i uspostavljenog režima još uvijek smišljaju ideje i kuju planove (neuspješno) kako bi promijenili stanje stvari i odnos moći u državi. Neprestana previranja i zakulisne bitke oko prijestolja također su prisutne, kao i uobičajene dvorske intrige koje prate svaki dvor. Ipak, cijela ta slika vrlo je usko fokusirana - samo na Francusku - te nam roman ne pruža nikakvu mogućnost uvida u svijet izvan njenih granica. S obzirom na ideju mijenjanja svjetske povijesti, fali mi malo razrađenija slika svijeta koja bi se tom promjenom trebala dobiti.

Ideja apsolutne monarhije u 21. stoljeću, onako kako su ju zamislili autori romana, zanimljiva je, ali realizacija te ideje me se nije baš dojmila. Jer ono što nam u suštini ovaj roman prikazuje je dvor Luja XVI iz 18. stoljeća copy-pastean u 21. stoljeće, s ponešto drugačijim likovima i ubačenim ponekim modernim gadgetom u sveopći izgled osamnaestostoljetnog Versaillesa. Sam život na dvoru, dvorske procedure i propisi, ceremonije, čak i večernje toalete, ne razlikuju se baš od onih od prije 200 godina, što je pomalo teško pojmiti - čovjek bi očekivao da će se puno više toga promijeniti u tako dugačkom vremenskom razdoblju. 

Radnja je zanimljiva, dosta se brzo odvija, događaji teku u logičnom slijedu i iznenadni obrati pojavljuju se baš u pravim trenucima da održe napetost na nivou. Likovi su također zanimljivi, posebno mi se svidjelo to kako je portretirana moderna plemićka 'zlatna mladež' - buntovni tinejdžeri koji iskušavaju svoje granice, opijeni porocima i zabranjenim stvarima - vrlo realan opis klinaca koji 'imaju sve' i čiji su roditelji dovoljno moćni da im omoguće još više od toga. Ispod svega se krije i još jedna priča, koja spaja tajanstvene događaje iz prošlosti s onima danas, te koja mnogo toga o današnjem svijetu i njegovom ustroju objašnjava (između ostalog, i zašto je zapravo "svijet onakav kakav nije trebao biti"). Zbog te priče ovaj roman je kod mene zaslužio dodatni plus, a ona stvar za koju mislim da je zapravo u cijeloj toj priči nepotrebna su upravo - vampiri. Zašto je u priču bilo potrebno uvesti vampire i koja im je zapravo uloga nije mi baš jasno, da se ta komponenta izbriše iz priče, ništa se u njoj ne bi promijenilo (osim, možda, podnaslova). 

Ono što me poprilično smetalo za cijelo vrijeme čitanja je nevjerojatno velik broj pogrešaka u knjizi: ima ih na baš svakoj (doslovno!) stranici, njih 367, a na nekima i više njih. S obzirom na ne baš malu cijenu tvrdog uveza ove knjige, više od 370 pogrešaka je veliki minus. Ako ste 'Grammar Nazi', kao ja, pripremite se. ;)