Izdavač: Lumen, 2014.
[franc. Sang Maudit, Des Vampires á Versailles - tome I.]
Zamislite svijet u kojem se Francuska revolucija nikada nije dogodila.
Bi li svijet kakav poznajemo bio ovakav kakav jest da se taj
najznačajniji događaj za početak vladavine demokracije nikada nije zbio?
Na to su pitanje pokušali odgovoriti autori ovog romana, Anne i Gérard
Guéro (tj. ANGE), dodajući u svoj odgovor žličicu magije i prstohvat
vampirâ.
"Svijet nije onakav kakav bi trebao biti."
Mjesto
radnje je, pogađate, Francuska, točnije Pariz i Versailles. Vrijeme
radnje, pak, nije 18. stoljeće, već 21., a vladajući Luj nije XVI, već
XXIV. Spomenuti Luj ima petnaest godina i tek treba biti okrunjen za
kralja, dok u njegovo ime, do krunidbe, zemljom upravlja regent Henri de
Condé, a Lujev je skrbnik i zaštitnik ministar financija Richelieu (ne
onaj isti koji je bio kardinal i ministar financija za vrijeme Luja
XIII). Na političkom planu zemlje postoje dvije sukobljene struje,
monarhisti i republikanci, a na društvenom planu tu su plemići i obični
građani, odvojeni jedni od drugih statusom, staležom i mogućnostima koje
im njihov položaj (ne) donosi.
Glavna junakinja u ovom romanu je
Angie Moretti, rođena kao Angelique de Nouailles - djevojka koja se
nalazi na granici društvenih svjetova, budući da joj je otac građanin, a
majka plemkinja, iako su joj se roditelji razveli i majku nije vidjela
ni čula već dugih deset godina. Angie također posjeduje dar empatije,
pomoću kojeg može predosjetiti emocije ljudi oko sebe, dar koji će joj
se pokazati vrlo dragocjenim kada ju jednog prijepodneva dvojica mladića
pokušaju ubiti u pariškoj podzemnoj željeznici. Angie im uspije
umaknuti, uz pomoć svog prijatelja Matta, ali ne prije nego joj ubojice
saopće da je 'obilježena', i da će svakako biti mrtva do kraja tjedna.
Nedugo potom, Angiena se majka ponovno pojavljuje u njenom životu,
želeći ju uvesti u dvorski život, u društvo bogatih i moćnih plemića,
dovoljno moćnih da jedna njihova riječ obilježi neku osobu i time ju
osudi na smrt. U tom društvu, ipak, Angie vidi priliku da dozna tko ju
je obilježio i time pokuša taj znak sa sebe ukloniti. U društvu punom
tajni i mračnih poroka, te o kojem kruže glasine da njegov sastavni dio
čine i vampiri, Angie će doznati da je neke tajne vrlo teško otkriti, a
neke su, pak, i vrlo, vrlo opasne.
Ideja ovog romana, prije
svega, je originalna, i vrlo je zanimljiva. Uklonivši Francusku
revoluciju sa slike povijesti, dobivamo svijet u kojem još uvijek vlada
apsolutna monarhija, stanovništvo je podijeljeno, ovisno o rođenju, na
plemstvo i običan puk, a protivnici monarhije i uspostavljenog režima
još uvijek smišljaju ideje i kuju planove (neuspješno) kako bi
promijenili stanje stvari i odnos moći u državi. Neprestana previranja i
zakulisne bitke oko prijestolja također su prisutne, kao i uobičajene
dvorske intrige koje prate svaki dvor. Ipak, cijela ta slika vrlo je
usko fokusirana - samo na Francusku - te nam roman ne pruža nikakvu
mogućnost uvida u svijet izvan njenih granica. S obzirom na ideju
mijenjanja svjetske povijesti, fali mi malo razrađenija slika svijeta
koja bi se tom promjenom trebala dobiti.
Ideja apsolutne
monarhije u 21. stoljeću, onako kako su ju zamislili autori romana,
zanimljiva je, ali realizacija te ideje me se nije baš dojmila. Jer ono
što nam u suštini ovaj roman prikazuje je dvor Luja XVI iz 18. stoljeća
copy-pastean u 21. stoljeće, s ponešto drugačijim likovima i ubačenim
ponekim modernim gadgetom u sveopći izgled osamnaestostoljetnog
Versaillesa. Sam život na dvoru, dvorske procedure i propisi,
ceremonije, čak i večernje toalete, ne razlikuju se baš od onih od prije
200 godina, što je pomalo teško pojmiti - čovjek bi očekivao da će se
puno više toga promijeniti u tako dugačkom vremenskom razdoblju.
Radnja je zanimljiva, dosta se brzo odvija, događaji teku u logičnom
slijedu i iznenadni obrati pojavljuju se baš u pravim trenucima da održe
napetost na nivou. Likovi su također zanimljivi, posebno mi se svidjelo
to kako je portretirana moderna plemićka 'zlatna mladež' - buntovni
tinejdžeri koji iskušavaju svoje granice, opijeni porocima i zabranjenim
stvarima - vrlo realan opis klinaca koji 'imaju sve' i čiji su
roditelji dovoljno moćni da im omoguće još više od toga. Ispod svega se
krije i još jedna priča, koja spaja tajanstvene događaje iz prošlosti s
onima danas, te koja mnogo toga o današnjem svijetu i njegovom ustroju
objašnjava (između ostalog, i zašto je zapravo "svijet onakav kakav nije
trebao biti"). Zbog te priče ovaj roman je kod mene zaslužio dodatni
plus, a ona stvar za koju mislim da je zapravo u cijeloj toj priči
nepotrebna su upravo - vampiri. Zašto je u priču bilo potrebno uvesti
vampire i koja im je zapravo uloga nije mi baš jasno, da se ta
komponenta izbriše iz priče, ništa se u njoj ne bi promijenilo (osim,
možda, podnaslova).
Ono što me poprilično smetalo za cijelo
vrijeme čitanja je nevjerojatno velik broj pogrešaka u knjizi: ima ih na
baš svakoj (doslovno!) stranici, njih 367, a na nekima i više njih. S
obzirom na ne baš malu cijenu tvrdog uveza ove knjige, više od 370
pogrešaka je veliki minus. Ako ste 'Grammar Nazi', kao ja, pripremite
se. ;)